Noen som er gode i norsk?

Agnete

Forumet er livet
Storebror lærer seg å lese og leser nå alle skilt.
Og når vi var på bensinstasjonen så stod det select over døren. Det ordet var litt vannskelig pga lyden på C, som da blir K.
Noen som kan forklare meg hvorfor C har to lyder og er det en fast regel på dette? Jeg må forklare hvorfor det er sånn, men det vet jeg ikke :p

Det må da vel ha noe å gjøre med at det kommer av engelsk? For select er jo ikke norsk.

Engelskt ord ;)

Det er fordi ordet ikke er norsk, men engelsk.

Nei, det er nok sant. Tenkte ikke på at det var ett engelsk ord :p
Men det er jo mange flere ord C blir til k, alle er vel ikke engelske?
Det er vel ingen norske ord som opprinnelig har c i seg, så de fleste er nok engelsk eller fra et eller annet annet språk :)

Linken over er var fin forklaring :)

Da kan man jo lure litt på navn som starter på C men uttales annerledes :P
Charlotte (Sharlotte)
Cecilie (sesilie)
Camilla (Kamilla)
Osv. Hehe noe å gruble på :P

Da kan man jo lure litt på navn som starter på C men uttales annerledes :P
Charlotte (Sharlotte)
Cecilie (sesilie)
Camilla (Kamilla)
Osv. Hehe noe å gruble på :P

Dette er forklart i linken over her. F.eks skal C uttales K foran a, o og u :)
Og det passer jo fint med de navnene du har her ;)

Det har noe med hvilken bokstaver som kommer før/etter. Husker ikke i farta hvilke. Tror ikke det er så enkelt som vokal/konsonanter.

Eller kanskje ikke. Hvordan skal man forklare Christian f.eks? Står ikke noe om noe automatikk i hvordan det skal uttales?

Eller kanskje ikke. Hvordan skal man forklare Christian f.eks? Står ikke noe om noe automatikk i hvordan det skal uttales?

Tenkte faktisk litt pp den samme. Men, det er bare sånn det er :p hehe

Er jo så vannskelig å forklare dette til en 6 åring :p Tror jeg overlater det til læreren jeg :)
Takker for svar, jeg ble bitte litt klokere :) Hihi

The rule

Here’s the rule:

When ‘c‘ comes directly before the letters ‘e‘, ‘i‘ or ‘y‘ we use the /s/ sound.
in other cases we use a /k/ sound.

Resten er unntak ville jeg sagt :)
Så Charlotte er et unntak f.eks fra den engelske regelen. Men det er jo ord som også er tatt fra andre europeiske språk og, så man kan jo ikke begynne å forklare hvert enkelt unntak i detalj :)

Back
Topp