Slutte å bekjempe kroppshysteri med kropp

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Syns denne var ganske illustrerende.

Tegnehanne: Vi må slutte å prøve å bekjempe kroppshysteri med mer kropp

Det blir som å forsøke å slukke ild med bensin.

Når jeg leser nyheter, leser jeg dem på nett. Og jeg har lagt merke til en trend i norske nettmedier: Å fremstille normale kropper som om de var abnorme utvekster.

naken2-ULvVLUlQn6.jpg

naken3-7WQjiIES2N.jpg

Alt disse bildene er, er jo egentlig selvironi manifestert. De har ingenting med de glorifiserte reklamekroppene å gjøre iallfall. Ingen hadde brukt et uflatterende bilde av Beyonce for å selge et produkt, for eksempel.

naken4-qTC6WitrFZ.jpg

Så da fremstår de egentlig bare som en unnskyldning for avisene å skrive «NAKEN!!» en gang til, bare i en litt mer politisk korrekt kontekst.

Hadde det i det minste vært litt mer varierte kropper i reklamene, på forsiden av magasinene og på catwalken, hadde jo det vært fint, men vi har en lang vei å gå før det skjer. Så i mellomtiden kan vi jo prøve å flytte fokuset fra kropp til noe som faktisk betyr noe.

Vi er tross alt kommet til et punkt hvor alle kjenner igjen en retusjert kropp, og hvor alle vet at en kjemisk formel i en reklame sannsynligvis bare står for noe så ordinært som olje eller salt - og hvor der noen sier at de «liker» en reklame så er det alltid med minst femten lag ironisk distanse.

Vi er ikke naive. Vi vet hvordan den alminnelige kroppen ser ut.

Jeg ser den hver morgen.

naken5-4xyxcS6RWv.jpg

Og hver kveld.

naken6-3ZtpsGD_fe.jpg

Og i garderoben på jobb.

naken7-mbl0pB2alx.jpg

Og på Instagram. Her om dagen så jeg nesten rett inn i fødekanalen til en facebookbekjent.

naken8-No25Gn9kwd.jpg

Og på trening. Og da spesielt i dusjen på trening. Jeg har ennå traumer etter den gangen en dame barberte kjønnshårene sine rett foran meg der.

naken9-nIMdeq7M8k.jpg

Og på stranden, og på reality-tv, og i svømmehallen, og når du som sykepleierstudent lærer deg at du aldri må hjelpe noen på med skoene før de har fått på seg truse, for det viser seg at å bli streifet i fjeset av en fremmed manns penis slår ganske destruktivt ut på selvfølelsen din.

Men forskjellen er at i alle disse settingene så er bare kropp en del av landskapet.

Vi trenger ikke å snakke om den, eller diskutere den, eller sette ord på hva som er normalt og ikke.

naken10-Lt4fUQkrIi.jpg

De bare er der.

Så jeg sier som Sigrid Hvidsten (og jeg parafraserer her): Første steg i operasjon mindre spiseforstyrrelser og mer bra selvbilde må være å slutte å bekjempe ild med bensin. Eller kroppshysteri med kropp, om du vil.

Hentet fra http://www.aftenposten.no/meninger/...empe-kroppshysteri-med-mer-kropp-7773905.html

Ser poenget og er til dels enig. Men samtidig syns jeg det er flott at enkelte står frem i media og viset et alternativ til hvordan mammakroppen er. Jeg (og regner med de fleste andre voksne) skjønner at det er naturlig at kroppen endrer seg med både alder og graviditet. Tenker mer på de som er yngre/tennåringer blir påvirket til å "tro" at det er normalt å være "perfekt", og at det er det som er standarden.
Jeg syns det er viktig å få frem at begge deler er like normalt og akseptabelt. Samtidig så ser jeg jo at det blir som å kaste bensin på bålet...

Jeg syns alle kan slutte å kle av seg jeg, uansett fasong og størrelse :p

Ser poenget og er til dels enig. Men samtidig syns jeg det er flott at enkelte står frem i media og viset et alternativ til hvordan mammakroppen er. Jeg (og regner med de fleste andre voksne) skjønner at det er naturlig at kroppen endrer seg med både alder og graviditet. Tenker mer på de som er yngre/tennåringer blir påvirket til å "tro" at det er normalt å være "perfekt", og at det er det som er standarden.
Jeg syns det er viktig å få frem at begge deler er like normalt og akseptabelt. Samtidig så ser jeg jo at det blir som å kaste bensin på bålet...

