Bytting av barnehage

LittleBiii

Forumet er livet
Har noen av dere erfaringer med det å bytte barnehage? :) Vi skal snart flytte og lillegutt må dermed bytte barnehage. Vet at de små omstiller seg fort og at det som regel går veldig greit. Men som mamma, tenker jeg jo selvfølgelig endel på hvordan det blir for han. Han er bare 3 år gammel og skal erfare det å flytte til et nytt hus på en helt ny plass, begynne i ny barnehage pluss at han også skal bli storebror bare et par måneder etter vi har flytta. Blir mye nytt på en gang dette :P Noen som har noen tips og råd å komme med? :)

Lurer jeg på og. De starter i ny bhg i morgen. 2 svenske bhg :-)
Håper det går fint for han :-)
Mine er 2 og 3 år :-)

Lurer jeg på og. De starter i ny bhg i morgen. 2 svenske bhg :)
Håper det går fint for han :)
Mine er 2 og 3 år :)

Jeg vet jo innerst inne at det kommer til å gå fint :) Men man tenker nå på de små, og hvordan de har det når det skjer noe nytt i livet deres. Vet jo selv hvor usikker man selv kan føle seg når man skal begynne i en helt ny jobb f.eks. Er jo litt skummelt i begynnelsen, når man ikke kjenner folka der eller plassen :P

Har de byttet avdeling? Jeg ser for meg at det blir litt som det. De er jo ikke nye for konseptet bhg, men folkene og stedet blir nytt. :) Det går nok kjempe fint, bare gi han/hun den tiden de trenger :)

Fordelen med å være 3 år ved bytte er at man forstår mer enn ved 1 og 2 år, da :)
Har ikke erfart det selv, vår var 2 år da han byttet og det gikk hvertfall bedre enn da han startet i barnehage knapt 10 måneder gammel, nettopp fordi han forstod mer, men likevel var det uoversiktlig og skummelt og tok litt tid.

Vår begynte i ny bhg i august(4år), og det har gått over all forventning, han fikk fort venner og gleder seg like mye hver dag til han skal i bhg og blir lei seg når han ikke får dra dit i helgene :)

Byttet når hun var to da. Ikke noe problem. Måtte gjennom ny tilvenning, såklart, men gikk veldig bra.

Var egentlig det samme nå når hun begynte i 1. Klasse. Helt ny skole der alle var ukjente siden hun hele tiden har gått i studentbarnehage og ikke den lokale. Gikk veldig fint det også. Hun er en del av gjengen, og nevner ikke barnehagen hun har gått i de siste fire årene i det hele tatt.

Har de byttet avdeling? Jeg ser for meg at det blir litt som det. De er jo ikke nye for konseptet bhg, men folkene og stedet blir nytt. :) Det går nok kjempe fint, bare gi han/hun den tiden de trenger :)

Nei han har aldri byttet avdeling, pga han har til nå gått i en liten barnehage med bare 10 barn :) Jeg får trøste meg med det at gutten min er veldig usjenert og utadvent når han bare blir litt varm i trøya. Så det går nok helt sikkert fint. Men en vil vel alltid bekymre seg litt over barna, ettersom at vi alltid vil det beste for de :)

Fordelen med å være 3 år ved bytte er at man forstår mer enn ved 1 og 2 år, da :)
Har ikke erfart det selv, vår var 2 år da han byttet og det gikk hvertfall bedre enn da han startet i barnehage knapt 10 måneder gammel, nettopp fordi han forstod mer, men likevel var det uoversiktlig og skummelt og tok litt tid.

Ja det er sant :) Han er ganske frampå og utadvent også når han kommer sammen med andre barn, så jeg ser kanskje for meg at han kommer fort inn i gruppa i den nye barnehagen :) Er vel heller mammaen som bekymrer seg litt for mye :P

Vår begynte i ny bhg i august(4år), og det har gått over all forventning, han fikk fort venner og gleder seg like mye hver dag til han skal i bhg og blir lei seg når han ikke får dra dit i helgene :)

Ååå så bra :) Håper og krysser fingrene for at det blir sånn med vår gutt også :)

Byttet når hun var to da. Ikke noe problem. Måtte gjennom ny tilvenning, såklart, men gikk veldig bra.

