Irriterende

Krepsen89

Gift med forumet
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg ringte st olavs i dag for å høre om søknad var mottatt. Der fikk jeg vite at de hadde sendt svar til henvisende gyn (før jul) der de foreslo lap og pergo. De kunne gi behandling også uten lap fikk jeg høre, og de ventet derfor på svar fra han ift om vi havner på venteliste.

Det er så irriterende! For det første så Maset jeg i seks mnd etter pergo, fordi en annen gyn mistenker dårlig eggløsning. Han nektet, mente at mine eggløsninger var gode.

Så nå står hele saken på vent frem til at denne henvisende gyn roter seg til å kontakte meg, og gi tilbakemelding til st olavs...

Tungvindt, sa du? :p

Tungvint ja.. Så mye fram å tilbake at.. D som er så frustrerende med alt dette.. Ventinga.. Enten på mens eller på andre folk:(

Vet hvordan du har det :(

Venta ca. 6 mnd på svar fra sykehuset på min samboers sædkvalitet. De surra bort papirene, måtte taes om igjen, måtte mase og mase på svar osv..

De ville vente på svar på dette før de tok lap på meg, men uavhengig av svaret skulle jeg ta lap uansett!

Ble henvist til sykehuset sept 2013.

Var ferdig på sykehuset (med sædprøver, blodprøver og lapraskopi) oktober 2014.

Altså 1 år. Venting er tøft...

Nå venter vi på time til Riksen :)

Vi kommer til mål til slutt. Og mens vi venter må vi mase en del og stå på krava for å komme videre.

Huff, enn at det skal være sånn! Må vente på en operasjon du skal ta uansett.
Jeg har hatt en utskraping av livmor, måtte da i narkose, og jeg tenker; kunne de ikke ha tatt en lap "med det samme "? :p hehe...

Jeg er ferdig utredet, så det hørtes heldigvis ut som at jeg kan ta lap etter eget ønske, og pergo mens jeg venter på ivf.

Er det noen som ville ha anbefalt lap? Er det noe jeg burde få tatt? Jeg har ingen grunn til å tro at jeg har endometriose. Alt har sett så fint ut på gjentatte ultralyder, jeg har ingen smerter osv... Har spottet mye, men ikke når jeg står på provera/primolut, og jeg mener å ha lest at de med endo ofte blør på falskt progesteron også? :)

Takk snille dere for at dere svarer:)

Tror ikke jeg ville tatt lap hvis det ikke var mistanke om endometriose. Man vil jo helst ikke operere om man ikke må. Hos meg var det sterke indikasjoner på endometriose selv før vi tenkte på å lage barn. Mye smerter ved mens og samleie.

Håper du kommer fort igang og kanskje er pergo tingen for deg? :)

Jeg insisterte forøvrig på lapraskopi pga alle smertene mine, og de fant endo så jeg er glad jeg gjorde det.

De ville vel egentlig ikke gjøre det, hvorfor vet ikke jeg? Men før operasjonen sa de at vi uansett måtte på ass. befruktning pga den dårlige sæden uavhengig av svaret på lap...

Jeg ville jo være tipp topp jeg og.

Jeg insisterte forøvrig på lapraskopi pga alle smertene mine, og de fant endo så jeg er glad jeg gjorde det.

De ville vel egentlig ikke gjøre det, hvorfor vet ikke jeg? Men før operasjonen sa de at vi uansett måtte på ass. befruktning pga den dårlige sæden uavhengig av svaret på lap...

Jeg ville jo være tipp topp jeg og.

Hvilke symptomer på endometriose har du da, utenom smerter? Og, (du trenger ikke svare, disse greiene her får meg til å stille høyst upassende spørsmål :p) hvordan smerter har du under samleie/mens? Hvor sitter smertene, er det vondt hele tiden osv?

Blir ikke endo verre og verre når man ikke er gravid/bruker prevensjon?

Jeg har drevet og småblødd opp til en uke før mens, men det bedret seg veldig etter primolut, og det hørte jeg at tydet på at det IKKE er endo, kan det stemme? :)

Mas mas ;)

Hvilke symptomer på endometriose har du da, utenom smerter? Og, (du trenger ikke svare, disse greiene her får meg til å stille høyst upassende spørsmål :p) hvordan smerter har du under samleie/mens? Hvor sitter smertene, er det vondt hele tiden osv?

Blir ikke endo verre og verre når man ikke er gravid/bruker prevensjon?

Jeg har drevet og småblødd opp til en uke før mens, men det bedret seg veldig etter primolut, og det hørte jeg at tydet på at det IKKE er endo, kan det stemme? :)

Mas mas ;)

Hehe, bare spør. Jeg er åpen som en bok.

Hovedsymptomene mine var vel ekstreme mens-smerter. Sånn ekstremt-sinnsykt-drit-vondt. Besvime, kaldsvette, Få lav kroppstemperatur, svimmel, fosterstilling, grining.

Smerter ved samleie har egentlig diagnosen "vaginismus" som jeg tror går litt hånd i hånd med endometriose, men jeg kan ta feil.

Smertene mine kom etter at jeg hadde blodpropp i magen i 2007. Da klarte vi ikke ha god sex på mange år... Smerter i inngangen, smerter ved støt, smerter i hele sex-akten.. Jeg kunne heller ikke bruke tampong, for musklene spente seg slik at det var vondt. Man bør sjekke http://www.vaginismus.com hvis man har sånne smerter. Den siden hjalp oss mye! :) Og vi har klart å ha sex, men kun noen stillinger (helst sidelengs) hvor jeg har hatt kontrollen og det ikke er så dypt (sorry detaljer!!)
Som sagt så har jeg fått hjelp av den websiden og vi har klart å ha rimelig smertefri samleie de siste årene.

