Babymiddag

• Trådstarter Trådstarter neledam
  • Opprettet Opprettet
N

neledam

Guest
Hvor nøye er dere når dere lager middag til babyen? Kan babyen for eksempel spise gilde kjøttkaker eller findus fiskepinner? Posesaus?
Min har fått middagsglass frem til nå men ønsker å gradvis venne henne til min mat.. jeg liker ikke å lage mat og er heller ikke spesielt flink så det blir mye gilde, toro osv. Er det skikkelig fyfy å gi sånt til babyen? Bør jeg vente til hun er et år?

Jeg har ikke gitt ferdige produkter og kommer ikke til å gjøre det før hun er 1 år ihvertfall. Synes det er utrolig lettvindt å lage mat til henne. Feks så kan du koke flere fiskefileter om gangen. Da har du plutselig mange middager. Og samtidig kan du sette på en gryte med grønnsaker.:) kan jo ikke bli lettere enn det:p saus får hun foreløpig ikke. Lager pastasaus til henne når hun får pasta bolognese. Men ellers klarer hun seg fint uten saus. Hun spiser bare alt i hele biter og plukker selv:)

Vi har ikke kommet ordentlig i gang med middag ennå.. Ofte veldig mye salt i slik ferdige produkter så hadde unngått det, med mest mulig rent kjøtt og grønnsaker..
Vi hadde most maten, så da blir det jo en egen saus av d;)

Våre har fått smakt på ferdig produkter. Men får ikke så mye at det er en hel middag. :)

Jeg gir ikke slike ferdig produkter eller halvfabrikat til baby. Kommer ikke til å gjøre det heller, vil heller lage middag fra bunnen av til han. Har oppdaget hvor enkelt og raskt det faktisk er å lage hjemmelaget saus osv:p Syns det er gøy å lage det fra bunnen nå. Ellers så er det jo bare å koke grønnsaker, fisk eller kylling osv som du moser og vips så er middag ferdig. Jeg lager en del som jeg har i glass og setter i frysa:)

Kjøttkaker og slik ferdigmat har jeg aldri hatt før heller så begynner ikke med det nå, jeg er litt kresen selv.. fiskeboller er eneste jeg bruker å ha som ferdigmat.

Jeg ville ikke gitt det. Det er som regel mye salt i sånn mat. Det er egentlig for mye for oss voksne, så da er det hvertfall mye for de små!
Du trenger ikke lage noe fancy, jeg ga henne kokte frosne grønnsaker igår, sånn fra pose. Gi det og kok noe kjøtt eller fisk.
De trenger ikke saus.

Last edited:
Jeg spiser ikke posesaus eller halvfabrikat selv så til en liten baby nei!!! Alt for mye salt!

Bruker dere stavmikser å mose med? Fant ut at det ikke var lett å mose en gulrot med gaffel..

Noen som har tips til gode middager som også er "babyvennlig" da? Vil gjerne at vi skal spise det samme så slipper jeg å lage to middager :-)

Bruker dere stavmikser å mose med? Fant ut at det ikke var lett å mose en gulrot med gaffel..

Noen som har tips til gode middager som også er "babyvennlig" da? Vil gjerne at vi skal spise det samme så slipper jeg å lage to middager :-)
Her moses ingenting lenger. Hun får hele biter. Men når jeg moste så brukte jeg stavmikser ja:)

Noen middager:

Pasta bolognese- karbonadedeig som du steker sammen med en boks hakket tomater, litt tomatpure og raspet gulerot, kan ha løk også i. Og krydder etter smak. Kok fullkornspasta som tilbehør.

Kjøttboller- karbonadedeig, litt vann og det krydderet du liker. Godt med litt løk i. Kan serveres med både pasta og poteter. Kok brokkoli og gulerot som tilbehør feks.

Laks- kok laksen og server med søtpotet eller potet. Kok blomkål, brokkoli og erter.

Torsk- kokes og serveres med ønsket tilbehør:)

All mat du lager kan du gi legge av før du evt tilsetter salt og eller melk. Er ikke vanskeligere enn det:p

Jeg moser i blender. Tilsetter litt vann ved behov. Ammer mye, så tilsetter ikke melk i grønnsaksmos for eksempel.
Jeg ville ikke gitt babyen saus. Jeg ser ikke behovet for det. Kok poteter, grønnsaker og fisk/kjøtt. Kok så de blir ordentlig myke, så kan du prøve deg frem. Personlig syns jeg ikke det er lurt å venne små babyer til å spise ferdigmat som voksne spiser.

Alt er barnevennlig så lenge det ikke inneholder (mye) salt, sukker og kanel. Og ikke honning. Maten bør kokes eller ovnbakes, ikke stekes. Så kommer resten an på barnets preferanse innen smak og konsistens. Bruker stavmikser ja.

Jeg moser i blender. Tilsetter litt vann ved behov. Ammer mye, så tilsetter ikke melk i grønnsaksmos for eksempel.
Jeg ville ikke gitt babyen saus. Jeg ser ikke behovet for det. Kok poteter, grønnsaker og fisk/kjøtt. Kok så de blir ordentlig myke, så kan du prøve deg frem. Personlig syns jeg ikke det er lurt å venne små babyer til å spise ferdigmat som voksne spiser.
enig.
Men jeg blander noe med morsmelk istedenfor vann fordi det smaker bedre. Gulrotmos feks smaker nesten ingenting med vann, men søtt og mer gulrotsmak med mm. Middager med kjøtt og urter og sånn smaker jo nok i seg selv :)

enig.
Men jeg blander noe med morsmelk istedenfor vann fordi det smaker bedre. Gulrotmos feks smaker nesten ingenting med vann, men søtt og mer gulrotsmak med mm. Middager med kjøtt og urter og sånn smaker jo nok i seg selv :)
Jeg får ikke ut noe når jeg pumper, så derfor er det bare vann her :p

Jeg får ikke ut noe når jeg pumper, så derfor er det bare vann her :p
Ikke jeg heller, så i starten håndmelket jeg. Det gidde jeg ikke nå lenger;)
Har oppi olivenolje, det gir god smak. Og litt persille.

Skulle prøve meg på hjemmelaget middag idag men kom ikke så veldig langt. Lille frøkna er nemlig livredd stavmikseren og ho hyla intenst fra begynnelsen til slutt. Huff :( føler jeg skremte livet av ho!! Blir ho vant til det? Kvier meg jo for å prøve igjen :p

Skulle prøve meg på hjemmelaget middag idag men kom ikke så veldig langt. Lille frøkna er nemlig livredd stavmikseren og ho hyla intenst fra begynnelsen til slutt. Huff :( føler jeg skremte livet av ho!! Blir ho vant til det? Kvier meg jo for å prøve igjen :p
Storesøster var redd for støvsuger, men jeg måtte jo støvsuge. Det hjalp når jeg bar henne mens jeg støvsugde. Hun var også redd for blenderen, men det gikk seg til. Prøvde å være så rask som mulig :)

Storesøster var redd for støvsuger, men jeg måtte jo støvsuge. Det hjalp når jeg bar henne mens jeg støvsugde. Hun var også redd for blenderen, men det gikk seg til. Prøvde å være så rask som mulig :)

Jeg tok henne opp med en gang ho begynte og holdt henne mens jeg fortsatte. Ho hyla selvom jeg holdt henne :( så at ho var livredd stakkars. Får håpe det blir bedre neste gang da!!

Back
Topp