Når lærte barnet ditt å lese?

Agnete

Forumet er livet
Og når forstod barnet hva h*n leste?
Her har skolegutten endelig knekt lesekoden :) Klarer fint å stave sammen alle ord, men han sliter med å forstå hva han leser. Vet ikke om det er fordi han er ukonsentrert eller fordi han faktisk ikke hører at han har stavet sammen ett ord. Så ofte så ender det opp med at jeg staver sammen ordet å da hører han hvilket ord det er. Flere som gjør/har gjort det samme?

min minste går i 2 klasse nå. Det er mye øvelse og trening som skal til for hans del å huske hva han leser. Men øvelse gjør mester. Uten stress ;)

Les det samme flere ganger, nå avkoder han bare, han må få litt trening før leseforståelse er på plass ;)

Les det samme flere ganger, nå avkoder han bare, han må få litt trening før leseforståelse er på plass ;)

Det gjør vi! Vi leser teksten minst fem ganger, da kan han den uten å se i boka:p
Er bare veldig spent på når han forstår hva han leser, synes han er super flink som allerede setter sammen ord. Litt spent på fortsettelsen videre :) Derfor lurte jeg på hva som er vanlig :)

Han begynte å skrive bokstaver før han begynte å tegne :p han kunne navn og lyd på alle bokstavene når han var 3 år og begynte å sette magnetbokstavene på kjøleskapet sammen til korte ord. Så han knakk jo egentlig koden da. Han fikk gjøre det på eget initiativ, interesse og behov så han begynte ikke å lese og skrive for fullt før han var 5.

Har en på 5 år som leser på alt nå. Moro :D Han leser først ordet og gjentar det...så jeg tror han forstår det han leser. Han leser også korte setninger + skriver ord og setninger.

Her lærte hun det nå i løpet av de siste par ukene. Plutselig kunne hun skrive lydrette ord bare vi sa dem til henne, og like etter begynte hun å lese selv. Hun oppfatter hva som står også. Hun blir 6 i februar.

Min eldste knakk lesekoden da hun var mellom 4 og 5 takket være en fantastisk barnehageansatt :)

Han leste som fireåring (ca 4 år og 3-4 mnd), begynte å interessere seg for bokstaver som treåring.

Mi er 6 klarer lese litt. Men ikke så veldig bra. Hu er mer interessert i tall enn bokstaver.

Min eldste knakk lesekoden da hun var mellom 4 og 5 takket være en fantastisk barnehageansatt :)
Fantastiske barnehageansatte på avdelingen 6-åringen vår gikk på også, men de var opptatte av at førskolegruppa ikke skulle fokusere for mye på lesing og regning fordi de tross alt skal sitte ganske mange år på skolebenken. De fulgte det opp om det var noen spesielt interesserte da, selvsagt :)
Men jeg er glad for at barnehagen "vår" ikke overfokuserer på å lære dem mest mulig allerede i barnehagen.

Vår eldste ble 6 år nå i november og går da i 1.klasse.
Han har begynt å "dra" sammen bokstavene og forstå ord og setninger på ca 3-4-5 ord.
Men det går fortsatt ganske sakte for seg - helt normalt synes jeg!

Fantastiske barnehageansatte på avdelingen 6-åringen vår gikk på også, men de var opptatte av at førskolegruppa ikke skulle fokusere for mye på lesing og regning fordi de tross alt skal sitte ganske mange år på skolebenken. De fulgte det opp om det var noen spesielt interesserte da, selvsagt :)
Men jeg er glad for at barnehagen "vår" ikke overfokuserer på å lære dem mest mulig allerede i barnehagen.

Enig med deg :)

Dumt å lære dem alt i barnehagen, der mener jeg det skal være fokus på lek! Alt til sin tid, de må få utfordringer på skolen også :)

Enig med deg :)

Dumt å lære dem alt i barnehagen, der mener jeg det skal være fokus på lek! Alt til sin tid, de må få utfordringer på skolen også :)

Men selvsagt flott om bhgansatte lar barn som er interesserte i bokstaver og regning utfolde seg da - vi snakker jo store variasjoner i interesse og utvikling her:D

Back
Topp