Ull og engangs amme innlegg..

~Bolleiovnen~

Forelsket i forumet
Stiller meg så blank :o
Venter ei lita jente rundt 24. Des, så må selvsagt få tak i ull amme innlegg. Har kjøpt så jeg har engangs også. MEN, leser mange bruker engangs under ull innleggene. Funker det egentlig? Med tanke på at ull må vell helt inntil kroppen for å holde varmen? Erfaringer? :)

Og en liten ting til.. hvor mange par i ull er lurt å kjøpe inn? Og når begynte du å bruke det? (Ca grader ute) :) takk for svar!

Eg fødte i oktober, og begynte å bruke ull med ein gong. Eg brukte eingangs under ulla, rett og slett fordi eg hadde så mykje mjølk, og der var stadig lekkasje. Men det funka kjempebra for meg! Eg veit nokre brukar ull innerst og så eingangs utanpå, men det vart for mykje søl for meg.
Eg kjøpte to par med ullinnlegg som eg bytta på. Det holdt for min del. Men om eg ikkje hadde brukt eingangs under, så ville eg nok hatt litt fleire, og vaska ulla oftare:-)
Lykke til:D

Jeg fødte i januar. Hadde to par ullinnlegg. Jeg lakk aldri melk så var ingen problem for meg å bruke de direkte på huden:) var et must i kulden:)

Jeg har heklet ullinnlegg, så har 4 par. Fødte også i okt og har brukt det siden fødsel. Som regel så har jeg ull på utsiden av engansinnlegget, og det måtte jeg i hvertfall i starten pga myye melk og lekasjer. Nå lekker jeg ikke like mye, så om jeg fryser så tar jeg ull innerst ;)

Jeg hadde to par. Men fødte jo ikke før i mars og april. Brukte de under engangs, for da slapp jeg å vaske de hele tiden. :-) n

Har brukt ull innerst og engangs bak jeg da for å få den direkte mot huden :-) har også noen med åpning til engangs inni. Ellers bruker jeg mest bambus som er vanntette :-)

Helt i starten når du er veldig sår opplever noen at engangsinnlegg setter seg fast og er vanskeligere å få løs enn ullinnlegg, slik at de best brukes utenpå.
Mengden lekkasje kan også være med på å bestemme hvordan du bruker dem - soggy ullinnlegg er ikke særlig gøy det heller.
Jeg hadde plenty med melk, men så og si ingen lekkasje - om jeg var ute og hoppet over en amming eller to måtte jeg noen ganger løpe på do og håndmelke ut litt overtrykk for å ikke få vondt, men jeg lekket aldri mer enn noen dråper likevel. Trengte aldri engangsinnlegg. :)

Ull trekker til seg fukt og transporterer det vekk fra huden. Ull er også det eneste som holder varmt selv om det er vått. Det reduserer sopp, bakterier som kan gi betennelser, og holder brystene varme og forhindrer betennelse slik også.

Jeg brukte ullinnlegg hele ammeperioden. Jeg kjøpte innlegg med lomme og hadde engangsinnlegg som jeg puttet inni. Dermed hadde jeg ull inn mot kroppen:)

Jeg brukte ullinnlegg hele ammeperioden. Jeg kjøpte innlegg med lomme og hadde engangsinnlegg som jeg puttet inni. Dermed hadde jeg ull inn mot kroppen:)
Jeg også!

Hadde flere par i bambus også, det anbefaler jeg virkelig!

Jeg har heklet ullinnlegg, så har 4 par. Fødte også i okt og har brukt det siden fødsel. Som regel så har jeg ull på utsiden av engansinnlegget, og det måtte jeg i hvertfall i starten pga myye melk og lekasjer. Nå lekker jeg ikke like mye, så om jeg fryser så tar jeg ull innerst ;)

Åssen har du heklet di?? :-)

Jeg har kjøpt 2 par, et vanlig fra tom og Trine og et fra nøstebarn i ullfleece. Tenker å bruke uten engangsinnlegg, for kan ikke huske at jeg lakk særlig de andre gangene. Men hvis nødvendig så bruker jeg engangs også, da bare ved mye lekkasje og derfor innerst.
Planen er vel å kun skylle dem i lunkent vann og la de tørke/lufte seg mellom bruk, ull er vel ganske selvrensende?

Åssen har du heklet di?? :-)
Har heklet på frihånd.
Start med 8-9 luftmasker. Hekl rundt en runde med fastmAsker. Også hekle rundt og rundt med stavmasker. Også øker jeg litt hver runde;) Vasker de i vaskemaskinen etterpå slik at de blir litt tova :)

Har heklet på frihånd.
Start med 8-9 luftmasker. Hekl rundt en runde med fastmAsker. Også hekle rundt og rundt med stavmasker. Også øker jeg litt hver runde;) Vasker de i vaskemaskinen etterpå slik at de blir litt tova :)

Ikke så god på hekling men disse blir jo ikke så synlige :P

Brukt babyull??

Det er ikke jeg heller, men de ble helt klart brukanes ;)
Brukt baby merinoull fra Dahle :)

Har bare lille babyull i hus tror jeg :P å nå er ting litt på gang her så tror heller jeg får sende noen for å kjøpe ammeinnlegg for meg :P

Back
Topp