Rutiner :-(

Mamma_2013

ØnskerMegEnGullUnge2013<3
Hei.

Siden jeg er arb.ledig så har jeg aldri innført noen rutiner på barnet mitt. Vi har så og si rutine på spisingen, men det er soving vi virkelig sliter med. Spess på kvelden..... Han våkner mellom 06-08 får flasker koser litt med meg i senga også vil han sove igjen. Og våkner ikke før 10.30-11.30 da får han skiver med pålegg. Og litt utover får han flaske med ku melk, noen ganger sovner han rundt 14-15 tia, og det er ikke så lenge men andre ganger gjør han ikke det... Etter middag sovner han i 19 tia og våkner igjen 21 tiden, og er i full energi og vil leke osv, og sovner ikke før midnatt. Det syns jeg er slitsomt da mannen min skal tidlig på jobb osv, og vi må være stille og rolige enn så lenge :p

Jeg mener jeg bør ha en rutine slik at han tar kvelden 21-22 tiden, og heller våkner 05-07 tiden og er våken da, enn som han holder på nå...

Angrer virkelig på at jeg ikke laget en rutine til han... :-(

Hva gjør dere andre? Noen tips& triks til meg?
 
Hei.

Siden jeg er arb.ledig så har jeg aldri innført noen rutiner på barnet mitt. Vi har så og si rutine på spisingen, men det er soving vi virkelig sliter med. Spess på kvelden..... Han våkner mellom 06-08 får flasker koser litt med meg i senga også vil han sove igjen. Og våkner ikke før 10.30-11.30 da får han skiver med pålegg. Og litt utover får han flaske med ku melk, noen ganger sovner han rundt 14-15 tia, og det er ikke så lenge men andre ganger gjør han ikke det... Etter middag sovner han i 19 tia og våkner igjen 21 tiden, og er i full energi og vil leke osv, og sovner ikke før midnatt. Det syns jeg er slitsomt da mannen min skal tidlig på jobb osv, og vi må være stille og rolige enn så lenge :p

Jeg mener jeg bør ha en rutine slik at han tar kvelden 21-22 tiden, og heller våkner 05-07 tiden og er våken da, enn som han holder på nå...

Angrer virkelig på at jeg ikke laget en rutine til han... :-(

Hva gjør dere andre? Noen tips& triks til meg?
Hei!
Kan først si hvordan det er her. Det er morgen ca halv sju. Så sover hun fra ni til ti. Og neste dupp fra halv to til tre ca. Så er det leggetid halv sju.
Dersom du ønsker at han skal legge seg tidligere ville jeg nok bare prøvd å snu døgnet veldig gravid. De små kan ikke vende opp og ned på døgnet like fort som vi, men om du tar noen minutter av gangen kan det godt være at det løser seg ganske greit. For eksempel fem minutter hver dag. I så fall må du flytte måltider, legginger osv.

Forstår godt det er slitsomt å holde i gang helt til midnatt. Jeg elsker de fredelige timene fra 19 og utover når begge sover. Da vet jeg at jeg får henta meg inn igjen til neste dag :) Så er det jo enklere å finne på ting på kveldstid både i form av å ha barnevakt og dra ut, eller få besøk. vis man vet at mini sover. :)

Lykke til!
 
Vår rutine er som følgende;
Gabriel våkner ca 07.00-07.30, får pupp og etterhvert skive og juice/melk
første lur 1,5-2,5 time etter han har våknet- sover i ca 2 timer. Spiser lunsj sammen med meg når han våkner.
Så legges han igjen rundt 2-3, alt ettersom når han blir trøtt. Spiser som regel litt pupp først.
Sover til 4-5, (prøver å ikke la han sove lenger enn til 5)
Så spiser vi middag og leker fram til halv syv, så er det leggerutiner- og i seng 07.00-07.30.
Han våkner som regel i 21-22 tiden, men får bare litt pupp før han legges igjen.

Nå har vi jo vært ute av rutinene i jula, så han våkner ofte en gang eller tre klønete av natta, men jobber med å ikke gi han pupp- bare vann før han skal ned i senga si igjen.

Er jo ikke så lett når han i tillegg får tenner for tiden.... Men men, må bare prøve denne rutinen funket ypperlig rett før juleferien, så prøver sterkt å komme inn i den igjen
 
Hei!
Kan først si hvordan det er her. Det er morgen ca halv sju. Så sover hun fra ni til ti. Og neste dupp fra halv to til tre ca. Så er det leggetid halv sju.
Dersom du ønsker at han skal legge seg tidligere ville jeg nok bare prøvd å snu døgnet veldig gravid. De små kan ikke vende opp og ned på døgnet like fort som vi, men om du tar noen minutter av gangen kan det godt være at det løser seg ganske greit. For eksempel fem minutter hver dag. I så fall må du flytte måltider, legginger osv.

Forstår godt det er slitsomt å holde i gang helt til midnatt. Jeg elsker de fredelige timene fra 19 og utover når begge sover. Da vet jeg at jeg får henta meg inn igjen til neste dag :) Så er det jo enklere å finne på ting på kveldstid både i form av å ha barnevakt og dra ut, eller få besøk. vis man vet at mini sover. :)

Lykke til!

Det som er han sover lenge hver gang han tar seg dupp...

Det har jeg ingenting imot, men å være våken til midnatt, er uaktuelt.. Blir trøtt utover dagen jeg og... Og han våkner flere ganger om natten for å finne smokken sin :-/ :-( Sitter å gråter.....

