Privat ul. Falsk trygghet?

Uff... Blir helt satt ut. For et forferdelig valg å ta, man skal ikke måtte ta slike valg.
Føler med dere!

Så forferdelig trist... Dere må passe på hverandre nå.
Vil tro det er smart av dere å velge en grav. For da er hun liksom aldri helt borte.

Håper dere går videre med dette. Så det ikke skjer flere på samme plass. Hvem vet? Kanskje de har sluppet unna tidligere... Dette skal ikke gå an!

Sender en klem og ta vare på dere selv... Ord blir vanskelige i slike situasjoner... Håper dere har mange som kan støtte dere.....

Last edited:
Får så vondt i hjertet av å lese dette. Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt dette må være for deg og resten av familien. Dette skulle jo aldri ha skjedd... Sender deg en varm og god klem, og skal ta med både englejenta og resten av familien i bønnene mine <3

Takk for all støtte og fine ord alle sammen <3 Dette er hardt! Alle foreldres mareritt.
Kan begynne litt fra starten:
Grunnen til at vi ville sjekke alt med tidlig privat ul var fordi vi har to større barn, som vi VET ville reagert dersom dette skulle gå galt...
Derfor ventet vi til etter uke 12 med å si det til dem også, vel vitende om at alt var bra selvfølgelig..
Ganske rart at akkurat det vi fryktet mest, akkurat det vi ville skåne dem for, - Det skjer!!

Vi har også kommet frem til den konklusjonen at siden dette er et så alvorlig tilfelle av ryggmargsbrokk, som har gjort skade på både føtter og hjerne, - Er det ikke noe verdig liv å gi lillesøster.
Vi velger derfor å avbryte svangerskapet ( Dette er så forferdelig ubeskrivelig vondt, jeg finner nesten ikke ord! ) både for lille sin del, vår del og søstrene sin del.
Valget ble på en måte "enkelt" ( misforstå meg rett.. ) når vi fikk høre hvor mye skade det var på lillehjernen.. Hadde det BARE vært brokk, eller BARE vært klumpfot, ville nok saken vært annerledes....

Men poenget mitt med dette er at OM klinikken hadde gjort jobben sin, og sagt fra at her er det noe ( evt MYE ) som ikke stemmer, - Henvist oss videre til sykehus for nermere utredelse, og vi hadde fått dette slengt i trynet tidligere, - Ville aldri ungene blitt så involvert i dette, JEG ville ikke rukket å kjent mye liv, og kanskje det ikke ville blitt like tungt.. - Er jo trossalt halvveis snart!

Jeg skulle ønske så inderlig dette hadde fått en lykkelig slutt.. Men kan ikke se jeg ser den...
Og jeg føler skikkelig hat ovenfor klinikken, og all den ekstra belastningen vi nå blir utsatt for, akkurat som vi var redd for, - akkurat dette vi ville unnga..
- BAM! - Deal with it liksom.....

Hjertet mitt blør <3
jeg gruer meg til fødsel, gruer meg til å se henne, gruer meg til tiden etterpå.
Dette vil nok henge med oss resten av livet! - Vi vil alltid ha ei jente for lite... <3 <3 <3

Har fått tilbud om gravlund til lille da. Sammen med alle andre englebarna. Dette skal vi benytte oss av, så vi har en plass å gå for å " besøke " henne..
Der kan hun også leke med alle andre englebarna, og få det fint og smertefritt i englehimmelen <3

Var noen lengre opp her som spurte om vi får god oppfølging, og det føler vi at vi får. Skal i kontakt med både jordmor, lege, sosionom og prest..
Dette skal vi nok komme oss gjennom. Vi MÅ det! Vi har jo to andre jenter som trenger oss også <3

Takk igjen alle sammen. Setter virkelig pris på støtten <3

Er som du sier, man tar jo gjerne tidlig ultralyd for å få vite om det er noe alvorlig galt slik at man evt. slipper å gå gravid så langt at man kjenner liv og fosteret vokser seg større og større. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å være i en så trist situasjon, jeg føler virkelig med deg.

I forhold til det med å sende klage... skriv ned hvor du var, når du var der, hva de sa. Og når og hvor du fikk vite at det var noe alvorlig galt, og hva du fikk vite da. Og tankene dine. Og så lar du det ligge, og så fokuserer du heller på deg selv og dine i den vanskelige tiden! Det haster ikke å klage... det viktige er at dere tar vare på hverandre fremover og fokuserer på det dere har i vente... så kan dere gi tilbakemelding på et senere tidspunkt. Sender deg en stor klem <3

Føler inderlig med dere.
Jeg hadde nok sendt en klage på klinikken. Vi og tok tidlig ul for å utelukke misdannelser, hele poenget var å slippe å oppdage så sent som i uke 18/19.

