Ditt beste tips mot kolikk?

Bella83

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Junilykke 2020 ♡
Snuppis på nesten 3 uker er helt lik storebror.., urolig hele dagen, klarer ikke sovne og det resulterer i en overtrøtt baby som konstant skriker ell må bæres på kvelden.. Mistenker også magesmerter. Hun får kumelk fri mme, minifom funker ikke og har i dsg kuttet ut malt i flaskene..

Tips??

Har hørt mange før har sverget til bæresjal.
Eventuelt massasje? Fenikkel-te?

Har hørt mange før har sverget til bæresjal.
Eventuelt massasje? Fenikkel-te?
Har caboo bæresjal men hu trives ikke oppi der.. Enda i hvertfall;) fennikel te skal kjøpes i morgen:)

Har caboo bæresjal men hu trives ikke oppi der.. Enda i hvertfall;) fennikel te skal kjøpes i morgen:)
Usj håper det snart blir bedre for vesla di :-)
Hvor lenge var storebror slik?

Usj håper det snart blir bedre for vesla di :-)
Hvor lenge var storebror slik?
Det verste var vel over etter 4 Mnd, men han var generelt en sutrete unge til han var et år og da begynte han å skrike om natta frem til han var 2,5:(

Så er en grunn til at det er 5 år i mellom disse to;)

Magemassasje - brukte det med en viss suksess på Jr. (kolikk i 9 mnd). (Forenklet er det "stryk nedover, bøy beina forsiktig opp, stryk sirkelbevegelser med klokka, bøy beina opp, gjenta 6 ganger.)
Om den lille sliter med vekselvis forstoppelse/løs mage kan det være lurt å ha et ekstra håndkle under, i tilfelle det setter fart på ting... *mimrer* :p

Jr. klarte ikke å sove på rygg. Til å begynne med la jeg ham på siden, til slutt måtte jeg gi opp fordi han ble så sterk at jeg ikke klarte å rigge til noe som var både stødig og trygt nok - og da innså jeg at jeg var nødt til å legge ham på magen. (Han satte ny rekord etter at han bikket 6 mnd, da sov han en natt 1 1/2 time sammenhengende på rygg... :/ )
Sier som HS sa: Jeg kan ikke anbefale noen å legge baby på magen, men det er noen ganger nødvendig å ta et informert valg. (Jeg eliminerte alle risikofaktorer jeg kunne unntatt evt. genfeil - fast, ny madrass, kjølig soverom, ingen røyking eller medisiner når han samsov, egen dyne, smokk osv.)

Vippestol/babystol med vibrasjoner eller autogynging/bilturer/trille over dørstokk/gyngeklokkser på sprinkelsenga - jeg testet bare det første, men hadde jeg vært i samme situasjon igjen hadde jeg definitivt investert i noe av det andre. (Jeg antok bare at det ikke kom til å vare så lenge - men 3 mnd ble til 9, og det var noen veldig lange måneder!)

Sukkervann og smokk. Når ingenting annet funker, så virker både sukkervann og smokkesuging mildt smertelindrende på de søte små, og er en relativt ufarlig nødløsning. Om den lille ikke så gjerne vil ta smokk, kan man dyppe den i sukkervann og la h*n suge den ren gang på gang - plutselig har du både en grei måte å få i h*n medisin OG en mulighet til å bedrive smokketilvenning. ;)

For oss hjalp det med Caboo bæresjal. Men i begynnelsen måtte jeg gå frem og tilbake eller "danse" for at hun skulle sovne... Husker jeg plukket ut smuler fra håret hennes hver dag fordi jeg kunne ikke en gang ta henne ut av sjalet for å spise :P Hun hadde store magesmerter, vanvittig med luft, og både krøket seg sammen og anspente kroppen mye.

Hvilken melkefri mme bruker dere? For oss løsnet det med en gang vi begynte å gi Nutramigen da hun var ca 7 uker gammel. Da hun var 2 måneder var hun kanskje fremdeles litt sutrete, men hun sov godt både på dag og natt, og vi så ikke lenger tegn til magesmerter.

Ellers hjalp det å gynge henne i vippestol, og etterhvert kjøpte vi en vippestol som gynget av seg selv.

Jeg følte aldri det hjalp med sukkervann, minifom eller malt.

Hvilke flasker bruker dere?

Redningen her var nemlig å bytte mme og flaske!
Snuppa kunne kun bruke småfolk mme og dr Browns flasker! Prøvde vi å bytte på en av de så kom luftsmertene og kolikk tendensen med en gang igjen!
Masserte også mage samt "sykkelbevegelse" av bein.
Håper dere finner en løsning!

