Nutramigen på blå resept?

LiHaLo

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Noen som har fått det her? Hvordan er prosessen for å få det?
Her har minsten(8 uker) hatt diaré i to uker, bruker hipp. Vi tenkte omgangssyke selvsagt, mange som har hatt det i nærmeste omkrets i jula. Men ingen feber eller andre symptomer enn diaré, mye luft, sår i stompen.. bytta til nutramigen og hun ble fin igjen i løpet av første døgnet!

Legen sier at det må være sykdom som gjør at hun ikke tar til seg næring el.l for at det skal bli gitt blå resept på denne mme'en.. og hun tvilte på at det gikk gjennom med "bare" diaré.
Den erjo svindyr!
Vil ikke gi henne kumelkbasert når hun reagerer sånn..
Erfaringer med dette?

Gutten min fikk det innvilget på grunn av påvist melkeprotein- og laktoseallergi. Tror ikke han hadde fått det innvilget uten dette, men det er mange år siden altså (gutten min er åtte år).

Gutten min fikk det innvilget på grunn av påvist melkeprotein- og laktoseallergi. Tror ikke han hadde fått det innvilget uten dette, men det er mange år siden altså (gutten min er åtte år).
Ja, de sier det er strengt og at man ikke bare får det. Var det magevondt på gutten din? Eller andre symptomer?

Fikk det via helsesøster og barnelegen på helsestasjon etter mye om og men. Vanlig fastlege ville ikke gi oss det før det var gått 3 mnd og allergitester. Hadde mye annen bagasje også da dette pågikk så det var vel også litt av grunnen til at vi fikk det.

Ja, de sier det er strengt og at man ikke bare får det. Var det magevondt på gutten din? Eller andre symptomer?
Han hadde fryktelige magesmerter samt fullstendig forstoppelse. Var flere ganger på barneklinikken for å tømme tarmen allerede som spedbarn. Dette skyldtes melkeproteinallergien. Prøver, både blodprøver og prikktest, slo ut på både melkeprotein og laktose da han var tre mnd (de tok ikke prøvene tidligere og trodde egentlig ikke de ville slå ut ettersom han var så liten, men det gjorde de altså).

Her ble det ikke tatt noen tester. Eneste vi gjorde var at vi bytta over selv da hun hylte nesten hele døgnet. Så gikk hun på nutramigen i 6 uker i samråd med Lege. Vi var da inne på ny kontroll og bekreftet til legen at avføringen var blitt mye bedre og hun gren bare halve døgnet :D da fikk vi blå resept og refusjon på de pengene vi hadde brukt i de 6 ukene. Tok vare på alle kvitteringer.

Vi driver på nå. Skal teste ut melk av forskjellige typer uten kumelkprotein frem til slutten av februar. To dager før ny kontroll hos fastlegen så skal vi gi kumelk. Får hun da eksem og grønn diaré så får vi time hos barnelegen tvert slik at vi får melk på resept. Jeg har ammet i 8 mnd og driver nå på å gå over på mme. Så endring på avføring etter første flaska med nutramigen.
Vi fikk til eldste for 12 år siden, hun fikk navlebrokk etter nan så da fikk vi resept på dagen på sykehuset. Hun er i tillegg prematur.

Her har fastlegen skrevet anbefaling om blå resept og vi fikk det i posten fra helfo. ( begge to har fått.) mageknip og baby som ikke ville spise, fikk tydelig vondt i magen av vanlige mme, og sprutgulping. Det holdt her.

Ser ut som om det er forskjellige prosedyrer.

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen om at jeg måtte gå til fastlegen. Desverre hadde ikke fastlegen peiling, men etter å ha fått informasjon av andre mødre rundt omkring måtte jeg fortelle legen min hva han skulle gjøre.

Det viktigste er at legen må gi dere en hvit resept på nutramigen. Da får du det ikke billigere, men det er nødvendig for å få refundert pengene dere legger ut nå før dere evt. får blå resept. Husk å få med kvitteringer.

Dere bør bruke nutramigen i ca. 2 uker først. Så må dere prøve å reintrodusere den vanlige mme'en. Hvis symptomene kommer tilbake kan dere begynne å gi nutramigen igjen. Hvis ikke er dere heldige.

Deretter må dere be fastlegen sende henvisning til sykehuset for å komme til en barnelege/allergispesialist. Her måtte min datter ta prikktest. Den viste ingenting, men det er ganske vanlig blant barn at det ikke slår ut på tester. Siden symptomene hun hadde kom tilbake med en gang vi ga vanlig mme, mente legen likevel det var allergi. Noen dager senere fikk vi vedtaket fra Helfo i posten.

Vi hadde derimot ikke fått den hvite resepten av fastlegen vår fordi han ikke forsto det opplegget, så vi fikk ikke penger igjen... La ut nesten 9000 før vi endelig fikk komme til spesialisten på grunn av den legen...!

