Kontantstøtte igjen!!!!

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Jeg blir litt irritert når det dukker opp på forumer her som en uting, urettferdig og unødvendig penger for staten.

Kan dere være så snill å snart finne ut hvorfor man får kontantstøtte og hvorfor den er på 6000 kr mnd. For da hadde dere ikke sagt noe.

Kontantstøtten er der fordi det skal være rettferdig. Staten betaler 6000 kr mnd pr barn uansett om de er hjemme eller i bhg. Forskjellen er at om de er hjemme får foreldrene de pengene og er de i bhg så får bhg de pengene. Og er barnet hjemme er det bare 1 år, man hår i bhg mer enn 1 år.

Tenk hvis de kutter kontantstøtten og bestemmer seg for at da skal være likt for alle. Da er det stor fare for at bhg plassen blir 6000 kr dyrere.

Jeg spurte om hvorfor man får kontantstøtte og hvorfor prisen var det den var. Kanskje flere burde gjort det før de kritisere systemet. Jeg vil heller at kontantstøtten skal være sånn som den er enn at bhg prisene kan bli på 8500 kr.

Og foresten er ikke kontantstøtten beregnet til at man skal kunne gå hjemme. Meningen med det er at foreldre skal få de pengene til annen barnepass som feks dagmamma. At noen er så heldige/smarte at de ikke trenger å jobbe burde ikke være deres feil.

Jeg selv føler meg veldig truffet da jeg ikke trenger å jobbe, men er det min feil at du må? Vi greier oss kjempe fint med mannen sin lønn og kontantstøtte, har greid oss på mindre. når kontantstøtten er over trenger jeg bare en stilling med jobb 1 dag i uka for at det skal gå rundt. Og nei mannen min har ikke en god jobb eller utdannelse. Hvorfor gå sånne som oss til å føle oss mindre verdt fordi vi har fått det til og ikke dere?

Dette kan nok bli litt feil for enkelt men etter 1 uke uten søvn pga syk unge ble jeg skikkelig provosert og såret.

Ok. Får putte denne på hylla for lite søvn og syk unge da, men hvordan i huleste har du klart å regne deg fram til at barnehageplassene skal bli dyrere om kontantstøtta legges ned?

Jeg bryr meg veldig lite både om din økonomi og dine valg. Faktum er at kontantstøtten ikke er laget for at dagmammaer skal få mer å rutte med. Den er slik at foreldre skal ha mulighet til å være lenge hjemme lenger med barna sine.

Men, som du vet er veien til helvete brolagt med gode intensjoner. At det fungerer for deg nå har lite å si for saken. Det har ikke så mye med saken å gjøre at du blir fornærmet fordi du bruker en ordning som blir kritisert heller, det er ikke du personlig som blir kritisert, det er ordningen.
Faktum er at kontantstøtten er med på å forsterke forskjeller og er et samfunnsøkonomisk og sosiologisk ganske ødeleggende eksperiment som har oppstått på grunn av KrFs ønske om å holde mor hjemme litt lenger.
Og det skaper i lengden store problemer ikke bare for mor, men for hele samfunnet!

Og foresten er ikke kontantstøtten beregnet til at man skal kunne gå hjemme. Meningen med det er at foreldre skal få de pengene til annen barnepass som feks dagmamma. At noen er så heldige/smarte at de ikke trenger å jobbe burde ikke være deres feil.

Jeg selv føler meg veldig truffet da jeg ikke trenger å jobbe, men er det min feil at du må? Vi greier oss kjempe fint med mannen sin lønn og kontantstøtte, har greid oss på mindre. når kontantstøtten er over trenger jeg bare en stilling med jobb 1 dag i uka for at det skal gå rundt. Og nei mannen min har ikke en god jobb eller utdannelse. Hvorfor gå sånne som oss til å føle oss mindre verdt fordi vi har fått det til og ikke dere?

Dette kan nok bli litt feil for enkelt men etter 1 uke uten søvn pga syk unge ble jeg skikkelig provosert og såret.
Vi hadde ALDRI klart oss med bare en inntekt iallfall......ikke alle som tjener like mye skjønner du.
Når en inntekt tilsvarer under 400 000 brutto i året sier det seg vel selv....med utgifter mellom 15-20000 i mnd.bare i faste regninger.
Så du er nok en av de heldige som har muligheten til å gå hjemme.

Jeg trodde kontantstøtta ble til for at det skulle kunne være et alternativ til barnepass utenom barnehage. Det var vel for å ikke få så stor pågang i barnehagen når det ble lovet full barnehagedekning. Mulig jeg tar feil. (Jeg skjønner likevel ikke helt hvorfor noen skal få betalt barnepass, mens andre må betale barnehage, men det er meg)

At du blir personlig i denne saken er jo ikke min feil, fordi jeg mener noe annet enn deg? JEG synes SYSTEMET er feil, og håper den den forsvinner. Om det betyr at noen ikke kan være hjemme likevel er vel ikke min feil?

Vi kunne også valgt å ha en av oss hjemme, vi hadde klart oss på en lønning, og det er uavhengig av kontantstøtta. Likevel har vi valgt å jobbe, begge to, noe redusert. Det er vårt valg. Jeg synes ikke det skal belønnes om en velger å være hjemme om en er i stand til å jobbe. Det betyr ikke at jeg verken ser ned på eller er imot at noen velger å være hjemme. Det er et eget valg, jeg synes bare at det skal være på eget ansvar, ikke statens.

