Bilsete

Lillesnille:)

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
HVIS man skal snu et barn på snart tre år fremover, hvilket sete er da tryggest? Beltestol? Jeg bare lurer, ingen trenger å si at man ikke skal snu før fylte fire år :-p

Vi har akkurat bytta fra Besafe til Cybex solution :-) Veldig fornøyde med det. Sitter bedre :-) Den er også best i test :-D

Takk for svar :) han veier 14 :/ MÅ ikke snu nå, men må ha nytt sete uansett for han sitter ikke bra bakover lenger. Men bør vel vente litt da?

Du bør nok drøye det til han blir 15 kg da, for så å snu og bytte til beltestol.

Evt en ny/brukt bakovervendt som kan gi mer benplass/komfort. :)

Skjelettet er uansett ikke sterkt nok til å tåle en belastning fremover selv om barnet veier over 15 kg ;-)
Og så kommer det an på lengde.
Mye fortere gjort å bli vridd ut av bilens belter i bråbrems/krasj når man er nesten 3 kontra 4 år :-)

Ville gått for et bakovervendt sete som går til 25 kg ;-)

Skjelettet er uansett ikke sterkt nok til å tåle en belastning fremover selv om barnet veier over 15 kg ;-)
Og så kommer det an på lengde.
Mye fortere gjort å bli vridd ut av bilens belter i bråbrems/krasj når man er nesten 3 kontra 4 år :-)

Ville gått for et bakovervendt sete som går til 25 kg ;-)
Ja kommer nok til å drøye det, jeg bare lurer i tilfelle vi må snu han. Vet du hvor lange de bør være for å bruke beltestol?

Ja kommer nok til å drøye det, jeg bare lurer i tilfelle vi må snu han. Vet du hvor lange de bør være for å bruke beltestol?
Er vel ingen regel på lengde, men så jo på eldstemann her da han fikk beltestol noe over fire år gammel, at han satt løsere i det setet enn med fem-punkts-sele. Først nå synes jeg han sitter bedre og fyller ut setet og bilbeltet bedre. Og nå er han 5.5 år og 120 cm lang.

Spørsmålet her er hva som er tryggest HVIS barnet skal sitte fremover. Min på snart tre blir nok sittende bakover en god stund til :)
Ja jeg vet. Men så skriver jeg lenger opp at jeg er ikke enig i at det er tryggest å ha beltestol for enhver pris fremover. Er ikke bare vekt det kommer an på. Lengde og styrke på skjelett er vel så viktig ;-)

Hilsen ei som var med i frontkollisjon som femåring og pleide å stå mellom fremsetene. Bare flaks den dagen (jeg hadde lagt meg i baksetet for å sove) gjør at jeg er i live i dag. Jeg er kanskje en smule nazi på bilsikring pga det ;-)

Ja jeg vet. Men så skriver jeg lenger opp at jeg er ikke enig i at det er tryggest å ha beltestol for enhver pris fremover. Er ikke bare vekt det kommer an på. Lengde og styrke på skjelett er vel så viktig ;-)

Hilsen ei som var med i frontkollisjon som femåring og pleide å stå mellom fremsetene. Bare flaks den dagen (jeg hadde lagt meg i baksetet for å sove) gjør at jeg er i live i dag. Jeg er kanskje en smule nazi på bilsikring pga det ;-)
Huff, bra det gikk bra! Men kan de også sitte fremover med fempunktsele? Eller er beltestol det beste hvis de må sitte fremover og er over 15 kilo? Bare lurer jeg :)

Huff, bra det gikk bra! Men kan de også sitte fremover med fempunktsele? Eller er beltestol det beste hvis de må sitte fremover og er over 15 kilo? Bare lurer jeg :)
De kan det, men er ikke anbefalt.
Som sagt det beste alternativet når manskal ha de fremovervendt og barnet er over 15 kg er beltestol.

Over 15 kg kan du bruke beltestol og da bør du velge det. Alle merker og prisklasser er ok så lenge den holder beltet på plass riktig over hofter og skulder (sånn spor man har selen i), og det er god sidebeskyttelse til hode og kropp.

Back
Topp