Askeladden som navn

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Jeg syns navnet Askeladden er så pent, og jeg har sittet og lekt med tanken om å bruke dette hvis vi får en gutt (vi vil ikke vite kjønn før fødselen). Mannens far og onkler heter jo forsovidt, Per, Pål og Espen :p så syns det passet litt ;-)

Jeg ser nå bort fra mulige mobbenavn, spørsmålet mitt er: Er navnet lovelig? Har funnet så mye rart på nett... Så er litt usikker.

Jeg syns navnet Askeladden er så pent, og jeg har sittet og lekt med tanken om å bruke dette hvis vi får en gutt (vi vil ikke vite kjønn før fødselen). Mannens far og onkler heter jo forsovidt, Per, Pål og Espen :p så syns det passet litt ;-)

Jeg ser nå bort fra mulige mobbenavn, spørsmålet mitt er: Er navnet lovelig? Har funnet så mye rart på nett... Så er litt usikker.
Fra navneloven:
Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Jeg tviler på at det vil godkjennes, men du kan alltids sende en mail til folkeregisteret og høre.

Regner ikke med at det blir no, mannen er ikke helt med på det :-P Men hadde vert morro å vite, får sende en Mail :-)

Vet om noen som heter det til etternavn hvertfall. Kan jo som nevnt over her høre. Så andre uvanlig navn det er nå til dags er det rart om det ikke er lov. Eneste jeg kan tenke er ar det kanskje kan være beskyttet pga kjent historie/eventyr og rettigheter...? Bare en tanke :)

Hørt noen ha det som mellomnavn ;)

I dag kan en hete hva en vil utenom kongelige titler trodde jeg...

Vet om folk som har byttet navn til: askepott, batman, corona, tuborg, captein Morgan, mcgyver, chewbacca, skywalker osv.. Så at du ikke skal få igjennom et navn, som er et virkelig navn har jeg ikke vanskeligheter for å tro vil gå fint. Folk heter jo Pippi, Julius, Alexander filibom-bom-bom osv :p Askeladden er fint nok det, men for sært for meg :)

Tror du kan få det godkjent, men hadde aldri i verden valgt et slikt navn på barnet mitt selv.

En kan visstnok ikke hete Musa ^^ Og så kan man jo ikke få navn som Hitler o.l. Strammer de ikke inn på dyrenavn også nå?
Å? Ikke lov å hete Hitler? De kan nå vel ikke finne på at alle slemme mennesker det skal ingen få lov til å hete? Kan det være at etternavnet er fredet eller noe?

Den navneloven ble jo forandret veldig her for noen år siden.

Back
Topp