Brev til føden.

Skrev aldri noe brev. Jeg ville ikke planlegge noe som sikkert ikke kom til å bli gjennomførbart uansett. Førstegangsfødende, jeg tok det som det kom, og endte opp veldig fornøyd med fødselsopplevelsen.
Førstegangsfødene jeg også å skal til jordmor i uke 35 å snakke om hva jeg ønsker men eneste jeg vet er at hvis det er mulighet å vi rekker det så vil jeg ha epidural :) ikke tenkt noe særlig mer over ting men nærmer seg med stormskritt nå så begynner å bli nervøs :p

Greit å nevne det altså, ene jordmoren var veldig opptatt av å få meg naken mot slutten, men jordmoren som hadde lest brevet mitt sa at det skulle jeg ikke. :)
Når babyen skulle ut dro vi av kjolen og tok på sykehusskjorta som jeg hadde litt åpen slik at jenta mi kunne ligge hud mot hud.
Så bra da skal jeg ta opp det hvertfall :)

Førstegangsfødene jeg også å skal til jordmor i uke 35 å snakke om hva jeg ønsker men eneste jeg vet er at hvis det er mulighet å vi rekker det så vil jeg ha epidural :) ikke tenkt noe særlig mer over ting men nærmer seg med stormskritt nå så begynner å bli nervøs :p
Jeg og tenkte jeg skulle ha epidural hvis det ble for vondt.
Da jeg ba om det hadde jeg rukket å få 10 cm åpning, så da ble det ikke noe av det. :p
Epidural får du jo hvis du ber om det, og det er personell tilgjengelig. Trenger ikke å bestille det på forhånd. :)
Bare slapp av og nyt den siste tiden som gravid, fødselen er du skapt for å takle.

Epiduralen min var også "forhåndsbestillt" ;)
Trodde jeg ikke skulle trenge den når jeg kom til fødselen, takla rier bra.. men så eskalerte det litt og jeg åpnet meg fra 5 til 10 cm på rett over en time, da var den veldig fin å få. Skjønner ikke hvorfor man skal huske en vakker dag på en fæl måte for å være ærlig! Og den kan visst slakke ned riene.. vel.. folk er forskjellige. jeg hadde ikke et riedrypp!

Jeg skrev vel ett ord bare - Epidural ! :p

I min førsta fødsel skrev eg ikkje brev. Da visste eg ikkje vad eller ville eller inte. Tenka att jordmor visst væl bedre æn meg.
Men i min andra fødsel visste eg mer vad eg gick till å visst mer Hur eg ville ha det.

Eg svarte på smerebehandlig. Att eg ville ha lustgas.
Att eg inte ønsket samma jordmor som eg hade i min førsta fødsel.
Att eg ville klippa navelen.
Att eg hade dårlig amme opplevelse
me nr 1.

Jeg og tenkte jeg skulle ha epidural hvis det ble for vondt.
Da jeg ba om det hadde jeg rukket å få 10 cm åpning, så da ble det ikke noe av det. :p
Epidural får du jo hvis du ber om det, og det er personell tilgjengelig. Trenger ikke å bestille det på forhånd. :)
Bare slapp av og nyt den siste tiden som gravid, fødselen er du skapt for å takle.
Klart man får, men jeg ville ikke risikere at de skulle begynne med å tilby akupuntur og andre ting jeg var helt uinteressert i! Jeg snudde jeg og sa "nå må dere ringe anestesi" og da gjorde de det :D

Jeg skrev ikke det første gangen! Men har fundert på om jeg skal skrive noen få punkter denne gangen! Vil hvertfall ikke ha epidural. Får høre litt med jordmora om hun tror det er nødvendig med brev. Fødte raskt sist så denne gangen blir det vel om og gjøre å komme frem til sykehuset :p

Skrev om smertelindring, samtale med lege om bekken(satt i rullestol siden 4.måned, egen samtale med fysioterapaut, ekstra sjekk av hofter til barnet utenom rutinesjekk :)

Snakket med jordmor om dette i dag (jeg er førstegangs), og jeg kommer ikke til å skrive noe brev. Hun sa at det kan være kjekt å skrive om man har tidligere dårlige erfaringer e.l., men for de fleste er det mer enn bra nok å si i fra om sine ønsker underveis, evt. få mannen til å si i fra om man er helt ute :)

Skrev ikke brev, men hadde tenkt ut noen få ting på forhånd som jeg fortalte jordmor når jeg kom til sykehuset, så skrev hun det inn i journalen min :)
-Ville ha det jeg kunne få av dop med en gang jeg ba om det ;)
-Ville ikke i badekar
-Ville ha på meg sykehusskjorte hele tiden, ikke være naken

Eg skreiv brev begge gangene, og eg syns det var veldig nyttig.
Jm tok veldig hensyn til det som sto der sjølv om ingenting vart som ønska første gangen. Andre fødsel var ein drømmefødsel.
Eg skreiv litt om smertelindring, at eg var åpen for det meste, og ønska at jm kom med forslag til lindring undervegs.
Ønska klyster, og at sambo skulle gå ut mens eg fekk det;)
Var livredd for å revne, så skreiv ein god del om det (revna fra a til å likevel;))
Skreiv om korleis eg ønska det etterpå, med barnet oppå, sjå morkaka, sambo klippe strengen osv
Så skreiv eg litt om barsel og amming, forventningar og usikkerhet.

