vitaminer o.l.

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hva gir dere av vitamintilskudd til barna? Gir dere eventuelt tran i tillegg, eller kanskje istedet for vitamintilskudd? Jeg tenker mest på barn som er 2-3 år gamle.
Gir dere fluor?

Jenta vår er 2.5. Hun får bare tran!

Hun får fluortabletter fordi hun bruker astmamedisiner og er derfor utsatt for skader på tennene.

Vitamintilskudd er bare plasebo, kroppen klarer ikke å gjøre nytte av vitaminene før de er skylt ut med urinen igjen. :p Eneste formen for vitamintilskudd som har noen hensikt er folat for gravide, ellers må vitaminer gis med injeksjoner for at de skal virke.

Vet mange gir både Biovit og Vitaminbjørner "fordi det skader iallfall ikke", men jeg er ikke så sikker på at det ikke kan være skadelig, vitaminbjørnene især inneholder mye rare søtstoffer o.l. som jeg ikke vil gi barnet mitt.

Hun får fluortabletter fordi hun bruker astmamedisiner og er derfor utsatt for skader på tennene.

Vitamintilskudd er bare plasebo, kroppen klarer ikke å gjøre nytte av vitaminene før de er skylt ut med urinen igjen. :p Eneste formen for vitamintilskudd som har noen hensikt er folat for gravide, ellers må vitaminer gis med injeksjoner for at de skal virke.

Vet mange gir både Biovit og Vitaminbjørner "fordi det skader iallfall ikke", men jeg er ikke så sikker på at det ikke kan være skadelig, vitaminbjørnene især inneholder mye rare søtstoffer o.l. som jeg ikke vil gi barnet mitt.

Jeg må ta D-vitamin ekstra, og virkningen var veldig tydelig både på kroppsform og blodprøver. Men ifølge det du sier så skal det da være umulig?

D-vitamin dråper og fluor tablett av og til

D-vitamin dråper eller tabletter ( til voksne ) blir absolutt tatt opp i kroppen! Så placebo er det i alle fall ikke... Hvor har du det i fra?

Hvorfor er leger og jordmødre så opptatt av å ta vitaminer og omega 3 i svangerskapet da ?

Hvorfor er leger og jordmødre så opptatt av å ta vitaminer og omega 3 i svangerskapet da ?
At vitamintilskudd i tablettform er placebo er bare tull hvertfall. Men at de ofte ikke blir 100 % tatt opp i kroppen er riktig. Det er bare og ta en blodprøve før og etter du har gått på vitamintilskudd en stund, så ser du stor forskjell på prøveresultatene :)

Lurer på hvorfor du har så trua på tran, fluor og folat, men ikke på andre vitamintilskudd?? Hva er forskjellen liksom??

Vår gutt er snart 3 år, prøver å gi tran hver dag, men blir dessverre i perioder. Er så lett å glemme.

Får fluor hver kveld

Snuppa får kun sanasol, alt annet får hun via mat og drikke ;-)

Hun får sanasol fordi hun er litt mørk i huden og trenger derfor ekstra D-vitamin, også er det jo greit å gi henne de andre vitaminene og mineralene som er i sanasol :-)

Snuppa får kun sanasol, alt annet får hun via mat og drikke ;-)

Hun får sanasol fordi hun er litt mørk i huden og trenger derfor ekstra D-vitamin, også er det jo greit å gi henne de andre vitaminene og mineralene som er i sanasol :-)

Og sanasol er godt❤️ sånn lærte jeg at sunt også kan være godt da jeg var liten :) jeg tar fortsatt en skje daglig.

Blir for dumt å si at vitaminer er hensiktsmessig bortkastet fordi det bør skylt ut med urin før man får bruk for det. Ja - en del vitaminer havner i urinen, men det er fordi kroppen allerede har nok/får for høy dose, men vitaminer fra mat og tilskudd blir tatt opp på samme måte, i samme tempo. Det er såklart en del vitaminer som er mindre hensiktsmessig fornuftige å ta enn andre, men de fleste tar C og D vitamin, pluss omega 3, 6 og 9, som alle er bevist at påvirker kroppen på enten positiv(for det meste dette) eller negativ (noen skjeldene tilfeller) enten det er via mat eller tilskudd. Også inntak av proteiner, mineraler osv har vist seg å bli tatt opp på samme måte gjennom mat eller gjennom tilskudd. Tilskuddet skal såklart ALDRI ta over for variert kost! Alt som kroppen ikke har behov for av næringsstoffer blir skylt ut via avføring, men kroppen tar alltid opp det den har behov for, er i mangel av, eller føler den vil få behov for senere (deriblant grunnen til at vi har fettlagere). Så du har helt rett - vitaminer havner i urinen - men bare det overskuddet som kroppen ikke trenger :)

At vitamintilskudd i tablettform er placebo er bare tull hvertfall. Men at de ofte ikke blir 100 % tatt opp i kroppen er riktig. Det er bare og ta en blodprøve før og etter du har gått på vitamintilskudd en stund, så ser du stor forskjell på prøveresultatene :)
Nei, det er det de ikke finner.

