Dere som ikke skal ha flere barn..

Evette

Gift med forumet
Tenker dere noen gang på å sterilisere dere? Altså fjerne eggstokker og livmor for å redusere kreftfaren? Det er en tanke som dukker opp i mitt hodet hele tiden, siden vi har hatt en del kreft i familien. Men tanken på å faktisk gjøre det er likevel vansklig!

Vurderte sterilisering under KS, men det er jo ikke å fjerne alt, de bare kutter litt?

Men ble ikke så jeg gjorde det, men mannen skal.

Er ikke så lett å bare fjerne livmor å eggstokk. Jeg har "kjempa" i 4 år nå for å få igjennom å bare fjerne livmor, pga sykdom selfølgelig. Har endelig fått det igjennom å blitt henvist for operasjon.
Er liksom ikke det samme som å sterilisere seg

Er ikke så lett å bare fjerne livmor å eggstokk. Jeg har "kjempa" i 4 år nå for å få igjennom å bare fjerne livmor, pga sykdom selfølgelig. Har endelig fått det igjennom å blitt henvist for operasjon.
Er liksom ikke det samme som å sterilisere seg
Har aldri undersøkt dette, så jeg vet ikke så mye om det. Men er det så komplisert altså? Skulle jo nesten tro at pågrunn av kreftfare, så burde det være lettere?

Jeg vurderer det veldig, men er for ung enda :)
Men det valget er utrolig vanskelg ja..tenker liksom 'enn om' og 'hva hvis' osv..

Jeg ville nok tatt en gentest om jeg var redd fordi det låni familien.
Det er jo ikke liten operasjon.

Det tviler jeg på. Det holder at mannen snipper seg når vi er ferdig.
Det er jo en omfattende operasjon, mye som skal ut. Hadde det endt opp med KS på sistemann hadde det kanskje vært noe annet. Eller det hadde vært arvelighet i familien.

Jeg steriliserte meg nå etter nr 2 som kom 22.desember. Dette er noe som skal sies i fra om på forhånd og signeres på, ellers får du det ikke. Mannen er 37 og jeg er 32. Vi ønsker ikke flere barn enn de to vi har fått. Om noe skulle skjedd med barna våre, ville aldri et nytt barn ha erstattet et av de andre uansett.

Tviler på at de fjerner både livmor og eggstokker på en helt frisk person. Du kommer jo rett i overgangsalderen og må gå på hormoner resten av livet. Er mange andre bivirkninger og, feks økt fare for benskjørhet.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har aldri undersøkt dette, så jeg vet ikke så mye om det. Men er det så komplisert altså? Skulle jo nesten tro at pågrunn av kreftfare, så burde det være lettere?

Men dytter ikke å bruke det som grunn med mindre man har testet seg for å ha kreft genet som da er i familien. Når du fjerne eggstokk å livmor så kommer du i overgangsalderen å det har sine negative virkninger det også. Å de opererer aldri bort alt på noen som ikke har kommet naturlig i overgangsalderen, med mindre man er veldig veldig syk å må operere. Det er en veldig stor operasjon, å er ikke gjort med et knips. Som sagt, jeg har kjempa i 4 år for bare livmora.

Jeg kunne tenkt meg å fjernet livmoren pga ekstreme blødninger!
Både gyn og fastlege nekter meg dette og fastlegen har nå isteden henvist min kjære :p

Blir som *Kula* sier utrolig vanskelig!
Men man kan bruke hormoner for å ikke havne i overgangsalderen tidligere enn man skal da.

Men jeg skal kjempe for dette selv om noen år (er kun 26 nå og vil ha flere unger ;-) )
Men kommer til å kjempe for dette da nærmest alle damer på min morsside har hatt kreft, død av kreft eller under behandling! Alt er da livmorkreft og ikke en risiko jeg vil ta. Og de tilfellene jeg har hørt om som ikke har hatt det er så langt uti familien! Men ifra min oldemor og nedover har alle unntatt min mor fått kreft men hun døde før hun ble 40 da.

Back
Topp