Fødselen

Gubben måtte ned på Statoil og kjøpa seg mat eller reisa heim og eta når han måtte gi katten mat.
Eg tenkte jo heller ikkje over det da... Men skal hugsa å seint frå om det når me skal ha fødselssamtale denna gongen.
Sykt egentlig :o her syns jeg ikke de gjorde annet enn å prøve å få meg til å spise!

• Liker
Reactions: EJ
Så bra du ble godt fulgt opp siste gangen. Men med nr 2 ble du værende i fødsel alene med fødselsangst? Fy!

Ja vi var alene så og si hele tiden! :/
Jeg ble fortalt at om jeg prøvde å føde vaginalt så var det supert, og om jeg ombestemmte underveis så kunne jeg det -og da skulle jeg få ks. Yeah right! Etter x-antall timer med intense rier (den neste rien begynte før den forrige var ferdig) orket jeg ikke mer og ba om å få ks. Jada teit av meg siden det ikke var til barnets beste, men det var ikke fremgang og jeg var utslitt -og fordi jeg satt med masse angst og panikk. Vi var jo mye alene og det var ingen som kom med oppmuntrende ord og ga meg nytt pågangsmot.
Fikk da beskjed fra overlegen at jeg var egoistisk og tenkte kun på meg selv. Hun sa også: siden du ikke tenker på ditt barns beste må jeg ta valget for deg -NEI det blir ikke ks!
Det var ikke akkurat motiverende. Vil du ha noe å sove på? Var den neste setningen hennes -jeg ba henne om å forlate rommet! :p

Ekstra sint ble jeg også da når pjokken endelig ble født, pusta han ikke. En blå/lilla og livløs unge fikk jeg i armene mine. På sekunder var rommet fullt med leger, ungen ble tatt bort på bordet og det tok en stund før de fikk liv i han. Deretter tok de han med seg inn på nyfødt intensiven med en gang.
Fikk ikke akkurat mindre fødselsangst av det da! :o

Men det var et fantastisk team som var tilstede da jeg fikk Felix! :)

Last edited:
Samma her, ble tilbudt mat. Men eneste maten de har på kvelden og natta er tørre brødskiver, så det sto jeg over. Vi var innom McDonald's på vei til sykehuset, og så hadde jeg med pizzaboller, kjeks og energibarer, så det var ingen fare med meg!
Sambo spiste et par pizzaboller mens jeg lå i badekaret han også:)

Smertestillande som epidural og noko power ting når epiduralen ikkje funka lengre. Fekk også paracet som dempa hovudverken.
Åja, epidural hjalp nok litt mer enn paracet, hehe:)

Ja vi var alene så og si hele tiden! :/
Jeg ble fortalt at om jeg prøvde å føde vaginalt så var det supert, og om jeg ombestemmte underveis så kunne jeg det -og da skulle jeg få ks. Yeah right! Etter x-antall timer med intense rier (den neste rien begynte før den forrige var ferdig) orket jeg ikke mer og ba om å få ks. Jada teit av meg siden det ikke var til barnets beste, men det var ikke fremgang og jeg var utslitt -og fordi jeg satt med masse angst og panikk. Vi var jo mye alene og det var ingen som kom med oppmuntrende ord og ga meg nytt pågangsmot.
Fikk da beskjed fra overlegen at jeg var egoistisk og tenkte kun på meg selv. Hun sa også: siden du ikke tenker på ditt barns beste må jeg ta valget for deg -NEI det blir ikke ks!
Det var ikke akkurat motiverende. Vil du ha noe å sove på? Var den neste setningen hennes -jeg ba henne om å forlate rommet! :p

Ekstra sint ble jeg også da når pjokken endelig ble født, pusta han ikke. En blå/lilla og livløs unge fikk jeg i armene mine. På sekunder var rommet fullt med leger, ungen ble tatt bort på bordet og det tok en stund før de fikk liv i han. Deretter tok de han med seg inn på nyfødt intensiven med en gang.
Fikk ikke akkurat mindre fødselsangst av det da! :o

Men det var et fantastisk team som var tilstede da jeg fikk Felix! :)
Herregud. Var jo tross alt prematur!

