Glutenintoleranse, cøliaki og uforklarlig abort

Plomme

Forumet er livet
Himmelbarn
Oktoberskattene 2015
Hei,
Jeg har lest om, og fikk absolutt bekreftet fra lege (privat, spesialisert på glutenintoleranse og cøliaki) at mine uforklarlige aborter kan skyldes spontanaborter. Det er visst immunforsvaret som er spinnvilt og dermed støter fra seg fosteret.

Slutta med gluten rundt påske, men måtte spise det igjen pga prøvetaking nå i høst. Har ennå ikke fått bekrefta cøliaki eller ikke, men har iallfall intoleranse. Blir ikke utredet i sammenheng med abortene men skjedde tilfeldigvis samtidig.

Er det flere her som har mistet og vet/mistenker glutenintoleranse eller cøliaki?

Er redd for å prøve igjen før kroppen er mer i balanse.

Jeg fant den ;)
Følger med her og da om noen kommer med noen erfaringer :)

Har psoriasis, autoimmun sykdom, og lurer på om dette kan ha en sammenheng med evnt ufrivillig barnløshet og abort :) legen min er ikke av de som vet mest om sykdommen dessverre...

Jeg fant den ;)
Følger med her og da om noen kommer med noen erfaringer :)

Har psoriasis, autoimmun sykdom, og lurer på om dette kan ha en sammenheng med evnt ufrivillig barnløshet og abort :) legen min er ikke av de som vet mest om sykdommen dessverre...

Går til en privat lege for utredning av matallergi, så var bare tilfeldig at jeg fant ut at det var en sammenheng. Jeg nevnte abortene i en bisetning som en forklaring på hvorfor jeg ikke var så pigg som forventa etter jeg slutta med gluten.

Leste etterpå at det er iallfall foreslått at de med diagnose habituell abort skal screenes for cøliaki.

Årsaken er hos at immunsystemet får på høygir og dermed støter ut fosteret. For cøliaki så rammer dette spesielt livmorhinnen (har jeg lest på Internett).

Ville bedt om å bli henvist til noen som vet mer om psoriasis. For meg skal det gå over når jeg har gått på riktig kosthold en stund.

Går til en privat lege for utredning av matallergi, så var bare tilfeldig at jeg fant ut at det var en sammenheng. Jeg nevnte abortene i en bisetning som en forklaring på hvorfor jeg ikke var så pigg som forventa etter jeg slutta med gluten.

Leste etterpå at det er iallfall foreslått at de med diagnose habituell abort skal screenes for cøliaki.

Årsaken er hos at immunsystemet får på høygir og dermed støter ut fosteret. For cøliaki så rammer dette spesielt livmorhinnen (har jeg lest på Internett).

Ville bedt om å bli henvist til noen som vet mer om psoriasis. For meg skal det gå over når jeg har gått på riktig kosthold en stund.

Takk for info :)
Skal huske på å be legen om henvisning neste gang :)

Takk for info :)
Skal huske på å be legen om henvisning neste gang :)

Fra det jeg har lest på BV virker det ikke som om legene har full oversikt over hva man har rett til/retningslinjer... Menmen. Godt vi jentene har hverandre.

Fra det jeg har lest på BV virker det ikke som om legene har full oversikt over hva man har rett til/retningslinjer... Menmen. Godt vi jentene har hverandre.

Nei, syns ikke det virker som de har kunnskapen alltid når det gjelder slikt. Må liksom komme frem tiø ting selv først :(
Godt vi har hverandre ja. Har lært mye her inne ;)

Hei! Dette var interessant lesning for meg. Jeg har mistet to ganger i SA. Juni og august. Fikk etter blodprøve svar fra siste sa, beskjed om at jeg er glutenintolerang, men legen sa jeg ikke skulle tenke noe på det. Jeg har uansett lagt om kosten, og spiser nå gluten fritt (vel og merke bare på 3. Uka). Vet du om noen studier rundt dette? Prøvd å søke litt rundt, men finner ikke noe..

Hei! Dette var interessant lesning for meg. Jeg har mistet to ganger i SA. Juni og august. Fikk etter blodprøve svar fra siste sa, beskjed om at jeg er glutenintolerang, men legen sa jeg ikke skulle tenke noe på det. Jeg har uansett lagt om kosten, og spiser nå gluten fritt (vel og merke bare på 3. Uka). Vet du om noen studier rundt dette? Prøvd å søke litt rundt, men finner ikke noe..