Da får både han og jeg ødelagt søvnen og finner ikke roen helt. Håper han snart kan begynne å sove natten gjennom.

Iløpet av hvor mange dager/ uker sitter rutinen hos barnet?

Takk for svar .:)
 
Her sliter vi litt med rutiner også. Har begynt å vekke han senest 0830. Da blir det en dupp i 11 tiden og en i 15/16 tiden. For da ikke sove lengre enn til 1730. I seng senest 21. Ifølge hs er det fortsatt ikke "bra nok", da hun mener døgnrytme bør være fra 07-19. Men for oss er det en start:) så får vi ta det prob når det er bhgstart i august.
 
Tror du bør stå opp med han når han våkner på morgenen og lage rutiner allerede der. Hvis han våkner full av liv i 21-tiden, så betyr jo det at når han sovner rundt 19, så er det den andre duppen og ikke natta for han. At du er arbeidsledig er ingen unnskyldning for å ikke ha rutiner.
 
Tror du bør stå opp med han når han våkner på morgenen og lage rutiner allerede der. Hvis han våkner full av liv i 21-tiden, så betyr jo det at når han sovner rundt 19, så er det den andre duppen og ikke natta for han. At du er arbeidsledig er ingen unnskyldning for å ikke ha rutiner.
Ja, det er nettopp det. Dårlig gjort av meg å ikke lage rutiner for han. Det er min feil, og nå sliter vi begge to. Føler meg som en dårlig mor for barnet mitt siden jeg ikke har klart å innføre noen rutiner.

Men nå er det på tide med det. En an ting er at når vi er på besøk eller får besøk hjemme så vil han ikke sove. Syns det er så rart... :-(
 
Ja, det er nettopp det. Dårlig gjort av meg å ikke lage rutiner for han. Det er min feil, og nå sliter vi begge to. Føler meg som en dårlig mor for barnet mitt siden jeg ikke har klart å innføre noen rutiner.

Men nå er det på tide med det. En an ting er at når vi er på besøk eller får besøk hjemme så vil han ikke sove. Syns det er så rart... :-(
Dårlig mor er du ikke da :) Og det er heller ikke sikkert det er helt umulig å lage rutiner for han nå heller, men du må nok regne med litt surving ;)
 
Her føler jeg vi endelig har kommet inn i rutine, selv om vi har jobbet for det siden har var noen måneder. Han våkner som regel +- 6 og sovner igjen ca. 2 timer etter han våkner. Så sover han som regel en halv time i 2-3 tiden, men føler den blir senere og senere så er nok snart på tide å gå over til en dupp.
Du kan ikke prøve å våkne han litt tidligere på morgenen? Så ta dagene derfra? Er jo forskjell fra unge til unge, men det fungerte for oss :)
 
Det som er han sover lenge hver gang han tar seg dupp...

Det har jeg ingenting imot, men å være våken til midnatt, er uaktuelt.. Blir trøtt utover dagen jeg og... Og han våkner flere ganger om natten for å finne smokken sin :-/ :-( Sitter å gråter.....

Da får både han og jeg ødelagt søvnen og finner ikke roen helt. Håper han snart kan begynne å sove natten gjennom.

Iløpet av hvor mange dager/ uker sitter rutinen hos barnet?

Takk for svar .:)
Veldig forskjellig hvor lang tid det tar å endre rutiner hos barna. Du må bare prøve deg frem. Enten stå opp ved første våkning slik flere foreslår, eller snu gradvis. :) Og NEI, du er ikke noe dårlig mor. Dere har jo tydeligvis hatt en rutine, den har bare vært snudd litt i forhold til døgnet. Så lenge det fungerer for alle gjør det jo strengt tatt ingenting, men med barnehagestart og ikke minst for deg som mor er det jo veldig greit med tidlig kveld.

Angående det med å lete etter smukken om natta har jeg to tips.
1. Skaff smukkesnor. Vi har den fortsatt festa til pyjamasen. Har tatt den bort noen ganger, men ender alltid med grining og leting etter smukken. Når snora er der så finner hun den med en gang selv.
2. Dropp smukkesnor og legg heller MANGE smukker i senga. Så finner han alltid en eller annen :) Sistnevnte har jeg ikke testa selv, men kjenner flere som har gjort det og sluppet mye styr. :)
 
Her begynner dagen 06.30 med frokost og så rett i seng og sove til 08.30 så dra vi i barnehagen der får hun lunch 11.00 og sover 11.30-13.00 er hun lenge i barnehagen spiser hun det 14.00 og gjerne noe frukt når hun kommer hjem og så er det grøt og kvelds 17.30 og seng mellom 18.00 og 18.30 og så sover hun til 06.30 :)
 
Hvordan går det med rutinene?

Takk Gud! Det er så mye bedre her nå at jeg ikke har ord for det. Takker for det hverdag. Her sovner gullgutten min mellom 20.30-21.00 og våkner alt fra 06.30-08.00 og det er helt greit for meg. Selvom jeg bare er hjemme.....

Poenget er at jeg nå har mer rutiner på han. Og det er godt. Men det skal sies at han bare sover en gang iløpet av hele dag da. Tidligere sov han flere ganger om dagen og derfor sovna ikke før midnatt og det var sent, ikke minst våkna han flere ganger om natten, det var slitsomt gitt. Nå sover han natten gjennom, god og mett <3
 
Back
Topp