Mattilvenning

SHS

Elsker forumet
Aner ikke hvordan jeg skal få gutten min til å spise brød og middag med klumper. Brekker seg jo og setter i halsen av ingen ting. Tørr ikke engang 8 mnd middagsglass. Noen tips? Flere som har det slik?

Aner ikke hvordan jeg skal få gutten min til å spise brød og middag med klumper. Brekker seg jo og setter i halsen av ingen ting. Tørr ikke engang 8 mnd middagsglass. Noen tips? Flere som har det slik?
Jupp, her kan vi brekke oss av grøt til og med.. så går sakte fremover med mat tilvenning.. Har ikke prøvd brød da, så vidt begynt med middag,,

Tenker at det er bare til å fortsette med å prøve litt hver dag. Ta det litt forsiktig og gradvis øke grovheten. Noen barn trenger litt mer tilvenning enn andre, men det kommer nok til slutt ;)

Ikke gi deg, en dag går det bra:) men har du prøvd å la han få spise selv?

Ikke gi ferskt brød. Dypp bitene i vann eller mme eller mm slik at bitene lettere løser seg opp i munnen.

Ikke gi deg, en dag går det bra:) men har du prøvd å la han få spise selv?

Nei, men tørr jo absolutt ikke at han skal få i seg store biter! Ikke mer klumpete konsistens enn 6mnd glassene og det ville blitt gris om han skulle spise selv.

Nei, men tørr jo absolutt ikke at han skal få i seg store biter! Ikke mer klumpete konsistens enn 6mnd glassene og det ville blitt gris om han skulle spise selv.
Hvorfor tørr du ikke det? Det går ofte bedre når de får spise selv. Gris blir det før eller siden uansett:p de må jo få lære å spise selv en gang i tiden:p

Helsesøster sa at jeg aldri måtte gi vått og tørt sammen. Hmm, kan jo prøve :rolleyes:

Aldri måtte gi tørt og vått sammen?? Javel... Skjønner ikke greia med det. Ha ha ha!! Her var jeg iallfall sykt skeptisk til å gi brødskive, men det gikk veldig bra når vi dyppet i vann :-) er jo bare for å få en myk start på det og gjøre henne vant til å måtte tygge maten mer.

Gi finmost mat enn så lenge og prøv med biter innimellom. Gutten min var sånn og det gikk over. Han var bare sein på det området. Maten er jo like næringsrik selv om den er finmost:)

Aldri måtte gi tørt og vått sammen?? Javel... Skjønner ikke greia med det. Ha ha ha!! Her var jeg iallfall sykt skeptisk til å gi brødskive, men det gikk veldig bra når vi dyppet i vann :-) er jo bare for å få en myk start på det og gjøre henne vant til å måtte tygge maten mer.
Jeg har hørt omvendt:o akuratt slik du sier:p

La han få spise biter selv tenker jeg. Her får hun kokte grønnsaker og kokt pasta f.eks samtidig som vi spiser middag. Hun bare sutter på det, men da blir hun vant til at mat ikke er flytende bare. Når jeg spiser frokost får hun gnage på enoen tørr brødskalk eller kjeks.
Det er ikke mye som går ned i magen, men hun får det hun skal av grøt:)

La han få spise biter selv tenker jeg. Her får hun kokte grønnsaker og kokt pasta f.eks samtidig som vi spiser middag. Hun bare sutter på det, men da blir hun vant til at mat ikke er flytende bare. Når jeg spiser frokost får hun gnage på enoen tørr brødskalk eller kjeks.
Det er ikke mye som går ned i magen, men hun får det hun skal av grøt:)
Veldig enig:D og de brekker seg ikke like fort når de får bestemme mengde og fart selv:)

Akkurat det samme her... Men hun liker brød, får skorper å gnage på. Men så fort det løsner en bit er det brekninger ut av en annen verden. HS sa vi ikke behøvde å stresse med det. Hun har det fint på grøt, mm/mme og smoothie-poser enn så lenge. :)

Hvorfor tørr du ikke det? Det går ofte bedre når de får spise selv. Gris blir det før eller siden uansett:p de må jo få lære å spise selv en gang i tiden:p

Han har satt i halsen og blitt helt rød i ansiktiet noen ganger. Han brekker seg lett. Jeg blir så stressa, redd han ikke skal få luft og bli kvalt. Derfor tørr jeg ikke....

Han har satt i halsen og blitt helt rød i ansiktiet noen ganger. Han brekker seg lett. Jeg blir så stressa, redd han ikke skal få luft og bli kvalt. Derfor tørr jeg ikke....
Ja da forstår jeg du synes det er skummelt.. Har aldri opplevd det. Bare at hun brekker seg en sjelden gang. Men som sagt så kan det være at det går bra så lenge han får spise selv.

Noen takler biter fra de er små, andre er større. Brekker han seg så veldig så venter du bare til han er klar :)

Er bare å ta det med ro, prøv innimellom og se. Om de bare sitter å brekker seg blir ikke assosiasjonen til mat noe hyggelig. Min brakk seg mye i begynnelsen, da avsluttet jeg bare måltidene. Prøvde igjen om noen dager. Etter hvert har han begynt å tåle mer og kan få større biter.

Back
Topp