Selvfølgelig kan barna få brukte gaver!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
"Mine egne barn får ofte brukte gaver til jul og bursdag. Til jul i år får treåringen en brukt Brio togbane kjøpt på Finn.no fra besteforeldrene sine. For 1000 kroner får hun 20 meter togbane. Går man i butikken, får man knappe 2 meter Brio for en tusenlapp.

Om jenta mi blir skuffet når hun pakker opp den kjempelange togbanen fordi den er brukt? Absolutt ikke! Hun kommer til å bli kjempeglad. Hvis hun kunne velge mellom 20 meter brukt og 2 meter ny togbane, vet jeg hva hun hadde valgt. "

Dette skriver Marte i bloggen sin. Les hele blogginnlegget her

Hva tenker du? Er det egentlig greit å gi barna sine en brukt leke eller ett brukt klesplagg til jul? Har vi blitt så kravstore at alt vi har, kjøper og gir må være nytt?

Last edited by a moderator:
Her har vi gitt brukte gaver innad i familien, i hvert fall - niesen min fikk juniors svært pent brukte lekekjøkken m/utstyr i julegave i fjor.

Vel akkurat til jul syns jeg det skal være nytt, har ikke flust med penger og togbane ifra brio er for ekempel heller ikke prioritert ville da mye heller kjøpe ifra biltema hvor prisen er langt hyggligere og man får mye mer for pengene ;)

Ellers i året syns jeg brukt er topp og vil heller kjøpe pent brukte ting enn å kjøpe ting nytt :)

Innad i familien er det greit. Dersom ungene mine hadde fått brukt av noen jeg vet har dårlig råd hadde det ikke gjort noe. Men hvis de har penger så synes jeg det er frekt. Jeg tenker at gjenbruk er flott. Men da kjøper man det kun til egne barn, med mindre man har veldig veldig dårlig råd.

Jeg jobber litt med det...han får mye brukt i løpet av året, men har bare fått nytt til jul. Men i år fikk jeg pappa til å kjøpe ABC bøkene brukt på Finn, i julegave til han, og de vet jeg han vil elske!! Så det er nok mer jeg som må venne meg til det, for han vil definitivt ikke reagere på det (heldigvis)

Jeg syns ikke en julegave skal være brukt. Det er bare min mening ;) Greit å gi bort brukte ting, men sitter ikke helt med meg å pakke inn ungenes brukte ting og gi de bort. Jeg tror jeg hadde blitt fornærma om jeg eller ungene fikk brukte gaver. Setter pris på et kort eller et hyggelig brev om man ikke har råd til noe.

Jeg syns ikke en julegave skal være brukt. Det er bare min mening ;) Greit å gi bort brukte ting, men sitter ikke helt med meg å pakke inn ungenes brukte ting og gi de bort. Jeg tror jeg hadde blitt fornærma om jeg eller ungene fikk brukte gaver. Setter pris på et kort eller et hyggelig brev om man ikke har råd til noe.

Signerer denne. Fikk ikke brukte julegaver da jeg var liten heller. Men har absolutt ikke noe imot å arve ting, eller bare få et kort e.l. :)

Hadde nok ikke blitt fornærmet da, men jeg ville ikke kjøpt brukt til andre :)

Last edited:
Min sønn ønsker seg maken mobil som søstra har til jul. Dette skal han få. Men jeg har ikke råd og heller ikke lyst til å bruke flere tusen på en iPhone til en åtteåring.. Så han får en pent brukt en. I eske. Ser ingen problemer med det. Alternativet er ingen mobil.

Her får storesnupp brukte ski til jul. Er ikke viktig at alt skal være nytt hele tiden.

Kan få brukte leker, men til jul synes jeg det er koselig med noe nytt.

Jeg ser ingenting galt i brukt, men jeg ville ikke gitt brukte gaver til noen som ikke var i nærmeste familie med mindre det var avtalt.

Syns faktisk det blir litt tøvete å heller skulle kjøpe noe billigere bare for å få det nytt, enn å kunne kjøpe noe brukt av kvalitet. Det er jo bare emballasjen som er forskjellen hvis det er snakk om en togbane. Barna er sikkert bare glade de, for mange nye leker er jo et helt prosjekt å få ut av emballasjen...

eg kunne fint gitt bort brukte ting i grunn, før tenkte jeg det var tullete men det r jo i grunn ikke det.
Vi køper brukt sykkel, ski og klær ellers i året, det kunne han fint fått til jul også

Syns faktisk det blir litt tøvete å heller skulle kjøpe noe billigere bare for å få det nytt, enn å kunne kjøpe noe brukt av kvalitet. Det er jo bare emballasjen som er forskjellen hvis det er snakk om en togbane. Barna er sikkert bare glade de, for mange nye leker er jo et helt prosjekt å få ut av emballasjen...

Veldig enig!

Fornærma? Virkelig? Hjelpes, jeg blir litt sjokkert kjenner jeg.
Om de kjøper brukt eller nytt spiller ingen rolle fo rmin del, de kjøper faktisk en gave for å vise at de setter pris på oss..

I løpe av året er set greitt, men synes jul og bursdag er hellige.
Om eg hadde vore fattig så er det ein heilt anna sak.

I løpe av året er set greitt, men synes jul og bursdag er hellige.
Om eg hadde vore fattig så er det ein heilt anna sak.
Ja men hvorfor er det en forskjell?
Om barnet ditt driver med en dyr idrett som fe..ks sykling, hdde du aldri da kunne køpt en brukt racingsykkel? De syklene koster jo masse.

Ja men hvorfor er det en forskjell?
Om barnet ditt driver med en dyr idrett som fe..ks sykling, hdde du aldri da kunne køpt en brukt racingsykkel? De syklene koster jo masse.

Synes det er VEEEELDIG stor forskjell på racingsykkel og ei togbane som var eksempelet. Og om han blir int. i det, må han bli med å jobbe litt for å få noko så dyrt.

Jeg synes det er forskjell på å gi bort brukte ting gratis i gave til andre personer en kjenner, og å feks kjøpe en nokså ny brukt sykkel til sin egen datter:p

Her får guttene brukte stressless stoler til jul. De såg heilt nye ut. Og ingen kommer til å merke forskjell på det. Men det er jo en gave utenom hovudgaven, som er hver sin elektrisk motorsykken. Kjøper sjeldent brukt, er rett og slett for dårlig på det. Men dette va ei eg kjente som eg tilfeldigvis solgte noen eg og ungene har hatt lyst på lenge :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp