MME barn...?

Skattelatte

Betatt av forumet
Hei dere som bare gir mme!
Min lille er 5 uker nå å spiser ca 120-150 ml pr måltid.. Deles opp i små mengder innemellom.. 50-80 ml pr ved behov.
Men holder oss på ca 900 ml mme dagen... Ca 6 måltider pr døgn.
Jeg bare føler hun er så sulten og utilpass?!
Noen som har skrevet opp hva de gir iløpet av en dag?

Jeg gir 150ml til hvert måltid. Stort sett spiser hun opp. Noen ganger er det igjen 20-30ml, men da mest fordi hun blir trøtt og sovner. Om hun ikke spiser opp så blir hun raskere urolig og sulten igjen.

Hun får flaske 5 ganger i døgnet. Noen ganger 6. Så, ca 750-900ml drikker hun i løpet av en dag (hun spiser ikke på natt). En fin formel er å dele babyens vekt på 7 (antall dager i uken) for å finne dagsbehovet. Min er ca 5500gram tror jeg, og dagsbehovet er da ca 787ml. Om du da deler det på antall flasker får du ca hvor mye pr flaske. Synes den er grei å bruke om jeg er litt i tvil..

Min er foresten 9 uker

Har det akuratt sån selv. Vi gir 150 ml til hvert måltid å hun er bare 5 uker. Føler vi gir hun for mye mat, men hun er veldig sulten. Blir 6 måltider på 150 ml. Men må gi noen små måltider innimellom.. er det "farlig" å gi for mye? Føler meg litt lost :p

Har det akuratt sån selv. Vi gir 150 ml til hvert måltid å hun er bare 5 uker. Føler vi gir hun for mye mat, men hun er veldig sulten. Blir 6 måltider på 150 ml. Men må gi noen små måltider innimellom.. er det "farlig" å gi for mye? Føler meg litt lost :p

Det er jo ikke farlig å gi for mye mat.. Du må jo gi nok mat til at ho er mett.. :)
Her får min mellom 100 og 180 ml, han styrer selv.. Han er 10 uker. Noen ganger hår det tre timer imellom, noen ganger mer eller mindre..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Her er det litt ettersom når på døgnet, men lager av enten 120ml vann eller 150ml. Å han får vell ca 7flasker i døgnet. Litt ettersom hvor mye han sover;p Men har ei venninne som faktisk måtte bruke ei skje med grøtpulver oppi mme i tillegg for at jentungen skulle bli mett! Og det begynte dem med alt når hu var rundt 5uker mener jeg..

Signerer akuratt denne :cool:
Lost her å, syns hun har lagt på seg mye siste... Lille deilige bolla :)
Men vi gir helt likt med mat... Har ikke akuratt 6 nøyaktige måltider men er innenfor mengden du beskriver så da ble jeg litt beroliget av å lese her:rolleyes:
Jeg har ca 50 ml i pupp når jeg håndpumper... Men den tar hun bare i ny og ne:mad:

Vi gir ca 150 til hvert måltid, noen ganger mer, noen ganger mindre. Heller at han er fornøyd enn jeg skal holde meg til "normalen" :) jeg gir skjeer med topp på da, og etter jeg begynte med det har jeg mye mer mett og fornøyd baby :) han blir 7 uker

Min blir straks 6 uker å får mellom 150-180 ml pr måltid, har 1 måltid om natten. På dagen prøver jeg å gi hver 3 time men er han sulten hver 2 time så får han mat da også.. er vi usikker på hvor mye mat vi er oppi i døgnet men er ikke langt unna 900 -1000 ml.. ser det står at man skal kontakte HS om det er mer enn 1 liter i døgnet? Hvorfor det? Er det da man kanskje må gi grøt/ tynn velling? Jeg gir 150-180 ml i samråd med HS..

Signerer akuratt denne :cool:
Lost her å, syns hun har lagt på seg mye siste... Lille deilige bolla :)
Men vi gir helt likt med mat... Har ikke akuratt 6 nøyaktige måltider men er innenfor mengden du beskriver så da ble jeg litt beroliget av å lese her:rolleyes:
Jeg har ca 50 ml i pupp når jeg håndpumper... Men den tar hun bare i ny og ne:mad:
Ja jeg også har fått en liten bolle på kort tid :) det er deilig!!! Godt vi er fler om å Være litt lost, å ikke stå helt alene om alle spørsmålene :)

Nå gir ikke jeg mme, men leste litt om mengder når jeg prøvde å finne ut hvor mye jeg burde ha pumpet om junior skulle få flaske og da sto det at det skulle være litt melk igjen i flaska etter måltidet for da var det sikra at de var mette. Men det gjelder kanskje ikke når man har fått rutine på flaska?

Sniker fra september :) Vi gir 90 ml, totalt 8 ganger i døgnet. Er 4 uker, veier ca 3,8 kg. Så gir vel mer enn ha egentlig skal ha.. Men han blir jo sulten! Vil jo ikke at han skal være sulten heller :( Dere som gir 6 ganger per døgn, hvordan får dere til det? Går det seg til etterhvert? Synes vi gir så ofte..

