Hva skjer hos jordmor?

Bonus2+1

Forelsket i forumet
I morgen skal jeg på min første jordmortime og er veldig spent.
Jeg har bare hatt en legetime til nå i svangerskapet og det var i uke 5+5.
Men jeg fikk ikke beskjed om å ta med meg annet enn helsekortet, og på nettet står det at det er vanlig å ha med urin prøve.
Bør jeg ta med meg en i tilfelle hun glemte å si i fra?

Hva kan jeg ellers forvente meg i morgen, hva har dere som har vært hos jordmor gjort til nå?
Er 10+2 i morgen..

Pga alt jeg har vært igjennom den siste tiden (mistet min far etter 4 lange dager på dødsleie i jula,der jeg var på sykehuset 24/7 til han gikk bort), og pga smerter (sikkert pga ekstra stress) ønsker jeg å bli henvist til ul, er det noe hun kan fikse for meg?

Vil tru at sidan du ikkje har komme lenger enn 10 veker så blir det kun å fylle skikkeleg ut helsekortet ditt.
Ta vekt, høyde, evt BT og puls.
Eg ville tatt med urinprøve for sikkerhetsskyld, dei brukar å sjekke urin på nesten kvar kontroll.
Jm kan henvise til ultralyd trur eg, men dei skal ha ganske gode grunnar for å gjere det, så det er ikkje sikkert du får, men skadar ikkje å spørre.

På neste kontroll igjen vil ho gjerne finne hjertelyd og måle symfysemål, men det er litt tidleg no:)

Kondolera så mykje med faren din, ta vare på deg sjølv.

Urinprøve er ganske standard ja, det skal være med på alle jordmortimer (er jeg temmelig sikker på da). Det er vanlig å veie, måle symfysen, lytte etter hjertelyd, men de siste tingene vet jeg ikke om hun gjør når du er så kort. Å prøve å høre hjertelyd med dopler i uke 11 er antakelig lite poeng i, og selv om man kanskje kan klare det så tipper jeg det er stor sjanse for at hun ikke finner hjertelyden, og så blir man stressa. Her fant hun den ikke i uke 16 engang, men alt var i orden. Ellers tar man gjerne blodtrykk, prater om formen og kosthold ellers, snakker om fødselen som venter og evt. forventninger til denne. Jeg ble også spurt om min mors fødsler, faktisk.

Trist å høre at du mistet faren din. <3

Vil tru at sidan du ikkje har komme lenger enn 10 veker så blir det kun å fylle skikkeleg ut helsekortet ditt.
Ta vekt, høyde, evt BT og puls.
Eg ville tatt med urinprøve for sikkerhetsskyld, dei brukar å sjekke urin på nesten kvar kontroll.
Jm kan henvise til ultralyd trur eg, men dei skal ha ganske gode grunnar for å gjere det, så det er ikkje sikkert du får, men skadar ikkje å spørre.

På neste kontroll igjen vil ho gjerne finne hjertelyd og måle symfysemål, men det er litt tidleg no:)

Kondolera så mykje med faren din, ta vare på deg sjølv.

Helsekort har jeg allerede fra legen :) Jeg forventer ikke å bli henvist men tenker det er bedre å spør hvertfall, er en ekstra belastning å bekymre seg for om den lille lever eller ikke oppi dette :(

Dersom ikke jordmor vil eller kan henvise til UL så er det bare å ta kontakt med fastlegen for henvisning til gynekolog da får du raskt time til gynekolog når du forklarer situasjon din. Jeg var selv til tidlig UL, fikk time på dagen. Nå var vil det kanskje litt flaks men hvis du bor i en litt større by så er det jo flere gynekologer å henvise til så da vil du sikkert kunne få time ganske kjapt. Lykke til, ikke noe gøy å gå å være usikker.

I morgen skal jeg på min første jordmortime og er veldig spent.
Jeg har bare hatt en legetime til nå i svangerskapet og det var i uke 5+5.
Men jeg fikk ikke beskjed om å ta med meg annet enn helsekortet, og på nettet står det at det er vanlig å ha med urin prøve.
Bør jeg ta med meg en i tilfelle hun glemte å si i fra?

Hva kan jeg ellers forvente meg i morgen, hva har dere som har vært hos jordmor gjort til nå?
Er 10+2 i morgen..

Pga alt jeg har vært igjennom den siste tiden (mistet min far etter 4 lange dager på dødsleie i jula,der jeg var på sykehuset 24/7 til han gikk bort), og pga smerter (sikkert pga ekstra stress) ønsker jeg å bli henvist til ul, er det noe hun kan fikse for meg?

Først kondulerer med din far!

Skal ha med urinprøve til alle kontroller hos lege/jordmor.

Symfysemål som ei nevnte tror jeg ikke di tar så tidlig (rart hvor fort en glemmer... Blei mamma for litt over åtte uker siden...). Blodtrykket og vekt tas nok..

Jordmor gir deg nok litt informasjon og du kan spørre om det er noe du lurer på :-)

Tok du blodprøver hos legen??0

Først kondulerer med din far!

Skal ha med urinprøve til alle kontroller hos lege/jordmor.

Symfysemål som ei nevnte tror jeg ikke di tar så tidlig (rart hvor fort en glemmer... Blei mamma for litt over åtte uker siden...). Blodtrykket og vekt tas nok..

Jordmor gir deg nok litt informasjon og du kan spørre om det er noe du lurer på :)

Tok du blodprøver hos legen??0
Blodprøvene skal jeg ta neste gang jeg skal til legen, var for tidlig sist sa han.
Neste time er når jeg er 12 uker på vei :)

Blodprøvene skal jeg ta neste gang jeg skal til legen, var for tidlig sist sa han.
Neste time er når jeg er 12 uker på vei :)

Kan non stemme det ja! Tenkte bare siden du alt hadde time hos jordmor... Tror ikke det er så vanlig å få time hos jordmor så tidlig ser du ;)

Lykke til :-)

Helsekort har jeg allerede fra legen :) Jeg forventer ikke å bli henvist men tenker det er bedre å spør hvertfall, er en ekstra belastning å bekymre seg for om den lille lever eller ikke oppi dette :(
Klart du må spørre, og viss ikkje kan du betale sjølv og gå på tidlig ultralyd, me har gjort det med begge, så deilig å vite at det går bra inni der, og veldig lenge å vente til ordinær ul:)

Jeg spurte ikke om å bli henvist da hun hørte etter hjertelyden og fant denne <3 da roet jeg meg bra ned :)

Back
Topp