Storebror til oss holdt på i 9måneder med smerter og styr..

Så når lillebror begynte med det samme når han var noen uker gammel dro vi rett til manuellterapeut og etter èn behandling ble han verdens roligste baby og det har den dag idag 7måneder etter også :)

Med storebror var det ingen løsning på noe..han måtte behandles i lange tider og i mellomtiden var det beste vi kunne gjør å holde han og å være der for han gjennom smertene og plagene...

Du bør ordne deg med bæresjal/sele..trill mye vogn om det hjelper, bær og gi kos og nærhet..glem alt av rutiner og soving i egen seng osv når det er sånn- ingen vits når det står på..
Også kan du prøve vibrerende vippestol :)
Det er utrolig tungt å være foreldre oppi sånne perioder, og fælt å se barnet sitt slite :(
Ønsker deg masse lykke til og god bedring til din lille

Det verste var vel over etter 4 Mnd, men han var generelt en sutrete unge til han var et år og da begynte han å skrike om natta frem til han var 2,5:(
Huff da stakkars liten :-(

Storebror til oss holdt på i 9måneder med smerter og styr..

Så når lillebror begynte med det samme når han var noen uker gammel dro vi rett til manuellterapeut og etter èn behandling ble han verdens roligste baby og det har den dag idag 7måneder etter også :)

Med storebror var det ingen løsning på noe..han måtte behandles i lange tider og i mellomtiden var det beste vi kunne gjør å holde han og å være der for han gjennom smertene og plagene...

Du bør ordne deg med bæresjal/sele..trill mye vogn om det hjelper, bær og gi kos og nærhet..glem alt av rutiner og soving i egen seng osv når det er sånn- ingen vits når det står på..
Også kan du prøve vibrerende vippestol :)
Det er utrolig tungt å være foreldre oppi sånne perioder, og fælt å se barnet sitt slite :(
Ønsker deg masse lykke til og god bedring til din lille
Vi skal til manuellterapaut i dag:) Jeg stusser litt pp om det er magesmerter for det største problemet er at hun ikke sovner og klarer å finne roen på dagen.. Da blir man jo overtrøtt og gjør alt verre..
Vippestol med vibrering hadde vi sist og det var gull, så det står på innkjøpslisten i dag sammen med fennikelte:)

Vi skal til manuellterapaut i dag:) Jeg stusser litt pp om det er magesmerter for det største problemet er at hun ikke sovner og klarer å finne roen på dagen.. Da blir man jo overtrøtt og gjør alt verre..
Vippestol med vibrering hadde vi sist og det var gull, så det står på innkjøpslisten i dag sammen med fennikelte:)
Hvordan har det gått?

Dra til kiropraktor! Det hjalp utrolig godt her iallefall:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Manuellterapeut funket som bare det for oss! Vi slet med masse skriking (kolikk) og lite soving... De første mnd sov han bare ca 10 timer i døgnet, resten av tiden skrek han eller spiste. Skikkelig tungt... Når han var tre mnd tok vi han
Med til manuellterapeut, og døgnet etter sov han i 20 timer (!!?)

Hadde også god nytte av hvitt støy, feks kjøkkenvifte,støvsuger og hårføner, da ble han helt stille og sovnet etterhvert...

Snuppis på nesten 3 uker er helt lik storebror.., urolig hele dagen, klarer ikke sovne og det resulterer i en overtrøtt baby som konstant skriker ell må bæres på kvelden.. Mistenker også magesmerter. Hun får kumelk fri mme, minifom funker ikke og har i dsg kuttet ut malt i flaskene..

Tips??
Du har ikke sjans til å amme? Mange barn reagerer på mme (uansett type). Mormelk er mitt beste tips mot magevondt.

Bæresjal der baby ligger i froskestilling er mitt andre tips. Nærhet og byssing.

Hvordan har det gått?

Hun er stiv i nakken, men ikke veldig.. Hun sover godt om natten, så tror ikke hun er så plaget. Ikke utrøstelig lenger heller, det hjalp når vi begynte med probiotika og kuttet ut malten.
Konkluderer med at hun bare sliter med å sovne selv på dagtid og det gjør nok at hun blir overtrøtt. Nå har jeg tatt ned moseskurven med vugge stativ i stua på dagtid og i noen dager har det hjulpet i hvertfall;)

Hos oss funket egentlig ingenting, han vræla konstant fra ca 19-01/01 på natta, sammenhengende.. Men så sov han videre da..

Vi kjørte bil, det funket, da roet han seg og kvelden ble bedre. Det ble bare verre når han skrek sånn.

Vi prøvde "alt", ingenting hjalp..

Back
Topp