Halloween fest

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jeg er ikke så fan av og gå på dørene til halloween, og frem til nå har vi klart og lure oss unna hele feiringen. Men nå har jentungen begynt på skolen, nabobarna har gått i flere år, og jeg føler vi må ta ett standpunkt her.

Vi vil fortsatt ikke at hun skal gå på dørene, så vi inviterer noen få barn til halloweenfest her hjemme i steden. :)
Hun har invitert 3 jenter fra klassen, og en utenom som hun gikk i barnehagen med.

Så kom jeg plutselig til og tenke på; Gjelder det samme her som i bursdagsselskap? Er det helt feil og invitere noen fra klassen, men ikke alle? De er 12 (muligens 11, tror en har sluttet) jenter i klassen, så det er jo flertall som ikke er invitert da.

Ja, jeg syns det er en selvfølge at akkurat samme regler gjelder her som til bursdag.
Forøvrig er jeg helt enig i tankegangen om å invitere til fest heller enn å la ungene fly på dørene til folk...

Jeg ville vel stort sett kjørt regelen om alle eller ingen.. jeg er veldig opptatt av at ingen skal føle seg utenfor..
Men det er jo et mindretall som er invitert, og så lenge det ikke er levert ut invitasjon via skolen tenker jeg det er ok.

Hadde dere invtert 7, og det bare var 3 som ikke fikk komme hadde det vært verre :)

Ja det synes jeg. Med mindre du inviterer feks nabobarna og en eller to av de tilfeldigvis går i klassen hennes liksom.

Men synes ikke det er helt krise siden det er noen få som er bedt og mange som ikke er bedt. Men ville passet på at det ikke er en eller to som leker mye med de som er bedt og slik føler seg utenfor.

Takk for at dere deler meningene deres! :)

Jeg synes dette er så ufattelig vanskelig jeg! Jeg sitter med en vond klump i magen hver gang det skal arrangeres noe, lar være og arrangere ting rett som det er, og bruker ufattelig mye krefter på og tenke og gruble igjennom alt før alle bursdager el, nettopp pga. forventningene og presset om at alle skal måtte inviteres i alt.

Selv har jeg ett barn som ikke koser seg når hun har mange på besøk, som tidligere har gjemt seg på kjøkkenet i eget bursdagsselskap fordi det ble for kaotisk med så mange barn her for henne, som har hengt fast i buksebenet vårt mens alle de andre barna har lekt og kost seg.. Og det synes jeg blir helt feil det også! Vi arrangerer jo bursdager for henne, ikke for alle de andre, selv om vi jo selvfølgelig ønsker at alle skal kose seg og ha det fint.

Men at vi ikke skal kunne ha selskaper, halloweenfester el. fordi hun ikke trives med og ha alle fra klassen (ikke fordi det er noen hun ikke trives med, men fordi det blir for mange og for kaotisk for henne) synes jeg ikke er mer riktig enn at man inviterer noen få. Det er stor forskjell på og invitere tre og det og utelukke tre.

Hver eneste begivenhet, fest, bursdag etc. blir bare ett ork for meg. Jeg er redd for reaksjonen til andre foreldre, redd for at det blir snakk, for at datteren min skal bli fryst ut eller bli en syndebukk etc.

Denne problemstillingen kom jeg som sagt ikke på før det var for sent denne gangen, og nå angrer jeg for at jeg i det hele tatt skal arrangere en fest. Og hadde jeg ikke gjort det, ja, så hadde jeg jammen sitti med en dårlig følelse da også! *sukk*

Men skal det virkelig være slik at man ikke kan omgås mer enn en av gangen på fritiden, for da må man være med alle? Hva om det er en vennegjeng på 3-4 stykker som vil besøke hverandre samtidig? Blir det også feil da? Eller er det kun når det er fest det er ett problem?

Jeg tenker at barn blir mer utenfor i hverdagen, enn på en fest hvor 3 er invitert. Noe helt annet om 3 ikke er invitert selvfølgelig.

Jeg er så enig med deg, heldigvis så har jeg litt tid før jeg må arangere masse sånnt selv.