Var egentlig det samme nå når hun begynte i 1. Klasse. Helt ny skole der alle var ukjente siden hun hele tiden har gått i studentbarnehage og ikke den lokale. Gikk veldig fint det også. Hun er en del av gjengen, og nevner ikke barnehagen hun har gått i de siste fire årene i det hele tatt.

Så bra :) Barn tilvenner seg jo nye plasser ganske fort vet jeg. Men man tenker jo alltid på de små og vil kun det beste for de :) Men håper han glir like fort inn i gjengen som det jenta di gjorde :)

Det kommer jo helt an på barna..
Noen barn bruker lang tid andre glir rett inn med en gang.
Men som regel går det veldig bra! :D
De ansatte tar jo barna for den de er. Så hvis barnet ditt har litt tungt for å tilpasse seg vil de nok ta hensyn til det.
Å legge til rette for at ditt barn skal tilpasse seg på best mulig måte.

Vi skal bytte bhg på Vesla f.o.m neste bhg år å jeg er ikke bekymret. Vesla er så utadvendt og sprudlende at hun glir lett inn i en hver situasjon.

Min var en som stortrivdes i barnehagen, da han byttet var han 4 år og det gikk ikke greit.

Det kommer jo helt an på barna..
Noen barn bruker lang tid andre glir rett inn med en gang.
Men som regel går det veldig bra! :D
De ansatte tar jo barna for den de er. Så hvis barnet ditt har litt tungt for å tilpasse seg vil de nok ta hensyn til det.
Å legge til rette for at ditt barn skal tilpasse seg på best mulig måte.

Vi skal bytte bhg på Vesla f.o.m neste bhg år å jeg er ikke bekymret. Vesla er så utadvendt og sprudlende at hun glir lett inn i en hver situasjon.

Ja det er sant. Vi får bare se det an, og håpe på det beste :)

Dra til barnehagen og lek ute der etter stengetid og i helgene - da er han litt kjent der når han begynner.

Dra på besøk til noen med liten baby hvis dere kjenner noen.

Innred rommet hans i det nye huset fort med kjente ting fra det gamle.

Min ene har byttet bhg. 2 ganger. 1 gang hun byttet byttet hun fordi det var uforsvarlig drift i bhg. hun gikk i og jeg byttet grunnet dette. I den første bhg. gikk hun 6 mnd. 2. gang hun byttet ble det byttet grunnet flytting. Da hun byttet 1 gang visste jeg at vi skulle flytte men gikk med vond følelse av å ha barnet mitt i en bhg. fra "helvete" så jeg valgte at hun skulle bytte 1 gang vel vitende om at hun måtte bytte igjen.

Byttene har gått strålende.

Nei han har aldri byttet avdeling, pga han har til nå gått i en liten barnehage med bare 10 barn :) Jeg får trøste meg med det at gutten min er veldig usjenert og utadvent når han bare blir litt varm i trøya. Så det går nok helt sikkert fint. Men en vil vel alltid bekymre seg litt over barna, ettersom at vi alltid vil det beste for de :)
Mente at det sikkert går fint, han har jo erfaringen fra barnehagen med seg :) Æsj, vanskelig å forklare, men tror nok det går kjempe bra:)

Og som du sier, man vil nok alltid bekymre seg litt for disse barna ;)

Dra til barnehagen og lek ute der etter stengetid og i helgene - da er han litt kjent der når han begynner.

Dra på besøk til noen med liten baby hvis dere kjenner noen.

Innred rommet hans i det nye huset fort med kjente ting fra det gamle.

Ååå, tusen takk for tips :) Disse skal jeg ta med meg :)

Min ene har byttet bhg. 2 ganger. 1 gang hun byttet byttet hun fordi det var uforsvarlig drift i bhg. hun gikk i og jeg byttet grunnet dette. I den første bhg. gikk hun 6 mnd. 2. gang hun byttet ble det byttet grunnet flytting. Da hun byttet 1 gang visste jeg at vi skulle flytte men gikk med vond følelse av å ha barnet mitt i en bhg. fra "helvete" så jeg valgte at hun skulle bytte 1 gang vel vitende om at hun måtte bytte igjen.

Byttene har gått strålende.

Så ekkelt med erfaringa fra den første barnehagen... Skjønner godt at du valgte å bytte :( Men godt å høre at byttingen gikk fint da :)

Back
Topp