Det er et umenneskelig valgt dere har måttet ta, kan ikke forestille meg hvordan dere har det :(

Tårene triller for dere! Ord blir fattige! Ta vare på hverandre. Ikke er jeg kristen, men i kveld så skal jeg be for dere!

Huff, så forferdelig det må være og sikkert frustrerende. Sender dere en klem.

Har ingen erfaringer med dette selv. Men vil bare sende deg en god klem! <3

Å kjære deg. For en grusom beskjed å få! Når dere har kommet dere over dette så bør dere klage inn stedene der du tok ultralyd.

Helt forferdelig trist :( kondolerer så masse!

Jeg har jo ikke noe faglig ekspertise på dette området, så aner jo ikke om det er slikt som burde vært sett på tidlig ultralyd. En venninne fikk påvist trisomi 18 på oul, hun hadde også vært på to tidlige ultralyder, hvorav den ene bare 3 uker tidligere. Men det var visst snakk om så små "detaljer" at det var umulig å se om man ikke spesifikt på forhånd visste hva man skulle se etter. I tillegg så er det jo begrenset hva man kan studere på så kort tid som den private ultralyden varer. Hun fikk beskjed på sykehuset at det måtte nok ha vært en spesialist til stede på de ultralydene hun tok, for å kunne se misdannelsene så tidlig. Men dette var snakk om misdannelser på hender, hjerte og hjerne.

Helt forferdelig trist :( kondolerer så masse!

Jeg har jo ikke noe faglig ekspertise på dette området, så aner jo ikke om det er slikt som burde vært sett på tidlig ultralyd. En venninne fikk påvist trisomi 18 på oul, hun hadde også vært på to tidlige ultralyder, hvorav den ene bare 3 uker tidligere. Men det var visst snakk om så små "detaljer" at det var umulig å se om man ikke spesifikt på forhånd visste hva man skulle se etter. I tillegg så er det jo begrenset hva man kan studere på så kort tid som den private ultralyden varer. Hun fikk beskjed på sykehuset at det måtte nok ha vært en spesialist til stede på de ultralydene hun tok, for å kunne se misdannelsene så tidlig. Men dette var snakk om misdannelser på hender, hjerte og hjerne.

Ja, det er vanskelig og si om det kunne vært oppdaget tidligere eller ikke, men vitsen med tidlig ul faller liksom bort om man ikke oppdager forskjellig også...
Spesiellt i vårt tilfelle hvor det var flere avvik på fosteret, NOE burde ha blitt sett eller?
Aner ikke, men skal aldri på privatklinikk igjen, det er hvertfall sikkert!

Ja, det er vanskelig og si om det kunne vært oppdaget tidligere eller ikke, men vitsen med tidlig ul faller liksom bort om man ikke oppdager forskjellig også...
Spesiellt i vårt tilfelle hvor det var flere avvik på fosteret, NOE burde ha blitt sett eller?
Aner ikke, men skal aldri på privatklinikk igjen, det er hvertfall sikkert!

Det trenger du ikke heller! Når eller om du vil bli gravid igjen så må du be legen henvise deg til det sykehuset som har fostermedesinere som er i nærheten. Og de vil følge deg opp nøye fra ca uke 13, og de er flinke i Norge på fostermedesin med vi har litt få eksperter.
Dette er grusomt og jeg føler sånn med deg! Husk å ta i mot all hjelp de tilbyr og krev om du trenger mer hjelp!

Uff, dette var virkelig vondt å lese, føler med deg <3 ja de burde oppdaget dette. Kanskje du med din klage kan sette fokus på hvor viktig det er at vi får oul før uke 18? Tenk hvor mye smerte dere kunne blitt spart for, ikke minst storesøstre...

Vi var på fosterdiagnostikk fra uke 11 og hadde ul da. Et par uker senere tok jeg blodprøve for å utelukke problemer, siden jeg ikke ville at de skulle ta prøver av fostervannet ? (5 år siden så jeg er usikker på alle detaljene). Jeg mener at vi hadde i alle fall en ul før ordinær ul uke 18-19 pga fosterdiagnostikk.

Jeg hadde klagd på klinikken, ikke at det hjelper noe i den situasjonen dere er i, men for å markere et standpunkt.

Det trenger du ikke heller! Når eller om du vil bli gravid igjen så må du be legen henvise deg til det sykehuset som har fostermedesinere som er i nærheten. Og de vil følge deg opp nøye fra ca uke 13, og de er flinke i Norge på fostermedesin med vi har litt få eksperter.
Dette er grusomt og jeg føler sånn med deg! Husk å ta i mot all hjelp de tilbyr og krev om du trenger mer hjelp!

Ja vet. Vi har allerede fått beskjed fra jordmor på sykehuset at neste gang er det bare å ringe direkte dit. Trenger ikke henvisning fra fastlegen engang :)

Back
Topp