Dårlig melkeprodukjson

Bkno5180272

Første møte med forumet
Hei,
Jeg fødte min nydelige sønn for en uke siden. Fødselen endte med hk da jeg etter mange timer fikk feber og ikke fremgang i åpning. Etter hk fikk jeg ikke han på brystet med en gang og i etterkant var jeg lite bevegelig og fikk ikke ammet så mye som jeg ønsket. Melka lot vente på seg og jeg fikk akkupunktur for å få hjelp til å få i gang produksjon. Det hjalp og brystene ble harde og jeg fikk pumpet 55ml til sammen på begge bryst. Nå er jeg hjemme og har "mista" melka. Pga veldig såre brystvorter pumper jeg, og nå kommer det bare ca. 40 ml tilsaman. Brystene er myke og jeg har ikke melkespreng lenger. Nå er jeg redd for at jeg ikke skal få opp produkjon slik at jeg får fullammet! Hva kan jeg gjøre for å få mer melk? Jeg vet at det er veldig viktig at babyene blir lagt rett til brystet for å få igang hormonene som starter melkeprod. Er det "for sent", siden han ikke ble lagt til brystet med en gang?

Hei,
Jeg fødte min nydelige sønn for en uke siden. Fødselen endte med hk da jeg etter mange timer fikk feber og ikke fremgang i åpning. Etter hk fikk jeg ikke han på brystet med en gang og i etterkant var jeg lite bevegelig og fikk ikke ammet så mye som jeg ønsket. Melka lot vente på seg og jeg fikk akkupunktur for å få hjelp til å få i gang produksjon. Det hjalp og brystene ble harde og jeg fikk pumpet 55ml til sammen på begge bryst. Nå er jeg hjemme og har "mista" melka. Pga veldig såre brystvorter pumper jeg, og nå kommer det bare ca. 40 ml tilsaman. Brystene er myke og jeg har ikke melkespreng lenger. Nå er jeg redd for at jeg ikke skal få opp produkjon slik at jeg får fullammet! Hva kan jeg gjøre for å få mer melk? Jeg vet at det er veldig viktig at babyene blir lagt rett til brystet for å få igang hormonene som starter melkeprod. Er det "for sent", siden han ikke ble lagt til brystet med en gang?
40ml er helt normalt:) er vanlig at brystsprengen går bort etterhvert men en har mye melk alikevell:) og en skal ikke bruke pumping som måling for hvor mye melk en har heller. Babyen får alltid ut mer enn pumpa;) nei det er absolutt ikke for sent å få opp produksjonen. Det kan du gjøre når som helst:) viktig å legge ofte til puppen gjerne samsov også:)

Hei,

Jeg har aldri hatt brystspreng jeg. Ammet til lillemor ble 19 måneder. Grøt ved 4 måneders alder fordi hun ikke la på seg så godt, men det kunne jeg ha spart meg. Hun er bare slank. Så mangel på brystspreng trenger ikke bety noe :)

Hei,
Bare amme så mye som mulig nå det, så vil det rette seg.

Jeg fikk heller ikke mine to til brystet med en gang.
Eldste brøytet seg så vei at jeg havna på operasjonsstua med en gang etter fødsel og jeg så ham ikke på fem timer. Fikk opp produksjonen med ham også.

Yngste ble tatt ut med planlagt keisersnitt, og fikk henne ikke på brystet flr en god stund etter.
Men vi ammet til hun var nesten to år.

Så bare fortsett å amme. Babyen er den som øker produksjonen din best.
Nattamming er også veldig viktig, siden hormonet som øker produksjonen er høyest om natta.

Tenk også på at magesekken til en så liten baby ikke er så stor, så det er ikke plass til så mye melk om gangen.

Husk også på at stress vil påvirke produksjonen også, så prøv å slappe av.
Så lenge babyen er fornøyd, sover og har våte bleier så er alt som det skal :-)

Det er også enkelte matvarer som hemmer melkeproduksjonen, så verdt å holde seg unna den type mat.
Listen over mat står nesten nederst i artikkelen her:
http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk

Lykke til :-)

Takk for gode råd. Var på barselpoliklinikken i går og tok en måltidsvekt. Det viste seg at han tok 44 ml noe som er for lite... han har ikke nådd fødselsvekt enda så ham får litt for lite mat... De anbefalte å fylle på med litt ekstra tillegg etter amming. Prøver på det og håper egen produksjon tar seg opp...

Takk for gode råd. Var på barselpoliklinikken i går og tok en måltidsvekt. Det viste seg at han tok 44 ml noe som er for lite... han har ikke nådd fødselsvekt enda så ham får litt for lite mat... De anbefalte å fylle på med litt ekstra tillegg etter amming. Prøver på det og håper egen produksjon tar seg opp...
Bra dere får hjelp :-)

Bare pass på å ikke gi for mye tillegg slik at han er mett altfor lenge. Skal din produksjon gå opp kan det ikke gå mer enn tre timer mellom at brystene tømmes. Og tre timer er maks altså. Aller helst annenhver time.
:-)

Enig med klatremus.. Min produksjon ble ødelagt av mme.. Pass på å alltid gi pupp først og minst hver 3.time.