Det er først nå, faktisk i forrigårs at vi klarte å ha han på toppen uten smerter(!) for første gang etter blodproppen. Vi tror det er pga lapraskopien at det fungerer bedre.

De to første menstruasjonene etter operasjonen var like vonde som før. Men den siste jeg hadde nå varte bare i 3 dager (før var det 5-6 dager), og gjorde bare veldig vondt første dagen. Håper dette er slik det kommer til å fortsette :)

Endometriose symptomene jeg har hatt er:
Smerter under mensen
Smerter ved samleie
Infertilitet
Forstoppelse
Tretthet, utmattelse, lavt energinivå
Kraftige blødninger
Smerter i korsryggen
Lav feber

Liste på flere symptomer finnes her:
http://endometriose.no/om-endometriose/symptomer/

Jeg har ikke blødd før mens, kun når jeg har mens.
Vet ikke helt hva primalut er?

Sorry dette ble langt og detaljert... :)

Hehe, bare spør. Jeg er åpen som en bok.

Hovedsymptomene mine var vel ekstreme mens-smerter. Sånn ekstremt-sinnsykt-drit-vondt. Besvime, kaldsvette, Få lav kroppstemperatur, svimmel, fosterstilling, grining.

Smerter ved samleie har egentlig diagnosen "vaginismus" som jeg tror går litt hånd i hånd med endometriose, men jeg kan ta feil.

Smertene mine kom etter at jeg hadde blodpropp i magen i 2007. Da klarte vi ikke ha god sex på mange år... Smerter i inngangen, smerter ved støt, smerter i hele sex-akten.. Jeg kunne heller ikke bruke tampong, for musklene spente seg slik at det var vondt. Man bør sjekke http://www.vaginismus.com hvis man har sånne smerter. Den siden hjalp oss mye! :) Og vi har klart å ha sex, men kun noen stillinger (helst sidelengs) hvor jeg har hatt kontrollen og det ikke er så dypt (sorry detaljer!!)
Som sagt så har jeg fått hjelp av den websiden og vi har klart å ha rimelig smertefri samleie de siste årene.

Det er først nå, faktisk i forrigårs at vi klarte å ha han på toppen uten smerter(!) for første gang etter blodproppen. Vi tror det er pga lapraskopien at det fungerer bedre.

De to første menstruasjonene etter operasjonen var like vonde som før. Men den siste jeg hadde nå varte bare i 3 dager (før var det 5-6 dager), og gjorde bare veldig vondt første dagen. Håper dette er slik det kommer til å fortsette :)

Endometriose symptomene jeg har hatt er:
Smerter under mensen
Smerter ved samleie
Infertilitet
Forstoppelse
Tretthet, utmattelse, lavt energinivå
Kraftige blødninger
Smerter i korsryggen
Lav feber

Liste på flere symptomer finnes her:
http://endometriose.no/om-endometriose/symptomer/

Jeg har ikke blødd før mens, kun når jeg har mens.
Vet ikke helt hva primalut er?

Sorry dette ble langt og detaljert... :)

Takk for langt og detaljert svar, tenker jeg vi sier ;)

Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det du beskriver... Heldigvis, for det høres grusomt ut med slike smerter!! Stakkar deg!

Da håper jeg at jeg ikke har en eller annen form for skjult endo, og går for å prøve et forsøk iallfall før evt lapraskopi :)

Skikkelig rart at du ikke fikk lap med en gang, med alle disse smertene du har hatt! Det beviser at det handler mye om hvilken lege som er på vakt den dagen man har time...

Jeg har iallfall ikke tenkt å treffe min tidligere gyn igjen... Han bør kunne avklare resten via telefon og en resept i posten. Håper bare den resepten kan komme snart, for jeg får mensen om noen dager og er ivrig etter å prøve pergo :)

Takk for langt og detaljert svar, tenker jeg vi sier ;)

Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det du beskriver... Heldigvis, for det høres grusomt ut med slike smerter!! Stakkar deg!

Da håper jeg at jeg ikke har en eller annen form for skjult endo, og går for å prøve et forsøk iallfall før evt lapraskopi :)

Skikkelig rart at du ikke fikk lap med en gang, med alle disse smertene du har hatt! Det beviser at det handler mye om hvilken lege som er på vakt den dagen man har time...

Jeg har iallfall ikke tenkt å treffe min tidligere gyn igjen... Han bør kunne avklare resten via telefon og en resept i posten. Håper bare den resepten kan komme snart, for jeg får mensen om noen dager og er ivrig etter å prøve pergo :)

Haha! Bare hyggelig ;)
Jeg deler gjerne erfaring om det kan hjelpe andre.

Ja, har vært en del forbanna på Ahus for både det ene og det andre. Jeg har jo ønsket den operasjonen LENGE men de avventer og avventer...

Unner ingen de smertene, men vet at mange lever med værre smerter enn meg på mange måter, så får vel ikke klage.

Men det har vært noen tøffe år for meg og sambo. Stakkars sambo! Han har vært så god med meg, det er jo ikke lett for ham heller.

Det jeg har lært gjennom disse årene med sykehus og leger er at man må ringe og mase for å få hjelp. Du må ikke sitte og vente på ett brev/resept som aldri kommer fordi de har glemt det eller rota det bort. Ring og mas med jevne mellomrom ;) Da ordner de det til slutt.

Håper du får prøve pergo! Det hjelper for så mange :)

Back
Topp