Nav altså :/

MammaTilNurket

Februar 14 :)
Har virkelig ikke fedre rett på permisjon om ikke mor har det??? Er det ikke noen smutthull??
Samboeren til en kamerat var ferdig å studere når hun ble gravid, og har heller ikke rett på arbeidsledighetstrygd da hun ikke har jobbet i Norge før... Så hun får dermed ikke permisjon... Men er det ikke noen måte han kan få det likevel?
Han har jobbet og betalt folketrygd i over 20 år, så jeg synes det er fælt at han ikke skal få noe igjen for det og få være hjemme men babyen sin :(

Har virkelig ikke fedre rett på permisjon om ikke mor har det??? Er det ikke noen smutthull??
Samboeren til en kamerat var ferdig å studere når hun ble gravid, og har heller ikke rett på arbeidsledighetstrygd da hun ikke har jobbet i Norge før... Så hun får dermed ikke permisjon... Men er det ikke noen måte han kan få det likevel?
Han har jobbet og betalt folketrygd i over 20 år, så jeg synes det er fælt at han ikke skal få noe igjen for det og få være hjemme men babyen sin :(
Trodde at hvis mor ikke har rett, men far er i jobb så kan far få hele permisjonen!

Gjør han det?? :D Han hadde fått beskjed hos nav at han også kun fikk engangsstønad siden konen ikke har rett på permisjon... Håper han har truffet på feil menneske der da!!

Gjør han det?? :D Han hadde fått beskjed hos nav at han også kun fikk engangsstønad siden konen ikke har rett på permisjon... Håper han har truffet på feil menneske der da!!
Be han ta kontakt med NAV foreldrepenger på Facebook. De svarer kjapt og har peiling ;) Han kan sende privat melding :)

Tull. Fellesperioden kan han ta. Han får IKKE hennes ti uker. Men kan få permisjon opp til 49 uker slik som vi tar!

Så lenge mor er hjemme og ikke jobbet seg opp til rettigheter har ikke far rett på noe. Her fikk vertfall ikke mannen noe sist..

er ikke de reglene nå forandret slik at far selv kan opparbeide seg penger...? ville kontaktet noen andre på nav eller nav foreldrepenger på facebook som foreslått over her...

Det stemmer ikke. Jeg er student, har ikke opparbeidet foreldrepenger og får derfor engangsstønad. Far(som har opparbeidet retten til foreldrepenger) får da rett på hele resten av permisjonen(3 uker før fødsel og 6uker er forbeholdt mor så han kan ikke ta perm da), så her skal min mann ha 40uker permisjon. Vi har valgt å utsette hans permisjon til oktober, jeg har termin om 9dager, så jeg "studerer" i mens jeg er hjemme med baby. Det er et(merkelig og meningsløst) krav om at mor må være i aktivitet(jobb/studier) for at far skal få utsette sin permisjon.

Dette gjorde vi også med nr2 som ble født mars i fjor. :)

Men går hun hjemme ?? Tror ikke han får noe så lenge hun er hjemmeværende

Jeg fikk engangsstønad, og far får sine 10 uker. Ikke mer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dersom mor ikke har opptjent rett til fødselspenger får far IKKE fedrekvote.
Far kan fremdeles ta ut hele fellesdelen av permisjonen dersom han har opparbeidet seg selvstendig rett til fødselspenger (inntektsgivende arbeid minst 6 av 10 mnd før start av hans permisjon), men da må mor være i jobb eller studier.
Det er også regler for hvor lenge man kan vente før far går ut i permisjon; mor kan ikke bare være hjemme i ubetalt permisjon i X antall måneder før far tar ut full permisjon - venter man for lenge mister man (betalte) permisjonsuker.

Mer informasjon finner man på NAV sine hjemmesider.

Jeg fikk engangsstønad, og far får sine 10 uker. Ikke mer.

Nei. Om du ikke har opptjent rett til foreldrepenger, så får ikke far fedrekvote.
Siterer NAV:

Fedrekvoten
  • Fedrekvoten er på 10 uker for fødsler og omsorgsovertakelser som skjer etter 1. juli 2014. Det er andre regler for barn som er født eller adoptert før denne datoen.
  • For å ha rett til fedrekvote, må både du og mor ha rett til foreldrepenger. Hvis mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dere kan avtale at du likevel skal ta ut fedrekvote, i så fall må far søke om det.
  • Hvis mor ikke har rett til foreldrepenger og har mottatt engangsstønad, har du ikke rett til fedrekvote.

Far kan likevel ta ut del av fellesperioden dersom han har opptjent seg selvstendig rett til foreldrepenger (inntektsgivende arbeid minst 6 av 10 mnd før permisjonen starter).

Nei. Om du ikke har opptjent rett til foreldrepenger, så får ikke far fedrekvote.
Siterer NAV:

Fedrekvoten
  • Fedrekvoten er på 10 uker for fødsler og omsorgsovertakelser som skjer etter 1. juli 2014. Det er andre regler for barn som er født eller adoptert før denne datoen.
  • For å ha rett til fedrekvote, må både du og mor ha rett til foreldrepenger. Hvis mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dere kan avtale at du likevel skal ta ut fedrekvote, i så fall må far søke om det.
  • Hvis mor ikke har rett til foreldrepenger og har mottatt engangsstønad, har du ikke rett til fedrekvote.

Far kan likevel ta ut del av fellesperioden dersom han har opptjent seg selvstendig rett til foreldrepenger (inntektsgivende arbeid minst 6 av 10 mnd før permisjonen starter).
Nei? Vil du se brevet der det står at han har fått søknaden innvilget?

Nei? Vil du se brevet der det står at han har fått søknaden innvilget?

Wow. Det er jo faktisk ikke lov. Bryter NAV virkelig eget regelverk så åpenlyst?
Er du sikker på at det er fedrekvote og ikke ti ukers permisjon han har fått innvilget?
For dersom han har fått fedrekvote er det jo supermerkelig - dette har det jo vært enorme krangler om, at menn ikke har like muligheter til å tjene seg opp permisjon på egenhånd når mor ikke har rett til det.

Wow. Det er jo faktisk ikke lov. Bryter NAV virkelig eget regelverk så åpenlyst?
Er du sikker på at det er fedrekvote og ikke ti ukers permisjon han har fått innvilget?
For dersom han har fått fedrekvote er det jo supermerkelig - dette har det jo vært enorme krangler om, at menn ikke har like muligheter til å tjene seg opp permisjon på egenhånd når mor ikke har rett til det.
Mener på vi måtte kalle det foreldrepenger på papiret, men det er uansett snakk om de 10 ukene han har tjent seg opp rett til selv. Han får ikke mer, med mindre jeg blir så syk at han må overta "permisjonen" min og jeg sykmeldes.

Mener på vi måtte kalle det foreldrepenger på papiret, men det er uansett snakk om de 10 ukene han har tjent seg opp rett til selv. Han får ikke mer, med mindre jeg blir så syk at han må overta "permisjonen" min og jeg sykmeldes.

Med mindre du går ut i jobb/studier, for da kan han ta hele eller deler av felleskvoten.
Spørsmålet er vel om de stiller krav til din aktivitet i de 10 ukene - gjør de ikke det, er det fedrekvote, gjør de det, er det vanlig permisjon.

Med mindre du går ut i jobb/studier, for da kan han ta hele eller deler av felleskvoten.
Spørsmålet er vel om de stiller krav til din aktivitet i de 10 ukene - gjør de ikke det, er det fedrekvote, gjør de det, er det vanlig permisjon.
Nei jeg er bare hjemme (ufør).

Back
Topp