Jeg trodde kontantstøtta ble til for at det skulle kunne være et alternativ til barnepass utenom barnehage. Det var vel for å ikke få så stor pågang i barnehagen når det ble lovet full barnehagedekning. Mulig jeg tar feil. (Jeg skjønner likevel ikke helt hvorfor noen skal få betalt barnepass, mens andre må betale barnehage, men det er meg)

Kontantstøtten er ikke til for å finne annen pass til barnet, men var ment som en økonomisk hjelp til de som ønsket å være hjemme lenger enn ett år med barnet sitt.

Dette har lite med press på barnehageplasser å gjøre. Kontantstøtten kom i 98, rett på barnehageplass kom i 99. Det var heller ikke ment som en måte å øke lønna til dagmammaer på. Den var for at mor og barn skulle være hjemme (far også eventuelt, men det er gjerne han som tjener mest).
Problemet oppsto da man så at dette gjorde at innvandrerkvinner benytter seg av denne i større grad enn norske kvinner og vi fikk velfortjent kritikk for å hemme integrering og øke forskjellene i landet (blant annet fra OECD).
Etter det har retorikken for hvorfor den er tilgjengelig endret seg litt og det gjør åpenbart noen forvirret.

Men, når det gjelder hvorfor noen får stønad til barnepass og andre ikke er det greit å legge til at barnehageplasser også er subsidierte og dermed gir oss som benytter den løsningen penger til barnepass.

Hvis man har et barn som ikke er klar for å være utenfor hjemmet X antall dager i uka når det er 1 år gammelt, så skal folk leve som fattigluser? Ja, fjern det og la arbeidssamfunnet skade barna enda tidligere i livet. Dere må jo høre hvor feil det blir? Det er jo mye bedre at skattepengene går til for eksempel Rock City i Namsos og lignende.

Må legge til at posten er krydret med ironi.

Hvis man har et barn som ikke er klar for å være utenfor hjemmet X antall dager i uka når det er 1 år gammelt, så skal folk leve som fattigluser? Ja, fjern det og la arbeidssamfunnet skade barna enda tidligere i livet. Dere må jo høre hvor feil det blir? Det er jo mye bedre at skattepengene går til for eksempel Rock City i Namsos og lignende.

Da må man være hjemme på egen regning da, er da vel ikke staten som skal betale forat dere vil være ekstra hjemme.
sier litt om hvor godt vi har det her til landsnår man mener at staten skal betale oss for å være hjemme.

Hvordan vet du at barnet ikke er klar for å være i b.hage når det er 1 år gammelt? Som regel går det veldig fint og jeg tror det er verst for foreldrene at barnet begynner i b.hagen så tidlig.....

De som ikke får barnehageplass, men vil ha, hva med dem ? Skal di gå hjemme på luft og kjærlighet de ?
Ser ingen som har sagt det, kontantstøtten blir nok ikke avskaffet førdet er full bhgdekning, velger man da å gå hjemme etter det har skjedd så må man ta regningen selv synes jeg.

Jeg synes kontantstøtten er et fint tiltak, men den burde vært behovsprøvd.

Hvordan mener du den skulle vært behovsprøvd?
Bare de som ikke får barnehageplass? Bare norsk-kulturelle? Bare til de som har bygd seg opp en liten alderspensjon allerede?
Eller kanskje bare til de barna som har gått igjennom testinger på forhånd slik at man vet de følger utviklingskurven til punkt å prikke slik at vi er sikre på at de ikke trenger videre oppfølging mens de er hjemme?

Bare de som ikke får barnehageplass? Bare norsk-kulturelle? Bare til de som har bygd seg opp en liten alderspensjon allerede?
Eller kanskje bare til de barna som har gått igjennom testinger på forhånd slik at man vet de følger utviklingskurven til punkt å prikke slik at vi er sikre på at de ikke trenger videre oppfølging mens de er hjemme?
Eller hva med etter økonomi? Man søker om kontantstøtte for så og så mange måneder, og legger ved selvangivelsen e.l. Så kan man ha en grense for hvor mye man kan tjene da. For det er litt feil om noen som ikke vil merke at kontantstøtten kommer inn får den. Den bør gå til de som ønsker å være hjemme med barnet litt ekstra, eller de som må.

Hjelpes.....

Det burde være økonomisk behovsprøvd, og basert på hva foreldrene kan og ikke.
Foreldre som har anledning til å ha barna hjemme et ekstra år er kjempeflott, det er ikke alle som kan og når barnehagedekning er såpass vanskelig som det er, vil jo det hjelpe på der hos dem som ikke kan la være å sende sine i bhg. Og det burde sees på samlet inntekt hos foreldrene som så mye annet. Har foreldrene 400000 tilsammen i året, så er støtte på sin plass. Har de 1 million i året, har de så de klarer seg.
Det er mye annet som er behovsprøvd, og kontantstøtten burde være det også. Og ja, kontantstøtten burde forbli i landet og ikke sendes ut av landet til barn i alle andre land.
Strengt tatt trodde jeg at besøkene på helsestasjonen var tilstrekkelig til å si om barnet trengte spesielle former for oppfølging. Et barn har da ikke vondt av å være hjemme til det er to med foreldre, så lenge foreldrene er flinke til å sosialisere og leke med barnet. Hvordan ble det folk av barn tidligere da?

De som ikke får barnehageplass, men vil ha, hva med dem ? Skal di gå hjemme på luft og kjærlighet de ?

I den andre tråden skrev jeg hvordan jeg kunne tenkt meg å løse det problemet. Jeg ønsker å avskaffe kontantstøtta til de som bare ønsker å være hjemme, men innføre en støtteordning til de som ikke får barnehageplass. Denne ordningen må da være såpass god at en kan evnt nesten erstatte den tapte inntekta en ikke får på grunn av at kommunen ikke klarer å skaffe bhg-plass. Da må foreldrene aktivt ønske en plass, søke og takke ja om det finnes. Takker en nei, mister en dermed støtten også.

Back
Topp