Kom inn kl.15 på ettermiddagen og var igjennom 3 skift med jordmødre, var innom 1-2 gang i timen for å sjekke hvordan det gikk og åpning + skrive litt på pc. Kun de siste 2-3 timene hun var inne der så å si hele tiden, pga vannet ble tatt, litt dårlig fosterlyd, presset i tre kvarter uten endring og halvtime etter det igjen ble han født kl04 om morgenen.

De skal vel være inne alltid under aktiv fødsel. Ikke alltid de har tid da:(
Er det ikke ca 6 timer gjennomsitt fra og med aktiv fødsel til baby kommer ut for førstegangs? Kan ikke se for meg at de skal sitte der hele tiden. Syns ikke det hjalp. Jeg ringte på når jeg trengte ny varmepose eller isbiter å knaske på, eller for å sjekke åpning. Husker ikke at jeg la så mye merke til de heller :p Syns det er greit at de går litt frem og tilbake, men noen ønsker kanskje å ha de der under hele perioden fra 4cm til 10cm.

Er det ikke ca 6 timer gjennomsitt fra og med aktiv fødsel til baby kommer ut for førstegangs? Kan ikke se for meg at de skal sitte der hele tiden. Syns ikke det hjalp. Jeg ringte på når jeg trengte ny varmepose eller isbiter å knaske på, eller for å sjekke åpning. Husker ikke at jeg la så mye merke til de heller :p Syns det er greit at de går litt frem og tilbake, men noen ønsker kanskje å ha de der under hele perioden fra 4cm til 10cm.

Har aldri høyrt noko om seks timar...

De skal vel være inne alltid under aktiv fødsel. Ikke alltid de har tid da:(

Hadde klikka trur eg dersom dei hadde vore inne hjå meg heile tida i aktiv fødsel...

Mener å ha hørt på radioen (ang kritikk til for dårlig omsorg for fødende på travle fødeavdelinger) at de skal være inne. Vet ikke hvorfor. Selvfølgelig er det sikkert ikke alltid nødvendig nei.

Jeg var på fødeavdelingen i 21 timer, 9 av de aktive uten at det var noe forskjell for min del mellom aktiv og ikke. Var helt greit at de var der, men også helt greit at de gikk ut litt også. La ærlig talt ikke så mye merke til de annet enn når jeg skulle sjekkes.

Jeg hadde ikke behov for at hun skulle være der hele tiden. Men det var greit de siste 5-6 timene, hadde 12 timer aktiv fødsel (hvis man regner fra 4 cm åpning).
Husker et tidspunkt hvor det var litt kritisk, da var både jordmor, barnepleier, lege og overlege der. I tillegg til sambo så klart. Så kom det enda en person inn, og da spurte jeg hvorfor det var så mange mennesker i rommet:)
Husker det som en litt komisk situasjon egentlig.

Det kommer ann på hvor lang tid man bruker på å komme opp til 10 cm da. Jeg gikk selv på TV - stua den første tiden, hadde ikke behov for å ligge på rommet da.
Skremte sikkert vettet av den andre paret som var der, for hver gang jeg fikk rier måtte jeg reise meg opp og gå rundt for å døyve smertene. Pustet og peste som en gærning.

Mener å ha hørt på radioen (ang kritikk til for dårlig omsorg for fødende på travle fødeavdelinger) at de skal være inne. Vet ikke hvorfor. Selvfølgelig er det sikkert ikke alltid nødvendig nei.

Jeg var på fødeavdelingen i 21 timer, 9 av de aktive uten at det var noe forskjell for min del mellom aktiv og ikke. Var helt greit at de var der, men også helt greit at de gikk ut litt også. La ærlig talt ikke så mye merke til de annet enn når jeg skulle sjekkes.
Ja, det kan jeg forstå. Det er sikkert mange som ønsker å ha de inne hos seg hele tiden. Uansett hvordan de legger det opp blir det ikke riktig for alle. Jeg trodde hver vakt hadde 2-3 pasienter å ta seg av? Kan godt hende jeg tar feil. Følte du forresten at de tok hensyn til det du skrev i fødebrevet ditt?