Hei!

Finner ingen ordentlige vitenskaplige papers, men det står iallfall på div infosider om cøliaki at det er en sammenheng med det.

Det blandes en del mellom de ulike diagnosene intoleranse, allergi og cøliaki. Men uansett så vet man relativt lite om hvordan gluten påvirker kroppen, men det er grunn til å tro at gluten, for de som ikke tåler det på en eller annen måte, kan påvirke kroppen på mange flere måter enn man visste for 10 år siden.

Jeg er absolutt ikke noe helsepersonell, så ikke ta det jeg sier for god fisk! Forklaringa jeg fikk fra legen (spesialisert på glutenproblematikk) var at immunforsvaret går på høygir og dermed støter fra seg fosteret. For din del kommer det vel an på hva det er gluten gjør med din kropp. Det kan være det har trigget betennelser i organer som er viktig for noe. Om du skjønner hva jeg mener. Om jeg finner noe lesestoff skal jeg linke til det her.

Husker du hva det var på blodprøven som gjorde at du fikk intoleranse som svar? Bare nysgjerrig. Det er visst vanskelig å påvise, og dermed grunnen til at man ikke får støtte fra staten. Ved påvist cøliaki får man noe penger i måneden pga fordyret kosthold. Det sure er at med intoleranse og allergi må man også holde seg unna gluten og ha omså verre symptomer og effekter på helsa :/

Mye bra skrevet her Plomme :)

Det er vel ikke selve cøliaki som er problemet, men det fakta at det er en autoimmun sykdom hvor immunforsvaret angriper de friske cellene i kroppen.

Forskjellen i forhold til hvilken du har tror jeg har mye å si på det med graviditet, siden det er forskjell på hvilke celler og vev som blir rammet i de forskjellige sykdommene :)

Takk for svar begge to:)

Ettersom legen min mente det ikke var noe å tenke på spurte jeg ikke så mye rundt det. Men det skal jeg gjøre neste gang jeg er innom.

Det som var grunnen til at jeg tok utvidet blodprøver var egentlig ikke SA'ene. Jeg har hele livet vært laktoseintolerang, men det siste året reagert mye kraftigere på melk enn jeg gjorde tidligere. Derfor ville jeg sjekke om det var noe annet jeg reagerte på. Hun ville sjekke om jeg hadde cøliaki, men blodprøven viste da glutenintolleranse. Mer enn det vet jeg ikke. Men veldig lyst å finne ut mere :)

Ettersom legen min mente det ikke var noe å tenke på spurte jeg ikke så mye rundt det. Men det skal jeg gjøre neste gang jeg er innom.

Det som var grunnen til at jeg tok utvidet blodprøver var egentlig ikke SA'ene. Jeg har hele livet vært laktoseintolerang, men det siste året reagert mye kraftigere på melk enn jeg gjorde tidligere. Derfor ville jeg sjekke om det var noe annet jeg reagerte på. Hun ville sjekke om jeg hadde cøliaki, men blodprøven viste da glutenintolleranse. Mer enn det vet jeg ikke. Men veldig lyst å finne ut mere :)

Lykke til. Jeg blir selv utredet for psoriasis artritt nå. Ikke det samme som cøliaki, men like fullt autoimmun ;)

Det med cøliaki/glutenintoleranse er vel at tarmtottene blir skadet etterhvert og kroppen har vanskelig for å ta opp nødvendige vitaminer.
Spesielt jern og d vitaminer kan være årsak til at man ikke blir gravid eller mister. Og når tarmtottene ikke klarer å plukke det opp, så kan kroppen ha problemer med å godta egget.
Slik jeg har forstått det ihvertfall ;)

Har lest en del på dette med vitaminer de siste par dagene, siden jeg om onsdag fikk påvist d-vitamin mangel :)

Lykke til. Jeg blir selv utredet for psoriasis artritt nå. Ikke det samme som cøliaki, men like fullt autoimmun ;)