Jern, folat, omega-3 og d-vitamin tas opp ja. Men mulitvitamintilskudd gjør ikke kroppen særlig god nytte av.

FBI på Nrk hadde gjort tester av mennesker i ulike aldersgrupper, friske og i risikosoner. Noen hadde brukt masse ulike vitamintiskudd lenge og de ble testet, for så å stoppe å bruke tilskuddet. 4 uker senere ble de testet på nytt og prøvene var helt like. Omvendt skulle noen starte å bruke tilskudd, og de ble testet før bruk og etter mange ukers bruk. Prøvene var identiske.

Det finnes ingen hold for at vitamintilskudd har gunstig effekt på kroppen. Derfor dropper jeg tilskudd. Men som sagt, de som mener at det allfall ikke gjør noen skade kan fortsette med tilskudd.

Det interessante er at de som faktisk har mangel på enkelte vitaminer får det påvist av lege pga dårlig form og blir behandlet med injeksjoner.

Min lege og jordmor var ikke opptatt av annet tilskudd enn folat og omega-3/d-vitamin da jeg gikk gravid. Omega-3 fikk jeg via kosten, men d-vitamin tok jeg som tran da det er lite av i kosten og når vi ikke har sol om vinteren behøver vi tilskudd.

Lurer på hvorfor du har så trua på tran, fluor og folat, men ikke på andre vitamintilskudd?? Hva er forskjellen liksom??
Trua på? Det er ikke snakk om å ha trua på noe som helst, men å gjøre det som er vitenskapelig bevist.

De færreste behøver vitamintilskudd for kroppen får det den trenger via kost.

Tran inneholder d-vitamin og omega-3, stoffer kroppen ikke klarer å lage selv men tar opp via tilskudd. B-vitamin f.eks klarer ikke kroppen å nyttegjøre seg av via tilskudd, og har man mangel så blir kroppen uvel og dårlig. Da blir tilskuddet gitt med injeksjoner. Dette gjelder spesielt B-12.

Folat er en form for syre, den klarer kroppen også å nyttegjøre seg av.

Jeg sier ikke at ALL form for kosttilskudd er tull og unødvendig. Men multivitaminene er det.

Jeg må ta D-vitamin ekstra, og virkningen var veldig tydelig både på kroppsform og blodprøver. Men ifølge det du sier så skal det da være umulig?
D-vitamin SKAL man ta, spesielt om vinteren når man ikke får det fra sola, derfor vi tar tran ;)

Det er et av få vitaminer vi ikke får via kost, og som kroppen ikke lager selv. ;) Den er jo utrolig viktig for utvikling av hjerne og sanser, så det skal man ta tilskudd ja.

Jeg formulerte meg nok litt dårlig, men poenget er at friske mennesker men normalt variert kosthold kun behøver tilskudd av vitamin D og å sørge for å få nok Omega-3 i seg ;)

D-vitamin SKAL man ta, spesielt om vinteren når man ikke får det fra sola, derfor vi tar tran ;)

Det er et av få vitaminer vi ikke får via kost, og som kroppen ikke lager selv. ;) Den er jo utrolig viktig for utvikling av hjerne og sanser, så det skal man ta tilskudd ja.

Jeg formulerte meg nok litt dårlig, men poenget er at friske mennesker men normalt variert kosthold kun behøver tilskudd av vitamin D og å sørge for å få nok Omega-3 i seg ;)
Jeg tar d-vitamin i pilleform, ikke tran. Dessverre egentlig, tran skal jo være sunt.

For de som ønsker å lese mer om vitamintilskudd:

http://forskning.no/medisiner/2013/12/vitamintilskudd-er-bortkastede-penger

http://forskning.no/mat-og-helse-vitaminer/2008/02/ingen-effekt-av-vitaminpiller

Jeg er svært skeptisk til den utbredte bruken av piller, gummibjørner med syntetiske stoffer etc etc. De inneholder mye rare tilsetningsstoffer og mitt motto er at kan det ikke uttales så går det ikke inn i hverken min eller barnets kropp med mindre det er påvist med prøver fra en lege at vi må ha det.

Andre får gjøre som de vil.

Jeg tar d-vitamin i pilleform, ikke tran. Dessverre egentlig, tran skal jo være sunt.
Trankapsler og tran har visst like god effekt. ;) Aner ikke med piller, men vesla fikk D-dråper som baby da hun spydde så mye og alt stinka tran når hun spydde. :)

Tran smaker jo pyyyton, men ungen elsker det og vil ha mer :eek:

Da jeg fikk påvist D-vitaminmangel fikk jeg beskjed om å ta kun tran, nettopp fordi de mener at kroppen ikke tar det opp på samme måte via pilleform. Fikk også beskjed om å få i meg C-vitamin for at dette øker opptaket av D-vitaminet :)

Back
Topp