Babyvennlig julebakst

Bkno6245172

Andre møte med forumet
Min gutt er 10 måneder i desember og er i en fase (nå allerede) hvor alt alle andre spiser skal han prøvesmake! Det synes jeg egentlig er kjempeflott da vi ikke har opplevd noe han ikke liker;) holder han selvfølgelig borte fra salt og sukker, men både egg og nøtter (malte) tåler han (ingen allergier i familien).

Nå har vi verdens beste besteforeldre, men de skal prakke på han så mye boller/sveler/kaker osv., noe som jeg ikke vil ha så mye av.

Har dere tips til julekaker uten sukker (og annen søtning)? Eller tror dere at jeg kan lage det meste bare uten sukker?

Du kan sikkert lage mye bare ved å erstatte sukker med feks dadler, banan eller andre søte frukter og bær:) finner sikkert mye oppskrifter på nett tenker jeg:)

La besteforeldrene gi en smakebit av julekaker. Men si at han kun får ta en tygge av det de spiser - ikke en hel kake selv. Og kun et par-tre biter i løpet av en dag. Smake er greit synes jeg, spise er noe helt annet.

Jeg tror alle kaker inneholder sukker... Eventuelt kan du sette et fruktfat på bordet el. Clementiner er jo "julete"

Enig med cosacita, helt unødvendig å prakke på de små masse søtt kun til deres fornøyelse.
Ville gått for frukt evt og gitt beskjed om at det trenger ikke være all verdens kaker osv akkurat når vi er på besøk.

Enig med Cosacita:) helt unødvendig å gi små barn snop/kaker/kjeks etc.. De vet jo ikke hva de går glipp av så hvorfor gi? Finnes jo utrolig mye de kan kose seg med:)

Min gutt er 10 måneder i desember og er i en fase (nå allerede) hvor alt alle andre spiser skal han prøvesmake! Det synes jeg egentlig er kjempeflott da vi ikke har opplevd noe han ikke liker;) holder han selvfølgelig borte fra salt og sukker, men både egg og nøtter (malte) tåler han (ingen allergier i familien).

Nå har vi verdens beste besteforeldre, men de skal prakke på han så mye boller/sveler/kaker osv., noe som jeg ikke vil ha så mye av.

Har dere tips til julekaker uten sukker (og annen søtning)? Eller tror dere at jeg kan lage det meste bare uten sukker?
Jeg har sukkerstopp nå for tiden. Og oppdager en verden av muligheter. Bare man gidder å lete litt. Lager noen vafler som smaker kjempe godt. Ikke sukker og med soyamelk for min del. Og havre o dem. Lite mel.

Havrekjeks med banan! Godt og sunt!!:) bruk pepperkakerformer:)

Må det være julekake? Banankake er jo veldig godt, kan lages uten sukker.

Oioioi!
Tusen takk for mange inspirerende svar :-)
Her skal det bakes mye:-):-)

Jeg er helt enig at besteforeldrene må respekterer våre ønsker rundt dette, men når jeg får høre at han får sveler av svigerfar (og nei, ikke bare en smakebit), så blir jeg dessverre oppgitt! Jeg er for all del ikke totalt imot kaker/sukker/snop osv., men han er bare en liten baby! Han trenger det ikke og han vet ikke hva det er enda:)

Men igjen: flotte tips:):)

Oioioi!
Tusen takk for mange inspirerende svar :-)
Her skal det bakes mye:-):-)

Jeg er helt enig at besteforeldrene må respekterer våre ønsker rundt dette, men når jeg får høre at han får sveler av svigerfar (og nei, ikke bare en smakebit), så blir jeg dessverre oppgitt! Jeg er for all del ikke totalt imot kaker/sukker/snop osv., men han er bare en liten baby! Han trenger det ikke og han vet ikke hva det er enda:)

Men igjen: flotte tips:):)

Jeg er helt enig med deg.
Har selv måttet "slåss" mot insisterende oldeforeldre som syns det er sååå synd på den vesle jenta som ikke får noen ting godt! Da var hun såvidt ett år. Jeg prøvde å si at hun er kjempeglad i frukt, men det gikk ikke helt inn. Det må jo være kake eller sjokoladepudding med et lass med sukker for å være bra nok.

Hun blir tre år i mars og hun får sjelden snop. Skal hun kose seg her hjemme får hun frukt og kanskje en is til dessert etter middag, men ikke godteri jevnlig. Hun vet knapt hva det er. Og nei, man er ikke hysterisk fordi man vil skape det beste utgangspunktet for barnet sitt.

Back
Topp