Det med cøliaki/glutenintoleranse er vel at tarmtottene blir skadet etterhvert og kroppen har vanskelig for å ta opp nødvendige vitaminer.
Spesielt jern og d vitaminer kan være årsak til at man ikke blir gravid eller mister. Og når tarmtottene ikke klarer å plukke det opp, så kan kroppen ha problemer med å godta egget.
Slik jeg har forstått det ihvertfall ;)

Har lest en del på dette med vitaminer de siste par dagene, siden jeg om onsdag fikk påvist d-vitamin mangel :)

Jeg hadde betennelse i skjoldbrukskjertelen men hadde heldigvis ikke gått for mye ut over stoffskiftet. Dette kan ha skyldtes den autoimmune sykdommen, eller at tarmtottene ikke har klart å ta opp nok jod... Nivået var veldig lavt, ikke vanlig i det det hele tatt i Norge i dag!

Jeg reagerte en stund på både melk, pollen og ekstra sensitiv for eksos, parfyme osv. Alt dette skyldtes gluten. Null problem med pollen i sommer og kan drikke så mye melk jeg vil :)

For å ha cøliaki må man teste positiv på en av to spesifikke vevstyper. Om man har en av dem betyr imidlertid ikke at man har cøliaki. Rikshospitalet driver med studier om ikke-cøliakisk glutenintoleranse. De har uttalt seg innimellom om skepsisen i media om det i det hele tatt eksisterer noe som glutenintoleranse. Har forstått det sånn at noen via elimineringsmetoden finner ut at de ikke tåler gluten, eller kun hvete, men det slår ikke ut på blodprøver. Jeg tenker at med genmodifiseringen i nyere tid av matvarer er det kanskje ikke gitt at det ennå eksisterer måter å snappe opp antistoffer i de nye kortvariantene. Men det blir bare spekulasjon fra min side.

Her er det viktig å holde tunga rett i munnen og å skille mellom cøliaki og glutenintoleranse. Gluten intoleranse er intoleranse mot gluten proteinet, du tåler ikke store mengder av det uten at du får en reaksjon på inntaket. Glutenintolleranse er ikke farlig, men kan føre til endel ubehag ved inntak. Det er deimot lite trolig at dette vil påvirke din evne til å bli gravid. Cøliaki er derimot en autoimmun sykdom, noe som gjør at hele immunforsvaret er litt på bærtur. Cøliaki kan være farlig for deg, da man sakte men sikkert vil få ødelagt tynntarmen om man ikke tar hensyn til og unngår guten-proteinet. Autoimmune sykdommer er sett i sammenheng med ufrivillige aborter. Embryoet blir gjennkjent som en "inntrenger" av immunforsvaret, noe som igjen kan føre til abortering.

Dette er altså to ulike reaksjon er kroppen, og det er ikke gluten-proteinet i seg selv som fører til aborten.

Håper dette gjorde det litt klarer :-)

Jeg hadde betennelse i skjoldbrukskjertelen men hadde heldigvis ikke gått for mye ut over stoffskiftet. Dette kan ha skyldtes den autoimmune sykdommen, eller at tarmtottene ikke har klart å ta opp nok jod... Nivået var veldig lavt, ikke vanlig i det det hele tatt i Norge i dag!

Jeg reagerte en stund på både melk, pollen og ekstra sensitiv for eksos, parfyme osv. Alt dette skyldtes gluten. Null problem med pollen i sommer og kan drikke så mye melk jeg vil :)

For å ha cøliaki må man teste positiv på en av to spesifikke vevstyper. Om man har en av dem betyr imidlertid ikke at man har cøliaki. Rikshospitalet driver med studier om ikke-cøliakisk glutenintoleranse. De har uttalt seg innimellom om skepsisen i media om det i det hele tatt eksisterer noe som glutenintoleranse. Har forstått det sånn at noen via elimineringsmetoden finner ut at de ikke tåler gluten, eller kun hvete, men det slår ikke ut på blodprøver. Jeg tenker at med genmodifiseringen i nyere tid av matvarer er det kanskje ikke gitt at det ennå eksisterer måter å snappe opp antistoffer i de nye kortvariantene. Men det blir bare spekulasjon fra min side.
Hei
Hvordan gikk det med dere?
Vi er utredet for habituell abort, men de fant ingenting. Gynekologen ville henvise meg videre til gastroskopi for å sjekke etter cøliaki.

Back
Topp