mat tips?

Maisen

Elsker forumet
jentene i juni13
har en liten en som trenger å legge pp seg litt. og jeg må bli flinkere til å lage skikkelig middag. Noen som har noen gode tips å komme med? hva type mat som mer fet eller næringsrik eller noe sånt?

Det han pleier å spise er;
3-4 skiver til frokost
lunsj i barnehagen, varm mat to ganger og smørelunsj resten
frukt i barnehagen med skiver eller knekkebrød
middagsglass
flaske med 230 ml mme

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Her spiser han samme som oss. Har aldri spist middagsglass.

Favoritten er kjøttkaker, fiskekaker, fiskegrateng, taco, spaghetti.

Du kan jo lage hva som helst. Bare være obs på salt og sterk mat :)

... Altså har fått smake. Men ville aldri ha mer enn 3-4 skjeer glass. Opptatt av smak han min ;)

Bytte ut melk med grøt? Gjerne ordentlig grøt lagd på melk, ikke babygrøt :)

Leverpostei, skinkeost, smøreost, kaviar, makrell i tomat :)

Bananer og Avokado er ganske fetende :)

Generelt sunn og variert kost og middag :)

Jeg hadde kuttet ut middagsglassene.. Lettere å vite hva som går i kroppen om man lager selv.
I tillegg kan du lage mat med olje/fløte som er fetende. Ellers som andre sier, et variert kosthold :)
Bare pm meg om du trenger tips til oppskrifter, jeg eeeeelsker å lage mat ;)

Bytte ut melk med grøt? Gjerne ordentlig grøt lagd på melk, ikke babygrøt :)

Leverpostei, skinkeost, smøreost, kaviar, makrell i tomat :)

Bananer og Avokado er ganske fetende :)

Generelt sunn og variert kost og middag :)

Han ville ikke spise grøt lengre... Derfor jeg gikk over til å gi han mme på kvelden. og helsesøsteren var opptatt av at han fortsatt trenger næringen i mme siden han ikke tåler melk

Han ville ikke spise grøt lengre... Derfor jeg gikk over til å gi han mme på kvelden. og helsesøsteren var opptatt av at han fortsatt trenger næringen i mme siden han ikke tåler melk

Kan lage grøt med mme? Hvis han kanskje vil ha det nå?

Kan lage grøt med mme? Hvis han kanskje vil ha det nå?

lagde havregrøt med mme i. holdt på en stund der han bare spiste 2-3 skjeer så då gav jeg opp det. Men idag har han fått skiver og mme til kvelds så kanskje jeg skal fortsette med det. Men syns det er så vanskelig å vite hva som er sunt men som han samtidig legger på seg av. aldri vært flink med mat selv så sliter med å vite hva jeg kan gi han uten at han skal havne i samme uvaner som meg

lagde havregrøt med mme i. holdt på en stund der han bare spiste 2-3 skjeer så då gav jeg opp det. Men idag har han fått skiver og mme til kvelds så kanskje jeg skal fortsette med det. Men syns det er så vanskelig å vite hva som er sunt men som han samtidig legger på seg av. aldri vært flink med mat selv så sliter med å vite hva jeg kan gi han uten at han skal havne i samme uvaner som meg

Skjønner... Nå har du jo fått masse tips, så bare å begynne et sted :)

Men hvorfor må du fete han opp?

Men hvorfor må du fete han opp?

Han har bare gått opp 200 gram siden juli eller noe sånt. For all del, han har det fint og er ikke noe galt med han. Men blir litt bekymret når han bare strekker seg og ikke legger på seg. Og med tanke på krangelen med faren hans så føler jeg at eey er bedre at jeg selv tar tak i det enn at faren skal kommentere det. vet om noen som har fått problemer med barnevernet fordi ungen ikke la på seg så.....

Han har bare gått opp 200 gram siden juli eller noe sånt. For all del, han har det fint og er ikke noe galt med han. Men blir litt bekymret når han bare strekker seg og ikke legger på seg. Og med tanke på krangelen med faren hans så føler jeg at eey er bedre at jeg selv tar tak i det enn at faren skal kommentere det. vet om noen som har fått problemer med barnevernet fordi ungen ikke la på seg så.....

De roer seg ganske ned med vektøkningen når de passerer året.. etter tabellen er det vel ca to kg de skal opp fra ett til to år. Hvis jeg var bekymret ville jeg heller gått innom helsestasjon og hørt med de. For etter matplanen hans spiser han jo mer enn nok..

Her spiser han det vi spiser til middag, sjeldent glass, han liker det ikke særlig heller. Mye frukt og bær. Hva med å lage grove vaffler, med mye meierismør i ( meierismør sunnere enn margarin) og litt fløte i . Hvis min gutt liker noe vi har til middag ekstra godt så fryser jeg restene i porsjoner. Fiskekaker med hj.laga potetstappe, gulrøtter og brun saus er favoritten her. Pannekaker er vel også en favoritt. Husker mor min laget egne til bror min da vi var små, samme problem, hadde i fløte og meierismør i mye av det han fikk.

Min hadde bare lagt på seg 200 gram siden juni og fikk ikke mme vaksinen på grunn av dette. Den skal han ta nå på torsdag. Han spiser det samme som oss, men får ei flaske mme på kvelden og ei flaske på morgenen. Dette siden han aldri har spist grøt og trengte næringa sa min helsesøster også. Har feita han opp nå og ser tydelig at han er blitt rundere :)

Min hadde bare lagt på seg 200 gram siden juni og fikk ikke mme vaksinen på grunn av dette. Den skal han ta nå på torsdag. Han spiser det samme som oss, men får ei flaske mme på kvelden og ei flaske på morgenen. Dette siden han aldri har spist grøt og trengte næringa sa min helsesøster også. Har feita han opp nå og ser tydelig at han er blitt rundere :)

Jeg håper at det bare er en ekstremt høy forbrenning for han spiser omtrent like mye som et voksent menneske. skal til helsesøster igjen om to uker så får vi se hva hun sier. Spesielt når han får skiver så spiser han like mye som voksne.

men er jo kjempe bra at han har lagt på seg då. Håper joakim gjør det snart og. utrolig kjipt at alt av bukser er for stort i livet.

Back
Topp