Melkeallergi kan ha mange forskjellige symptomer hos babyer, og diare kan sikkert være en av dem. Min datter hadde "bare" vondt i magen og kolikk. Så lenge en spesialist mener det er en allergi eller intoleranse kan dere få den på blå resept.

Ser ut som om det er forskjellige prosedyrer.

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen om at jeg måtte gå til fastlegen. Desverre hadde ikke fastlegen peiling, men etter å ha fått informasjon av andre mødre rundt omkring måtte jeg fortelle legen min hva han skulle gjøre.

Det viktigste er at legen må gi dere en hvit resept på nutramigen. Da får du det ikke billigere, men det er nødvendig for å få refundert pengene dere legger ut nå før dere evt. får blå resept. Husk å få med kvitteringer.

Dere bør bruke nutramigen i ca. 2 uker først. Så må dere prøve å reintrodusere den vanlige mme'en. Hvis symptomene kommer tilbake kan dere begynne å gi nutramigen igjen. Hvis ikke er dere heldige.

Deretter må dere be fastlegen sende henvisning til sykehuset for å komme til en barnelege/allergispesialist. Her måtte min datter ta prikktest. Den viste ingenting, men det er ganske vanlig blant barn at det ikke slår ut på tester. Siden symptomene hun hadde kom tilbake med en gang vi ga vanlig mme, mente legen likevel det var allergi. Noen dager senere fikk vi vedtaket fra Helfo i posten.

Vi hadde derimot ikke fått den hvite resepten av fastlegen vår fordi han ikke forsto det opplegget, så vi fikk ikke penger igjen... La ut nesten 9000 før vi endelig fikk komme til spesialisten på grunn av den legen...!

Melkeallergi kan ha mange forskjellige symptomer hos babyer, og diare kan sikkert være en av dem. Min datter hadde "bare" vondt i magen og kolikk. Så lenge en spesialist mener det er en allergi eller intoleranse kan dere få den på blå resept.
Tusen takk for grundig svar!
Jeg ba legen om hvit resept i dag, det fikk jeg ikke for det var ikke nødvendig, måtte prøve det ut først sa hun. Har tydeligvis ikke fått med seg at det er for å eventuelt få igjen penger.
Hun sier også selv hun ikke har peil på dette og jeg bør gjøre som helsesøster sier.. men helsesøster ba meg kontakte legen..
Men har en time hos legen på tirsdag for hun andre datteren min, så da skal jeg fortelle henne gangen i det sånn du sier det nå. Hun sa også det samme som deg om å prøve nutramigen to uker for så å gi henne kumelkbasert igjen, og deretter kontakte henne igjen om det ble diaré på nytt.. vi får håpe vi er heldige og at hun tåler det igjen, men det er mye kumelkintoleranse på begge sider av familien, så jeg har vel egentlig venta på det.. :/

Tusen takk for grundig svar!
Jeg ba legen om hvit resept i dag, det fikk jeg ikke for det var ikke nødvendig, måtte prøve det ut først sa hun. Har tydeligvis ikke fått med seg at det er for å eventuelt få igjen penger.
Hun sier også selv hun ikke har peil på dette og jeg bør gjøre som helsesøster sier.. men helsesøster ba meg kontakte legen..
Men har en time hos legen på tirsdag for hun andre datteren min, så da skal jeg fortelle henne gangen i det sånn du sier det nå. Hun sa også det samme som deg om å prøve nutramigen to uker for så å gi henne kumelkbasert igjen, og deretter kontakte henne igjen om det ble diaré på nytt.. vi får håpe vi er heldige og at hun tåler det igjen, men det er mye kumelkintoleranse på begge sider av familien, så jeg har vel egentlig venta på det.. :/

Høres veldig likt ut som min situasjon. Følte ikke jeg gjorde noe annet enn å springe mellom lege og helsestasjon på den tiden fordi fastlegen ikke visste hva han skulle gjøre. Etter vi fikk avslag på å få refundert pengene fra Helfo ringte faktisk helsesøsteren min til fastlegen for å klage siden vi faktisk tapte mye penger på det... Men da var allerede klagefristen vår gått ut hos Helfo, så det var ikke noe mer å gjøre.

Spesialisten på sykehuset sa også at fastleger kan desverre utrolig lite om dette. Bare gjør det klart for legen at dette er et krav for å få pengene refundert hvis det viser seg å være allergi.

Fikk det med en gang av barnelegen på sykehuset.
De påviste allergien med sondemåling og andre tester npr han var innlagt på sykehuset.
Han var 7-8mnd gammel.

Her fekk me det av barnelegen på første konsultasjon. På bakgrunn av at me fortalte om korleis ho reagerte på mjølk og mjølkeprodukt. Me trengte ikkje kvit resept for å få tilbake pengar. Me kjøpte berre på apoteket, og fekk dei til å skrive ut ei kvittering, som me sendte inn til helfo. Trur me sendte den saman med vedtak om blå resept:)

Gå til fastlege og få henvisning til spesialist som gir blå resept

Back
Topp