Erfaringer med ballongkateter?

**Mamma82**

Forelsket i forumet
Desemberskattene 2014
Jeg skal settes i gang om to dager, og har fått beskjed om at de kommer til å sette inn et ballongkateter. Hva de gjør videre kommet helt an på hvordan det går med modningen osv... Ble sjekka på torsdag, og da var "tappen" der fremdeles, og hun fikk en finger inn. Altså ca 1 cm. Ikke modent med andre ord :-p Jeg er 35+3 på mandag....
Noen som har erfaringer rundt dette? Regner jo ikke med at det skjer noe første dagen, men spent på å høre andre sine erfaringer.
So.... bring it on :-D

Jeg fikk satt inn, fylt med vann, skulle teipe tuben til beinet og vips datt den ut :P Snål følelse :p 53 timer senere kom han med hs :/

Jeg fikk satt inn ballongkateter. Fikk beskjed om at jeg kunne reise hjem igjen og vente på at noe skulle skje :) Vi dro hjem å venta og venta, men ingenting skjedde. Da jeg skulle på do å tisse mange timer senere, datt den ut i doen :P Vi ringte føden og fikk beskjed om å komme inn. I og med at riene ikke hadde begynt og at vannet ikke hadde gått, ble jeg satt igang med stikkpiller. Ca 4 timer etterpå begynte riene :P

Jeg fikk satt inn på morgenen. Litt ubehag med menssmerter etterpå så gikk hjem å la meg. Den datt ut da jeg gikk på do på ettermiddagen. Jeg ringte opp på føden, og de sa jeg skulle komme opp for å bli innlagt.

Reiste opp en time seinere, men fikk beskjed om at de ikke hadde ledig fødestue. Halleluja! Fikk valget om å sitte i resepsjonen å vente utover natta eller reise hjem. Reiste selvfølgelig hjem, og fikk smårier utover kvelden. Hadde disse hele natta, men tok seg ikke opp.

Hadde avtale om å komme opp på føden for innleggelse klokka 9. Da hadde jeg fått 3 cm åpning. Fikk tilbud om klyster, og ble deretter sendt på fødestue. Klokka 11 kom de inn og og tok vannet. Satt da også elektroder på hodet til lille. Riene tok seg opp med en gang og gutten var født fem timer senere.

Ble litt klabb og babb kommunikasjonsmessig, men alt i alt en veldig ok opplevelse. Ikke noe verre enn da storesøster kom til verden av fri vilje.

Jeg hadde gruet meg en del på forhånd, men det hadde jeg ikke grunn til :-)

Fikk satt inn kl 16, dagen etter kl 09 tok de an ut med 3 cm åpning, kl 13.02 samme dag var hun ute :) ingen modning what so ever! Dette var 3 dager før term :)

Fikk ballongkateter kl 15. Fikk rare rier som var vonde men ikke som vanlige rier frem til kl.21. Da datt ballongen ut. Ringte føden ogfikk beskjed om at nå var jeg 3 cm og i fødsel ellers hadde den ikke falt ut og at jeg bare skulle vente til riene kom.

Sovnet kl 22. Våknet 08 dagen etter med ingen rier, vondt eller noe.

Fikk beskjed om å komme inn kl.11. Pga stor trafikk ventet vi til 15.30. Da kom legen inn. Sjekket. Ikke moden, ingen åpning, fortsatt 2 cm av livmortapp.

De satte gele og riene startet rett på 15 min senere. Jeg hadde max 45 sek mellomrom, og 1 time og 10 min etter var snuppa ute.

Fikk satt inn uke 38, ballongkateter i et døgn, ingenting skjedde bortsett fra at slimproppen gikk etter 6 timer, og mellomsterke rier første timen etter innsettelse, men de gav seg. Etter det, sterke kynnere hvert 45 minutt hele døgnet men de ble ikke noe sterkere.

Last edited:
Jeg fikk satt inn ballongkateter. Fikk beskjed om at jeg kunne reise hjem igjen og vente på at noe skulle skje :) Vi dro hjem å venta og venta, men ingenting skjedde. Da jeg skulle på do å tisse mange timer senere, datt den ut i doen :p Vi ringte føden og fikk beskjed om å komme inn. I og med at riene ikke hadde begynt og at vannet ikke hadde gått, ble jeg satt igang med stikkpiller. Ca 4 timer etterpå begynte riene :p
Tok de ikke vannet ditt?

Så rart med så mange forskjellige opplevelser! Jeg fikk ballongkateter og beskjed at det satte de (i enkelte tilfeller) for å slippe å bruke medikamenter. Når den falt ut ville de kunne ta vannet mitt.
Etter et døgn ville de evt gi tabletter hvis den ikke datt. Ballongen falt ut etter ca 13 t. Vannet ble tatt og 6 t senere var lillesøster her :)

Åå? For de tok ikke vannet når de satt inn det ballongkateteret, tror de gjorde når jeg var kommet inn på føden senere på kvelden...

Har nok gjort det som er vanlig da. Poenget med ballongkateteret er jo at det skal utvide livmorhalsen med ca 3cm, så når den detter ut skal vannet være klart til å bli tatt. Men uteblir effekten, eller den ikke faller ut av seg selv, blir det gitt modningspiller i tillegg :-)

E hadde 1 cm åpning i en mnd før fødsel, og 5 dager før han ble født var e moden. Fikk beskjed om å gå hjem å ha sex m mannen min (eller det va han som fikk beskjed av legen om å ha sex med meg ;) )
Dagen etter hadde vi sex (av alle ting vi planlegger så va det noe å planlegge i følge han :P ) på kvelden. Søndags mårran våkna e av vannavgang og rier. Men søndags kveld kom og ingenting mer hadde skjedd. Dro på sykehus og ble undersøkt, og fikk beskjed om å komme dagen etter for å få tablett for å øke riene. Som sagt så gjort.
Så når tabletten ble satt kom riene som hagla på meg. Men det skulle ta tilsammen 3 døgn før lillegutt kom motvillig ut. (Han kom på kvelden dagen etter e fikk pille)

Gikk med ballongkateter i et døgn, men det hadde ingen virkning, så de tok det ut og gav meg modningspiller istedet. Men det var helt greit å prøve, var ikke vondt eller noe, bare litt rart. Med modningspiller gikk det fort! :)

Synes dette med ballongkateter er så merkelig. Virker som at få har virkning av det. Er det kun for å slippe tabletter man bruker det?

Nå nærmer det seg :-) Skal oppdatere hvordan det funker for meg i morgen :-)

Fått ballongkateter 2 ganger. Det falt ikke ut noen av gangene. Gikk med det i ca 24 timer før det ble satt modningstabletter istedet.

Back
Topp