SFO eller ikke?

Agnete

Forumet er livet
Jeg skal gå hjemme med nummer tre nå i over 1,5 år fremover!
Vi taper så klart litt penger på det og min sønn vil gjerne slutte på SFO!
Han synes det er deilig å komme hjem litt tidligere før mellomste kommer hjem. Han er heller ikke hjemme så tidlig pga lang skolevei bruker ca 45 minutter med buss, så hjemme rundt 14-15 tiden.
Jeg er litt redd for å ta han ut pga det sosiale, vi har ikke så mye overskudd til at noen kan være med hjem hver dag heller. Så derfor er jeg litt usikker på hva vi skal gjøre?!
Noen som har erfaringer med barn som ikke går i SFO? Hva ville dere gjort?

Min har ikke gått på Sfo og det er null problem. Han koser seg med å komme hjem, får gjort leksene før middag, og er ute på trening to kvelder i uka. Det er mer enn nok for vår gutt. Sjelden han har med noen hjem i uka, blir i helg i såfall :)

For min del er det også greit å nevne at siden vi gjorde det slik slipper jo vesle frøkna og jeg ut på morgen og ettermiddag for å hente også, blir henta og kjørt hjem Pga lang skolevei.

Har ikke erfaring fra egne barn da han fortsatt går i barnehage, men verken jeg eller mine to brødre gikk på sfo i oppveksten og var ikke noe problem å ikke få den sosiale biten på Sfo. Kan ikke huske at vi tenkte over det engang... så det ville jeg ikke bekymrett meg over :-) Hva med gradert plass? At han går ett par ganger i uka? Hvis han er inneforstått med at han ikke kan ha med venner hjem hver dag og fortsatt ønsker å slutte tenker jeg at det må være en fin løsning for alle. Det blir lange og slitsomme dager for de små...

Eldste min har aldri gått på SFO, ingen problem. Går på speider og ridning, og treffer klassekamerater i helgene. Han har en del lekser, syns det tar en del tid! Og leker en del med broren.

Mellomste går tre dager i uken fordi han vil gå der selv. Håper vi kan si opp når han begynner i 2. klasse. Om han ikke insisterer på å gå der selv, da får han fortsette..

Hadde barna sagt de ikke ville gått der ville jeg sagt opp plassen om vi ikke hadde trengt den. Liten vits i å være der hvid de ikke vil, det koster jo endel..

Har e på 6,5 år som begynte på skolen i høst. Han går ikke på SFO og det vi har merket er at han ikke faller utenfor på det sosiale hvertfall. Han går hjem de 15 minuttene fra skolen selv om er alltid hjemme til to.

Ville ikke hatt Sfo hvis vi ikke måtte :-)

Den sosiale biten får han vel på skolen? Jeg hadde ikke vært redd for å ta han ut av SFO hvis han selv ønsker det :)

Jeg satt med samme dillemmaet for noen måneder siden. Jentungen begynte på skolen i høst, og allerede etter noen uker ba hun om og få slutte på sfo. Nesten alle i hennes klasse gikk på sfo, og "alle" anbefalte sfo for det sosiale. Men jeg valgte og høre på datteren min, så hun fikk slutte, og jeg synes ikke hun faller utenfor på noen som helst måte!

Nå har vi med oss noen hjem ca. en gang i uken da. Også går hun på svømmekurs og speider, men ikke med noen fra klassen eller skolen, bortsett fra ei fra klassen som går på speideren sammen med henne.

Jeg ville aldri gå på SFO. Men i min klasse var det veldig få som gjorde det. Jeg likte best å bare komme meg hjem. Det inntrykket har jeg av andre også, min bror og en bestevenninne jobbet på SFO under studietiden og de sa at de fleste ble lei, ville hjem, synes det ble lange dager osv. Liker bedre at ungene kommer hjem, for så å dra på aktiviteter på kvelden igjen et par ganger i uken. Da får de slapper av og samlet energi og får så mye mer igjen før aktiviteten starter :)

Andreklassingen min slutta på SFO etter jul i første klasse. Det blei rett og slett for mykje for ho. Ho har venner i nabolaget og så har ho venner med seg heim frå skulen innimellom, og går på klubb annankvar mandag og teater ein gong i veka. Sosialt nok det. SFO er ikkje eit must.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Takk for gode svar! Han går på turn og fotball så får to aktiviteter i uken utenom skolen. Så blir ikke helt utestengt fra det sosiale.
Han er veldig glad i SFO, men synes det er deilig å komme hjem uten at lillebror er det :p
Så tenker jeg at det er posetivt for leksene, da får vi gjort de får mellomste kommer hjem også.
Har tenkt på dette med redusert plass, det kunne vært ett alternativ. For han er ikke på SFO på de dagene vi har aktiviteter alikevel, men så synes jeg at det er deilig å slippe å kjøre for å hente han :)
Jeg må tenke litt på dette kjenner jeg.
Det er mye penger å spare i måneden og når han selv ønsker det så kanskje vi skal gjøre det.
Eneste er jo da at jeg blir litt mindre fleksibel og må hjem til en viss tid hver dag!

Eldstejenta vår begynte på skolen i høst, og hun er på SFO to dager i uka selv om jeg er i permisjon. Vi synes det er en grei fordeling, for da kan hun komme tidlig hjem annenhver dag og får slappet av, koste seg sammen med meg og lillesøster samtidig som vi får gjort unna endel lekser disse dagene. Samtidig føler hun ikke at hun blir holdt utenfor noe siden de fleste i klassen er på SFO nesten hver dag, og hun får lekt sammen med andre barn. Hun er ikke der helt til stengetid disse dagene, men blir hentet litt tidlig.

Hvis han ikke vil så ta han ut. Alltid mulig å begynne igjen dersom han finner ut at han går glipp av det sosiale.

Back
Topp