Ser du har fått mange gode råd, så jeg gir deg et håp i stedet;) Jeg har og hatt keisersnitt og fikk heller ikke lillegutt rett på brystet. Vi slet masse med ammingen, men vi har fått det til vi. Sliter og med vekta hans, men han har endelig begynt å gå opp i vekt nå:) Gir fortsatt 30 ml mme på kveld for at han har litt vekt å ta igjen da.

Vil anbefale deg å amme ekstra på natt. Jordmor sa til meg at det er på natta melka er fetest og det er den man vil at de skal ha. Evt pump deg på morgningen og spar den melken til kvelden så du gir det i tillegg.
Ellers så må du bare legge til babyen så ofte som mulig. Det er slitsomt, og det er mye styr, men når dere først har klart det så ser du at det er verdt det:)

Hei,
Det eneste er å amme ofte og ikke vits og stress når jeg fødte fikk jeg jenta mi rett på brøste men hadde 5ml og 15 på brystene mine men jeg delammet ga først pupp så mme men etter mange måneder med mye pupp fikk jeg nok melk til ett par måltider løpet av dagen. Ikke bekymre deg og ikke bli lei deg hvis du ikke har nok melk du er like flink mor om du og gir mme :)

Jeg skjønner at baby må få nok mat og må få tillegg. Men dersom du ønsker å fullamme må du pumpe i tillegg og legge ofte til allikevel. Bare et tips.

Ser du har fått mange gode råd, så jeg gir deg et håp i stedet;) Jeg har og hatt keisersnitt og fikk heller ikke lillegutt rett på brystet. Vi slet masse med ammingen, men vi har fått det til vi. Sliter og med vekta hans, men han har endelig begynt å gå opp i vekt nå:) Gir fortsatt 30 ml mme på kveld for at han har litt vekt å ta igjen da.

Vil anbefale deg å amme ekstra på natt. Jordmor sa til meg at det er på natta melka er fetest og det er den man vil at de skal ha. Evt pump deg på morgningen og spar den melken til kvelden så du gir det i tillegg.
Ellers så må du bare legge til babyen så ofte som mulig. Det er slitsomt, og det er mye styr, men når dere først har klart det så ser du at det er verdt det:)

Signerer denne :)

Takk igjen for gode tips og råd! Jeg merker at mme gjør at han sover lengere og det gjør at jeg ikke får lagt han til så ofte. Prøver å vekke han, men han sovner på puppen med en gang. Jeg tror jeg må prøve uten mme på dagtid, og evt gi litt på kvelden til ett måltid. Men hva gjør jeg når han ikke roer seg fordi han fortsatt er sulten etter en halv time på hver pupp?

Min vart fødd på naturleg måte men vart henta av intensiven med ein gong slik at han ikkje havna på bryste mitt med ein gong. Eg fullamma i rundt 6 mnd :)
Det å pumpe får mindre ut enn det babyen klarer, så berre til å legge til ofte/pumpe ofte.
Evt prøv litt ammete, et ting med havre i seg (havregryn, havrelappar osv)
Lykke til :)

Hei,
Er aldrig forseint etter min fødsel og jeg fikk frøkna på brystet men jeg hadde desverre 15ml til sammen men ønsket og del amme og så jeg la henne ofte så mulig til og til slutt så fikk mer å mer melk så fikk jeg til å mette noen ganger på døgnet :) drakk mye amme te men trur ikke det har noe med saken å gjøre :) håper det blir bedre :)

Takk igjen for gode tips og råd! Jeg merker at mme gjør at han sover lengere og det gjør at jeg ikke får lagt han til så ofte. Prøver å vekke han, men han sovner på puppen med en gang. Jeg tror jeg må prøve uten mme på dagtid, og evt gi litt på kvelden til ett måltid. Men hva gjør jeg når han ikke roer seg fordi han fortsatt er sulten etter en halv time på hver pupp?
Jeg ville gitt han en flaske før natten. Den bør jo gi han det ekstra som han trenger. Har dere prøvd å gitt smokk? Kan jo være at han bare vil ha kos. Og ikke er veldig sulten?

Jeg hadde helt ærlig ikke stresset sånn med den ammingen, det ødla veldig mye av de første ukene for meg (og hadde nøyaktig det samme problem som deg. Prøvde alle tips, både kjerringtips, te og nesespray ingenting fungerte).

Husk å nyt er mitt råd, de ukene får du aldri igjen!

Jeg hadde helt ærlig ikke stresset sånn med den ammingen, det ødla veldig mye av de første ukene for meg (og hadde nøyaktig det samme problem som deg. Prøvde alle tips, både kjerringtips, te og nesespray ingenting fungerte).

Husk å nyt er mitt råd, de ukene får du aldri igjen!

Jeg prøvde også ALT utenom akupunktur.. Melkeproduksjonen tok seg ALDRI opp, del ammet til mini var ca 6mnd. Dessverre er det ikke alle som får produksjonen skikkelig :(

Ikke slit deg ut! Viktig å nyte tiden du har nå, ikke stresse...

Back
Topp