Ved andre fødsel var det mest om kva eg ikkje ville ift første fødsel;)

Sjølv om det ikkje nødvendigvis gjekk slik eg hadde håpa, tok dei veldig hensyn til breva syns eg, og eg var glad eg hadde skrevet dei fordi det ikkje alltid er like lett å formidle ting med ti av ti på smerteskalaen;)

Lykke til:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Første fødsel visste jeg ikke om fødebrev, selv om jeg hadde en god opplevelse så ville jeg bare ha det klart denne gangen fordi når jeg har rier snakker jeg masse tull. Klarte å levere den en dag før fødsel faktisk :)

Siden jeg fødet i Ullevål så har noen av rommene utsikt mot en gravplassen, det ville jeg ikke ha. Hvordan jeg ville føde, hvilken stilling, mannen klipper navlestrengen, ikke flere enn to jordmødre i rommet. Jeg glemte å skrive at jeg ikke ville ha student, men så fikk jeg en student da. Hun var veldig flink så jeg angrer egentlig ikke :) også andre ting som var viktig for meg i akkurat den situasjonen, først når jeg skrev den så ble det to setninger også plutselig hadde jeg skrevet en hel side, haha vet ikke hvordan det skjedde.

Jeg skrev ikke noe med forrige mann, denne gangen fikk jeg tilsendt fra sykehuset og bare svarte på de spm som sto der. Har du ikje fått ark med spm?

Jeg skrev en veldig kort lapp jeg ga til jordmor da vi kom til sykehuset.

* ønsker epidural

* ønsker et laken o.l over meg under selve fødselen

* at jeg ikke skal amme.

* reise hjem så fort alt er klart for det :)

Jeg skreiv fødebrev, og det var kjempefint å ha gjort. Alle på føden hadde lest det, eller visste hva som stod der. Jeg skrev at jeg har sykehusskrekk, og at jeg ville bli tuklet minst mulig med. Jeg ville få ro og fred til å la kroppen min gjøre det den skulle (selv om jeg selvsagt var klar over at ting ikke alltid blir som man ønsker), minst mulig folk rundt meg (altså ingen studenter), og tydelig informasjon.

Jeg måtte settes igang pga svangerskapsforgiftning, og det at alle var klar over hordan jeg hadde det, gjorde at jeg taklet alt som skjedde mye bedre. De måtte fortsatt gjøre det de måtte gjøre, men jeg fikk forståelse og de brukte litt ekstra tid på å forklare alt. Jeg fikk en veldig fin fødeopplevelse! :)

Jordmor var flink til å hjelpe meg med brevet, så har du jordmor kan du sikkert spørre henne! :)

Kommer til å gå så fint så :) Har du snakket noe med din bedre halvdel, om fødselen da?

Kommer til å gå så fint så :) Har du snakket noe med din bedre halvdel, om fødselen da?
Har prøvd å si til han flere ganger nå at jeg er livredd men veldig lite respons å trøst å få.. jeg merker selv at jeg har vært veldig taus i det siste, tankene går i hundre, så her om dagen fikk jeg faktisk kjæft for at jeg var stille..

Jeg er førstegangs, termin om et par uker. Jeg syns det har vært vanskelig å skrive det selv, men her er mine punkter:
-vil være i badekar om jeg kan det
- jeg har angst for nåler, sprøyter og sykehus generelt.
- vil ikke ha epidural, men vil ikke utelukke det
- vil benytte meg av lystgass
- vil ikke at mannen skal se "der nede"
- vil bli dekket til under undersøkelser
- vil ha dempet belysning og rolige omgivelser i åpningsfasen
- vil ikke ha studenter der inne
- jeg er redd for at det kan oppstå komplikasjoner
- jeg vil at babyen skal bli litt tørket, og at navelstrengen skal være ferdig med å pulsere før den klippes, og at mannen klipper.
- jeg har lyst til å kjenne navelsnoren mens den fortsatt pulseres og vil se morkaka.
- er redd for klipping, revning og sying
Tror det var alt :P hehe!

Back
Topp