Sniker fra september :) Vi gir 90 ml, totalt 8 ganger i døgnet. Er 4 uker, veier ca 3,8 kg. Så gir vel mer enn ha egentlig skal ha.. Men han blir jo sulten! Vil jo ikke at han skal være sulten heller :( Dere som gir 6 ganger per døgn, hvordan får dere til det? Går det seg til etterhvert? Synes vi gir så ofte..

Hvorfor gir dere ikke mer pr måltid? Vil han ikke ha mer? Her har lille spist mellom 80-180ml pr måltid siden han var 3 uker. Da justerte måltidsrytmen seg raskt til ca 6 flasker i døgnet. På nattmåltidet spiser han opp mot 200 ml.

Kan jo prøve å gi mer pr måltid? :)

Kan jo prøve å gi mer pr måltid? :)

Du hadde en fin regne metode over :) Si at han veier ca 3800 gram. Delt på 7 blir det 543 ml. Hvis jeg skal gi 6 måltider blir det 90,5 ml per måltid.. Så det er jo mengden han får nå? Men bare nå får han 8 måltider per dag? Så han får litt mye? Kan jeg feks øke til 120 ml per måltid og heller redusere antallet? Totalt behov per døgn er vel veiledende? Han er ikke tjukk, er som sagt 4 uker og 3,8 kg.

Hvorfor gir dere ikke mer pr måltid? Vil han ikke ha mer? Her har lille spist mellom 80-180ml pr måltid siden han var 3 uker. Da justerte måltidsrytmen seg raskt til ca 6 flasker i døgnet. På nattmåltidet spiser han opp mot 200 ml.

Begynte med mme som tillegg til amming, og ga da 60 ml. Måtte stoppe ammingen og gir kun mme. Ingen god forklaring på akkurat 90 ml utover anbefalingen på boksen. Virker som om han trenger større døgn dose enn hva det står på boksen og i veilederene. For han er jo ikke store karen (3,8 kg), så hvis jeg gir 6 måltider av 120 ml eller 8 av 90 ml, så blir det mer enn anbefalt. Han er ikke tjukk. Kanskje han trenger mer? Vært litt redd for å gi for store måltider også fordi han tidligere gulpet mye, men det har gitt seg i stor grad.

Begynte med mme som tillegg til amming, og ga da 60 ml. Måtte stoppe ammingen og gir kun mme. Ingen god forklaring på akkurat 90 ml utover anbefalingen på boksen. Virker som om han trenger større døgn dose enn hva det står på boksen og i veilederene. For han er jo ikke store karen (3,8 kg), så hvis jeg gir 6 måltider av 120 ml eller 8 av 90 ml, så blir det mer enn anbefalt. Han er ikke tjukk. Kanskje han trenger mer? Vært litt redd for å gi for store måltider også fordi han tidligere gulpet mye, men det har gitt seg i stor grad.

Ikke vær redd for å gi mer enn anbefalt. Bland 120-150 ml på flaskene og la han spise til han blir mett, da får du fort en grei oversikt over hva han trenger. Kanskje er det bare 10-20 ml ekstra som trengs for at han skal bli ordentlig mett og holde lengre før neste måltid :-);

Du hadde en fin regne metode over :) Si at han veier ca 3800 gram. Delt på 7 blir det 543 ml. Hvis jeg skal gi 6 måltider blir det 90,5 ml per måltid.. Så det er jo mengden han får nå? Men bare nå får han 8 måltider per dag? Så han får litt mye? Kan jeg feks øke til 120 ml per måltid og heller redusere antallet? Totalt behov per døgn er vel veiledende? Han er ikke tjukk, er som sagt 4 uker og 3,8 kg.

Den er nok veiledende ja. Viktigste er at han blir mett :) jeg ville prøvd med mer om gangen, feks 120ml pr flaske, og latt han regulere måltidene selv.
Vi starta med 60ml, og har økt med 30ml (1 måleskje) for hver gang hun har vist at hun er urolig og kavete etter måltid. Har tatt det som et tegn på at hun ikke ble skikkelig mett og fornøyd med det hun fikk. Så det har funka her. Og ettersom hun har fått mer pr flaske har hun også fått færre flasker i døgnet.

Den er nok veiledende ja. Viktigste er at han blir mett :) jeg ville prøvd med mer om gangen, feks 120ml pr flaske, og latt han regulere måltidene selv.
Vi starta med 60ml, og har økt med 30ml (1 måleskje) for hver gang hun har vist at hun er urolig og kavete etter måltid. Har tatt det som et tegn på at hun ikke ble skikkelig mett og fornøyd med det hun fikk. Så det har funka her. Og ettersom hun har fått mer pr flaske har hun også fått færre flasker i døgnet.

Takk for svar :-) Da skal jeg teste det! Skal på helsestasjonen og veie i dag, tipper at han vokser fint og det ville overraske meg om han er for stor og at de ber meg redusere :p Så når jeg uansett gir "for mye", så kan jeg heller fordele mengden utover færre måltider :)

Back
Topp