Herpes

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Hei,
Det ser ut som om jeg har fått et herpes utbrudd på/ved leppene for første gang. Jeg og samboer har vært sammen en stund, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg får det nå. Første jeg spurte om var om han hadde kysset noen andre. For jeg synes det var så rart at det kom ut av det blå. Kan man bare plutselig få det? Mulig jeg er små paranoid, men han har vært borte ei uke, og så fikk jeg det dagen etter han kom hjem. Skal sies at jeg har hatt brystbetennelse og feber i 2-3 dager nå. Fødte for fem uker siden.
Har du noe forklaring på hvorfor jeg fikk det nå? Er det normalt å få det, eller må en av oss(han) ha blitt smittet nylig?
Mvh. Meg
 
Herpesvirus er vel noe de aller, aller fleste har vært utsatt for en eller annen gang i løpet av livet, men hos mange ligger dette bare "latent" og i dvale, og de fleste opplever enten så små eller få utbrudd at dette ikke legges merket til i en hektisk hverdag. (men så har man andre som er skikkelig plaget, og opplever store utbrudd både titt og stadig..)

Det at du har fått herpesutbrudd nå betyr ikke automatisk at kjæresten din har vært "på klinern" med noen andre den uken han har vært borte, og dermed har dratt med seg virus over til deg da han kom hjem.
Det kan faktisk være slik at du har hatt viruset i kroppen siden "hvem vet når", og at kroppen og immunsystemet ditt er såpass nedkjørt etter de påkjenningene du nettopp har vært gjennom (med fødsel, brystbetennelse, feber m.m) at viruset har "sett sitt snitt" til å bryte ut akkurat nå.

Håper du ikke blir veldig plaget i ditt utbrudd, og at kroppen din kommer seg så "på plass" igjen etter fødsel og annet at du slipper flere utbrudd enn dette ene. Vet det finne kremer og plaster å få kjøpt på apoteket som både lindrer smertene og plagene ved utbruddet, og også kan forkorte utbruddstiden.

Lykke til!
 
Tusen takk:) Ble litt dramatisk her en stund med sykdom og en del plager etter fødsel. Man kan visst bli smittet av å bare ta i et håndtak og. Det er desverre ikke så pent syn:/ Jeg som tenkte jeg skulle friske meg opp hos frisør og kjøpe nye klær etter fødsel. Frister ikke så mye nå:(
Men tusen takk for utfyllende svar:)
 
Hei,
Det ser ut som om jeg har fått et herpes utbrudd på/ved leppene for første gang. Jeg og samboer har vært sammen en stund, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg får det nå. Første jeg spurte om var om han hadde kysset noen andre. For jeg synes det var så rart at det kom ut av det blå. Kan man bare plutselig få det? Mulig jeg er små paranoid, men han har vært borte ei uke, og så fikk jeg det dagen etter han kom hjem. Skal sies at jeg har hatt brystbetennelse og feber i 2-3 dager nå. Fødte for fem uker siden.
Har du noe forklaring på hvorfor jeg fikk det nå? Er det normalt å få det, eller må en av oss(han) ha blitt smittet nylig?
Mvh. Meg

Hei:)

Munnsår forårsakes i de aller fleste tilfellene av herpes simplex viruset. Mellom 70-90% av voksne befolkningen har antistoffer mot dette viruset, det betyr de har hatt en infeksjon med det - og mange vet ikke engang om at de har det.
Herpesvirus ligger i "dvale" i kroppen og en rekke ulike faktorer kan utløse et utbrudd. Her er noen eksempler på hva som kan føre til munnsår:

  • Sol, varme, kulde
  • Stress
  • Depresjon
  • Tretthet
  • Menstruasjon og graviditet
  • Forkjølelse, influensa eller feber
  • Svekket immunforsvar
  • Lokal irritasjon f.eks barbering

Det er jo ganske mange punkter på den lista som kan være aktuelle for deg. Med feber, brystbetennelse, en nyfødt fører jo ofte til litt tretthet i alle fall - så jeg tror at grunnen til at du har fått dette helt plutselig er en ren tilfeldighet:)

Stell godt men munnsåret, bruk gjerne helt nøytral, smørende leppepomade/fet krem. Du kan også prøve compeed munnsårplaster, tenker det kan være veldig fint for deg å få det dekket til så du kan nusse og kose masse med babyen din:) (samtidig som såret kan gro litt raskere når man bruker slikt plaster).


Hilsen
Åse:)
 
Hei:)

Munnsår forårsakes i de aller fleste tilfellene av herpes simplex viruset. Mellom 70-90% av voksne befolkningen har antistoffer mot dette viruset, det betyr de har hatt en infeksjon med det - og mange vet ikke engang om at de har det.
Herpesvirus ligger i "dvale" i kroppen og en rekke ulike faktorer kan utløse et utbrudd. Her er noen eksempler på hva som kan føre til munnsår:

  • Sol, varme, kulde
  • Stress
  • Depresjon
  • Tretthet
  • Menstruasjon og graviditet
  • Forkjølelse, influensa eller feber
  • Svekket immunforsvar
  • Lokal irritasjon f.eks barbering
Det er jo ganske mange punkter på den lista som kan være aktuelle for deg. Med feber, brystbetennelse, en nyfødt fører jo ofte til litt tretthet i alle fall - så jeg tror at grunnen til at du har fått dette helt plutselig er en ren tilfeldighet:)

Stell godt men munnsåret, bruk gjerne helt nøytral, smørende leppepomade/fet krem. Du kan også prøve compeed munnsårplaster, tenker det kan være veldig fint for deg å få det dekket til så du kan nusse og kose masse med babyen din:) (samtidig som såret kan gro litt raskere når man bruker slikt plaster).


Hilsen
Åse:)
Tusen takk for svar:)
 
Back
Topp