Det kommer ann på hvor lang tid man bruker på å komme opp til 10 cm da. Jeg fikk selv på TV - stua den første tiden, hadde ikke behov for å ligge på rommet da.
Skremte sikkert vettet av den andre paret som var der, for hver gang jeg fikk rier måtte jeg reise meg opp og gå rundt for å døyve smertene. Pustet og peste som en gærning.

Første fødsel ble jeg satt i gang så de var innom støtt.Var vel inne hele tiden fra 6-7 cmtrene

Denne fødselen spurte de om jeg ville ha jordmordstudent,sa nei.Men etter ti min kom der ei inn likevel :confused: Følte jo ikke for å si at du hallo jeg sa nei!Så hun var vel inne hele tiden å masa om alt.Hun fikk noen gloser under selve fødselen stakkars men da var jeg så lei mas:oops:
Jeg hadde fire cm åpning når vi kom så fra fem ca var de inne hele tiden.

Merklig at du ikke fikk tilbud om mat EJ,det maser dem jo så om hele tida.Mat og hvile

Jeg kom inn med 8cm, så det gikk 4 timer før han var ute. Så hun var der hele tiden. Tror ikke det var noen andre som fødte samtidig med meg heller, men husker at etter han var ute og jeg skulle dusje, ble det stress og vi ble "dyttet" raskt ut.

Ja, det kan jeg forstå. Det er sikkert mange som ønsker å ha de inne hos seg hele tiden. Uansett hvordan de legger det opp blir det ikke riktig for alle. Jeg trodde hver vakt hadde 2-3 pasienter å ta seg av? Kan godt hende jeg tar feil. Følte du forresten at de tok hensyn til det du skrev i fødebrevet ditt?
Ja veldig, merket de hele tiden hadde det som stod der i bakhodet. Sikkert greit for de å vite hva som passet meg best siden ingen fødende er like. Noen henger sikkert i frakken dems, mens andre ber de pelle seg vekk :p

Kommer sikkert an på hvor mange fødende de har inne til enhver tid. Kan godt hende de har flere samtidig og de som er i et tidlig stadig er alene i større perioder, mens jm er inne å forløser hos noen andre.

Jeg kom inn med 8cm, så det gikk 4 timer før han var ute. Så hun var der hele tiden. Tror ikke det var noen andre som fødte samtidig med meg heller, men husker at etter han var ute og jeg skulle dusje, ble det stress og vi ble "dyttet" raskt ut.
Hvordan synes du det gikk å dusje?
Husker jeg skulle på do etter fødselen, da måtte jordmor følge meg inn for det var så vondt å gå. I tillegg hadde jeg fått drypp, så jeg hadde det stativet å drasse på.
Hadde egentlig ikke planer om å dusje for det var så vondt å stå og gå, men jordmor kledde av meg og dusjet meg.

Vi ble faktisk værende på fødestua i seks timer etter fødselen, for det var ikke plass på barsel.
Heldigvis var det dobbeltseng der så vi fikk sovet:)

Hvordan synes du det gikk å dusje?
Husker jeg skulle på do etter fødselen, da måtte jordmor følge meg inn for det var så vondt å gå. I tillegg hadde jeg fått drypp, så jeg hadde det stativet å drasse på.
Hadde egentlig ikke planer om å dusje for det var så vondt å stå og gå, men jordmor kledde av meg og dusjet meg.

Vi ble faktisk værende på fødestua i seks timer etter fødselen, for det var ikke plass på barsel.
Heldigvis var det dobbeltseng der så vi fikk sovet:)

Eg hadde ikkje følelse i beina slik at eg måtte sitta når eg dusja. Iløpe av dusjen fekk eg litt følighet i beina, men det var så sårt i underlivet at eg orka ikkje. Fekk masse hjelp og vart frakta i seng eller rullestol. Det jævligste var at JM måtte tømma blæra no og det var 10 gongar verre enn alt... Var først dagen etterpå eg klarte å dusje ordentleg med å vaske hår osv.

Back
Topp