Men vise et alternativ? Et alternativ til hva? Kroppen vår er da som den er. Vi forstår jo alle at kroppen forandrer seg etter en graviditet, det er det jo ingen som legger skjul på. Men at en 50 år gammel kjerring som var gravid for 20 år siden legger ut nakenbilde av seg selv for å illustrere hvordan en normal valkete kropp ser ut... Jeg skjønner det bare ikke. Om fotballfrue har sixpack 4 dager etter fødsel er ikke vanlig (tror jeg) men det er jo hennes kropp da og hun må jo få lov til å se ut som hun gjør uten at andre skal skrike rundt og poste bilder av cellullitter og strekkmerke for å bekjempe fotballfrues sixpack! Hahaha!

Jeg syns alle kan slutte å kle av seg jeg, uansett fasong og størrelse :p

Ja... herregud... og det gjelder de som er godt trent også. Er så dritt lei av instagrambilder med nakne svette treningskropper... Og VG bildeserier. Herregud! Kan folk få på seg klærne igjen!!

Og hvis folk er så opptatt av å være som man er... hvorfor bruker vi da BH med innlegg i. Hold-in tights når vi skal i selskap... vi sminker oss... ordner håret... barberer legger og armhuler... hvorfor gjør vi dette???? Kan vi ikke være som vi er?!?!?! Det er normalt med kroppshår!!! Og valker i penkjolen... og flate pannekaker av pupper etter en fødsel...

Kropp spiller ingen rolle for min del. Har folk lyst til å vise frem kroppen sin må de gjerne gjøre det for min del, uansett hvordan den ser ut? Jeg bærer ingen stor interesse av å se den heller da. Det er jo helt naturlig?

Kropp spiller ingen rolle for min del. Har folk lyst til å vise frem kroppen sin må de gjerne gjøre det for min del, uansett hvordan den ser ut? Jeg bærer ingen stor interesse av å se den heller da. Det er jo helt naturlig?

Om folk føler et behov for å vise den nakne kroppen sin for hele norges befolkning ++, så for all del - dem om det. Jeg syns allikevel det er usmakelig at andre føler et behov for å vise den nakne kroppen sin til alle og enhver, uansett alder og fasong. Uansett godt trent eller michelin-valker.

Men vise et alternativ? Et alternativ til hva? Kroppen vår er da som den er. Vi forstår jo alle at kroppen forandrer seg etter en graviditet, det er det jo ingen som legger skjul på. Men at en 50 år gammel kjerring som var gravid for 20 år siden legger ut nakenbilde av seg selv for å illustrere hvordan en normal valkete kropp ser ut... Jeg skjønner det bare ikke. Om fotballfrue har sixpack 4 dager etter fødsel er ikke vanlig (tror jeg) men det er jo hennes kropp da og hun må jo få lov til å se ut som hun gjør uten at andre skal skrike rundt og poste bilder av cellullitter og strekkmerke for å bekjempe fotballfrues sixpack! Hahaha!

Sikkert litt dårlig forklart. Jeg mener at når feks fotballfruen legger ut et bilde 4 dager etter fødsel, så sender det et signal til bl.a unge tenåringsjenter. Da mener jeg det er positivt å vise et alternativ til hvordan de fleste faktisk ser ut. Nei det er nok ikke normalt med sixpack 4 dager etter fødsel, men det skjer -og flere og flere har det som mål. Jeg sier ikke at fotballfruen ikke får lov til å se slik ut ;)
Er egentlig enig med BMC, at alle burde beholde klærne på! :p
Ser ikke vitsen i å skryte av det ene eller det andre i full offentlighet, men det er min menig da ;)

Sikkert litt dårlig forklart. Jeg mener at når feks fotballfruen legger ut et bilde 4 dager etter fødsel, så sender det et signal til bl.a unge tenåringsjenter. Da mener jeg det er positivt å vise et alternativ til hvordan de fleste faktisk ser ut. Nei det er nok ikke normalt med sixpack 4 dager etter fødsel, men det skjer -og flere og flere har det som mål. Jeg sier ikke at fotballfruen ikke får lov til å se slik ut ;)
Er egentlig enig med BMC, at alle burde beholde klærne på! :p
Ser ikke vitsen i å skryte av det ene eller det andre i full offentlighet, men det er min menig da ;)

Men fotballfruen er ikke den første som har lagt ut bilder av seg selv fire dager etter fødsel? ALLE gjør jo det - både bloggere og andre vanlige folk. Problemet hennes er jo at hun så altfor bra ut, og det kan man ikke skryte av, tydeligvis. Hadde hun hatt litt mage og strekkmerker, så hadde jo ingen reagert.