Men gruer meg allerede, bursdagen og festen er jo får bursdagsbarnet og synnes det blir feil at hun ikke skal få lov til å feire bursdag fordi alle er for mange. Dagen er jo for henne og hun som skal feires, burde jo få være opp til henne hvem hun vil feire med! Hennes bursdag og hun som skal kose seg. ( det er prioritet en tenker jeg)
En ting er å passe på at ikke en blir utelukket og alle andre får komme men når man kun inviterer ett mindre tall, burde det jo være mulig å kun invitere de nære og kjære venner.
Vi burde jo få ta hensyn til barna våre før vi skal ta hensyn til hva alle andre mener, tenker og kommer til å si.

Hvis man skal være så nøye på det, kan jo ikke venne gjenger finne på ting uten om skolen uten at de må invitere hele klassen. Synnes diskusjonene på dette temaet har gått for langt, selvfølgelig kan man ikke invitere alle uten om en, men alle kan ikke alltid invitere alle heller.

Jeg ser ikke problemet med å invitere kun 3 stk.
Tror veldig mange vegrer seg til å invitere til noe for de føler de må invitere alle eller ingen!
Ikke alle har lyst, plass eller ork til å ha mange barn på besøk.

Så lenge man inviterer mindretall så ser ikke jeg problemet!
Det er når man utelater 2-3stk det blir galt synes jeg.

Vi hadde halloweenfest for hele klassen ifjor,30 stk, og skal ha igjen i år (25 stk, annen klasse).
Men vi har plass og mulighet :)

Jeg ville vel stort sett kjørt regelen om alle eller ingen.. jeg er veldig opptatt av at ingen skal føle seg utenfor..
Men det er jo et mindretall som er invitert, og så lenge det ikke er levert ut invitasjon via skolen tenker jeg det er ok.

Hadde dere invtert 7, og det bare var 3 som ikke fikk komme hadde det vært verre :)
Helt enig med denne :)

Enig :)

når det bare er 3 av 11 synes jeg ikke det er så ille :) utrolig kjipt å være den ene eller en av to som ikke ble invitert men når så få er invitert blir det jo nesten som å ha med ei venninne hjem etter skolen. baby er fortsatt inne i magen så litt vanskelig å sette meg inn i noe som kommer til å skje om 5-6 år. Men når jeg vokste opp hadde vi ikke plass til å invitere alle jentene i klassen så da ville det blitt noen få i bursdag eller ingen.

Enig med deg!

Jeg ser ikke problemet med å invitere kun 3 stk.
Tror veldig mange vegrer seg til å invitere til noe for de føler de må invitere alle eller ingen!
Ikke alle har lyst, plass eller ork til å ha mange barn på besøk.

Så lenge man inviterer mindretall så ser ikke jeg problemet!
Det er når man utelater 2-3stk det blir galt synes jeg.

Vi hadde halloweenfest for hele klassen ifjor,30 stk, og skal ha igjen i år (25 stk, annen klasse).
Men vi har plass og mulighet :)
Lykke til med storfest :)

Først av alt så synes jeg at halloweenfest skal være på lik linje som ved bursdag i forhold til å
Invitere. Men når det er så fåtall som er blitt invitert så synes jeg det bør være greit:)

Her er eldste invitert i 2 stk. 1 hvor alle er invitert, og 1 hvor det er 3stk fra samme klasse som er invitert... Jeg tenker at så lenge alle er bedt til det ene, gjør det ikke nor om det kun er få på det andre..

Nei jeg tenker at det er helt greit å bare invitere noen få, problemet er hvis det er noen få som ikke blir invitert :-) det er jo minst like viktig at jenta di skal kose seg og :-)

Ja, nå snakket jeg med læreren hennes i går også, og hun mente at man må kunne invitere noen venner uten at det skal være stor fest hver gang. :)

Er helt enig med avgjørelsen din og synes slik fest er mye bedre alternativ. Jeg har også sagt nei til at guttungen får gå på døra. Jeg tror ikke du trenger å bry deg om den regelen så lenge du ikke deler ut invitasjoner på skolen. Hadde jeg skulle hatt en slik feiring her så ville ikke jeg hatt 9 aktive gutter her for å si det slikt.

Syns du gjorde et godt valg. Her ble nabobarna bedt på en kosekveld, han som bad var lik din jente og er ganske blyg av seg.

Back
Topp