Hva gjør dere?

Åh, kjenner meg igjen mye her altså! Men ja! Jeg må bare mase på de rett å slett...! De sier det et vanlig at se går ned i begynnelsen, for å se gå opp igjen?.. Uff.. Mye en må tenke på altså. Men åh, som jeg elsker og være mamma!
Ja det er vanlig å gå ned, men lillemor gikk ned mer enn 10% av fødselsvekta si og det er litt mye. De skal helst ha tatt igjen fødselsvekta si etter to uker :) og det gjorde hun. Det snudde av seg selv når jeg fikk melk. Sender deg en god klem! Det er lov å være frustrert, redd, bekymret eller hva det skulle være, og det er lov å gråte. En jordmor sa til meg at med barseltårene kommer også melka! :) Det er visst en prosess det også!

Åh, kjenner meg igjen mye her altså! Men ja! Jeg må bare mase på de rett å slett...! De sier det et vanlig at se går ned i begynnelsen, for å se gå opp igjen?.. Uff.. Mye en må tenke på altså. Men åh, som jeg elsker og være mamma!
Helt vanlig at de går ned en del etter fødsel. Ca 10% er ok!

De skal helst ta igjen fødselsvekt innen 10-14 dager. Min mangla fortsatt 10g da han var 18 dager, men fortsetter bare å amme ofte. Ingen krise :)

Ang suttebehovet hennes er det for å "hjelpe" deg med å produsere melk. Et tips vi fikk på sykehuset:
Ta av deg selv helt på overkroppen og kle av barnet (-bleia da). Ligg på rygg med ho oppå deg. Hun får masse kos, trygghet og nærhet samtidig som hun hjelper deg med produksjonen. Og så er det fryktelig koselig ;)

Vi lå slik stort sett hele tiden vi var alene ;)

Helt vanlig at de går ned en del etter fødsel. Ca 10% er ok!

De skal helst ta igjen fødselsvekt innen 10-14 dager. Min mangla fortsatt 10g da han var 18 dager, men fortsetter bare å amme ofte. Ingen krise :)

Ang suttebehovet hennes er det for å "hjelpe" deg med å produsere melk. Et tips vi fikk på sykehuset:
Ta av deg selv helt på overkroppen og kle av barnet (-bleia da). Ligg på rygg med ho oppå deg. Hun får masse kos, trygghet og nærhet samtidig som hun hjelper deg med produksjonen. Og så er det fryktelig koselig ;)

Vi lå slik stort sett hele tiden vi var alene ;)
Ååh! det skal jeg gjøre :) det hørtes utrolig koselig ut :-)

Hvordan går det nå? :)

Hvordan går det nå? :)
Nå har jeg amma i en time :) men kommer desverre ikke så mye ;s hun hadde litt lavt blodsukker og legger ikke på seg :/ men fikk litt mme :) så nå sover hun og er fornøyd! Ååh.. Føler meg så elendig når jeg ikke en gang har nok råmelk/melk :( tårene trillet igår x) haha, hadde ikke kontroll over de i det hele tatt! Blir så lei meg når hun gråter, da blør mamma-hjertet altså :(

Kanskje du skulle høre om du kan få jobbe litt med pumpen? Jeg hadde kun noen dråper råmelk i venstre pupp, etter et par dager med pumpa var det mellom 30-50ml i hver pupp hver 3t :o nå bare flyter det over her xD

Nå vet jeg ikke hva du har blitt fortalt om ammestillinger, men med min første ble jeg fortalt at jeg skulle ligge og amme. Det synes jeg var veldig vanskelig og barnet var heller ikke fornøyd. Det endte med at jeg satte meg opp og la henne til, det funket mye bedre! Prøv forskjellige stillinger, les på ammehjelpen og ta til deg de rådene du synes funker. Får du først noe til å funke så ikke bry deg om hva jordmor og barnepleier synes er best (såfremt barnet får i seg noe).

Jeg tror det er lurt å prøve noen dager så lenge det er trygt for barnet. Plutselig kommer melken, jeg fikk ikke skikkelige mengder før jeg var kommet hjem fra sykehuset. Amming er veldig praktisk, men jeg tenker at dersom det ikke funker, så må du ikke ta det som et nederlag. Du er like god mamma uansett! (Ville bare si det - har ingen forutsetninger for å vite om du får det).

Kanskje du skulle høre om du kan få jobbe litt med pumpen? Jeg hadde kun noen dråper råmelk i venstre pupp, etter et par dager med pumpa var det mellom 30-50ml i hver pupp hver 3t :o nå bare flyter det over her xD
Har gjort det! Men faen så vondt da x) hahaha! Er så sååår! Åja, kanskje det kommer mer om jeg pumper meg nå :D hahah, off.. Renner vel over her og snart...!

Nå vet jeg ikke hva du har blitt fortalt om ammestillinger, men med min første ble jeg fortalt at jeg skulle ligge og amme. Det synes jeg var veldig vanskelig og barnet var heller ikke fornøyd. Det endte med at jeg satte meg opp og la henne til, det funket mye bedre! Prøv forskjellige stillinger, les på ammehjelpen og ta til deg de rådene du synes funker. Får du først noe til å funke så ikke bry deg om hva jordmor og barnepleier synes er best (såfremt barnet får i seg noe).

Jeg tror det er lurt å prøve noen dager så lenge det er trygt for barnet. Plutselig kommer melken, jeg fikk ikke skikkelige mengder før jeg var kommet hjem fra sykehuset. Amming er veldig praktisk, men jeg tenker at dersom det ikke funker, så må du ikke ta det som et nederlag. Du er like god mamma uansett! (Ville bare si det - har ingen forutsetninger for å vite om du får det).
Funker både og ligge og sitte faktisk! Men mest behagelig og ligge :-) Får håpe den begynne og komme snart! Er så sår på puppa.. X) hihi, tusen takk! <3

Det har jeg fått! Herlig! Nå begynner det å renne her..! Hahah så gøy :D
Det tar noen dager før melka kommer skikkelig altså :) Det er ikke uvanlig! Tvert imot! Plutselig er den der! Ikke godt å være sår, pass på at du får prinsessa til å gape godt når du legger til. Sårhet går over altså, handler bare om teknikk! :) Amming skal ikke gjøre vondt :)

Lufttørk brystvorta, smør purelan og bruk ammeinnlegg i ull! Det funka for meg. Ei uke etter fødsel snudde det og brystvortene blei mindre såre. Dag 11 var det i grunnen bra igjen. Så hold ut! :)

Ja, hold ut brystene blir herdet og da merker du ingenting når du legger til. Teknikken blir jo også bedre, og det hjelper på sårhet.

Back
Topp