At enkelte jenter der ute påvirkes i negativ retning - sånn har det vært i alle år... Det er jo ikke fotballfrues skyld. Disse jentene har jo et dårlig selvbilde - og påvirkes jo bare de går forbi en reklameplakat, observerer en annen jente i jentegarderoben eller en tilfeldig person som går forbi på gata.

På med klærne, sier jeg og... Uansett hvordan man ser ut. De nakne kroppene er der uansett, på stranda eller i svømmehallen. Så hvis vi trenger å sammenligne oss med noen, som vi uansett har gjort i alle år, så er det bare å ta en tur i svømmehallen.

Men fotballfruen er ikke den første som har lagt ut bilder av seg selv fire dager etter fødsel? ALLE gjør jo det - både bloggere og andre vanlige folk. Problemet hennes er jo at hun så altfor bra ut, og det kan man ikke skryte av, tydeligvis. Hadde hun hatt litt mage og strekkmerker, så hadde jo ingen reagert.

At enkelte jenter der ute påvirkes i negativ retning - sånn har det vært i alle år... Det er jo ikke fotballfrues skyld. Disse jentene har jo et dårlig selvbilde - og påvirkes jo bare de går forbi en reklameplakat, observerer en annen jente i jentegarderoben eller en tilfeldig person som går forbi på gata.

På med klærne, sier jeg og... Uansett hvordan man ser ut. De nakne kroppene er der uansett, på stranda eller i svømmehallen. Så hvis vi trenger å sammenligne oss med noen, som vi uansett har gjort i alle år, så er det bare å ta en tur i svømmehallen.

Sier ikke at det er fotballfruens skyld heller, har heller ikke sakt at hun var den første til å gjøre det. Brukte henne som et eksempel siden du nevnte hennes sixpackbilde 4 dager etter fødsel ;)

Jeg er enig med deg jeg, ikke missforstå! ;)
Personlig bryr jeg meg katten om hvordan alle andre ser ut, vi er alle forskjellige! ;)

Tror det hadde hatt mer effekt dersom disse kjendisene hadde sart krav til å ikke retusjere bilder av de i media. Altså at man så naturlige kropper i blader uten at man gjorde et poeng av det. Feks kate middelton som stod med stor post-gravid mage. Faktisk vise seg fram sånn man er. (Ikke at akkurat hun hadde noe valg). Det trengs! Mange ble sjokkert over at hun fremdeles hadde mage og lurte på om de hadde glemt igjen tvillingen inni der. Og hun var slank i resten av kroppen, så det er jo ikke at hun var tykk fordi hun har kost seg for mye i svangerskapet liksom.

Jeg tåler å se kropp jeg altså men alt skal legges fram så fint. Feks på facebook. Det er ikke hverdagsbilder i joggebukse med ungene på fanget på lekeplassen. Der kanskje hva man gjør er viktig å vise, men hvor bra man ser ut når man gjør det. Det er nøye utvalgt antrekk og poseringer. Søsteren min er helt ekstrem. Hun retusjerer bilder hun legger ut på face. Hun jobber som modell og vet å finne de beste vinklene. Men allikevel så retusjerer hun mange av de. Pappa fikk helt sjokk sa han da han hentet henne på flyplassen, ar hun var blitt så tykk for det så jo ikke sånn ut på bildene. Mamma har begynt å tro at hun er like tynn som på bildene, selv om hun ser henne i virkeligheten. Så at folk ser forskjell på retusjerte bilder er jeg uenig i!! Alle vet modeller blir retursjert, men ikke hvor mye. Bildet legger seg nok som et "perfekt mål" i underbevisstheten også, uansett hvor mye vi vet at det egentlig ikke er ekte.

Sier ikke at det er fotballfruens skyld heller, har heller ikke sakt at hun var den første til å gjøre det. Brukte henne som et eksempel siden du nevnte hennes sixpackbilde 4 dager etter fødsel ;)

Jeg er enig med deg jeg, ikke missforstå! ;)
Personlig bryr jeg meg katten om hvordan alle andre ser ut, vi er alle forskjellige! ;)

Nei jeg skjønte at vi egentlig er enige. Jeg bare syns det er latterlig at fruen får masse pes, når alle andre gjør det samme som hun gjorde... hun bare så for bra ut for å gjøre det... blir for dumt.

Nei jeg skjønte at vi egentlig er enige. Jeg bare syns det er latterlig at fruen får masse pes, når alle andre gjør det samme som hun gjorde... hun bare så for bra ut for å gjøre det... blir for dumt.

Ja det er jeg enig med deg i! ;)

Back
Topp