Anovulasjon

Mikrogram

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2021
Hei!

Jeg lurer på om noen av dere som sliter med å tidvis ikke ha eggløsning kan svare på et spørsmål :) Er det mulig å anslå (altså tippe) at man er i en slik syklus uten å ha tempet? Jeg har sykluser på 32-40 dager (snitt på 35), og i alle de syklusene som er på over 36 dager så opplever jeg de samme tegnene: ingen såre bryster i løpet av syklusen (vanligvis sikkert tegn på EL hos meg), økt "gravidfølelse" i dagene etter at eggløsningen egentlig skulle ha vært (mye stikninger i livmor, kvalm osv) og mye sterkere menssmerter enn i andre sykluser. Kan dette være et tegn på at blødningen som til slutt kommer er en såkalt estrogen breakthrough bleeding? Det er liksom så påfallende at alle de lengste syklusene mine er så like.. Og ja, jeg vet at bare temping kan gi ordentlig svar, men det har jeg liksom ikke kommet ordentlig i gang med ennå :) Vil høre alle erfaringer, selv om de ikke ligner på mine!

Jeg har bare hatt en pp uten eggløsning (tror jeg i alle fall, jeg tempet ikke den gangen). Jeg tror den var uten EL fordi jeg aldri fikk positiv EL-test, ikke ømme brystvorter som jeg alltid får etter EL, og "TR" var bare en rar brun spotting. Den ppen var på 40 dager, men jeg hadde også nylig en lang pp (38 dager), men denne var likevel med EL (jeg har begynt å tempe nå). Så for min del er det ikke slik at lange pper er uten EL. Men når det gjelder ømme bryster, så er det også et sikkert tegn for meg, så det kan godt være du har rett.

Eneste måten er enten å tempe eller å levere blodprøver. Men det kan fort bli noen blodprøver, siden man ikke har noen dag å gå ut i fra.

Skjønner :) Jeg skal iallefall begynne å tempe når TR gir seg! Frustrerende å gå en hel pp og tenke at det kanskje har gått denne gangen, men så har man ikke en gang hatt eggløsning!!

Et annet "symptom" er forresten at jeg blør veldig lite i disse lange syklusene. TR varer i færre dager, jeg blør mindre og det er MYE vondere. Akkurat som om kroppen prøver å presse ut en eller annen form for blødning :S

I utgangspunktet skal du IKKE ha menssmerter hvis du ikke har hatt eggløsning. Smerter skal være et ganske sikkert tegn på at man har hatt eggløsning den syklusen. Temping er nok lurt for å sjekke det helt sikkert. :)

I utgangspunktet skal du IKKE ha menssmerter hvis du ikke har hatt eggløsning. Smerter skal være et ganske sikkert tegn på at man har hatt eggløsning den syklusen. Temping er nok lurt for å sjekke det helt sikkert. :)

Ah, det kan jo være greit å vite! TR har vært et mareritt de siste dagene.. Men kanskje jeg hadde EL likevel da :)

For hvor mye kan man egentlig stole på at ømme bryster = EL? Jeg har hatt det 7/10 sykluser (og da gått ut fra at jeg ikke har hatt EL 3/10 sykluser)..

Ah, det kan jo være greit å vite! TR har vært et mareritt de siste dagene.. Men kanskje jeg hadde EL likevel da :)

For hvor mye kan man egentlig stole på at ømme bryster = EL? Jeg har hatt det 7/10 sykluser (og da gått ut fra at jeg ikke har hatt EL 3/10 sykluser)..
Noen sykluser har jeg ikke ømme bryst, noen sykluser er de ømme, og noen få sykluser er de skikkelig vonde. Jeg har tempet når jeg har prøvde å bli gravid, og jeg har eggløsning hver syklus helt uavhengig av hvordan brystene oppfører seg. Vet ikke om du kan få ømme bryst uten å ha hatt eggløsning da.

Jeg har alltid hatt vond mens når jeg ikke har hatt el også.

Jeg hadde jo vondt når jeg hadde pillemens også. Da hadde jeg slett ikke el

Jeg har alltid hatt vond mens når jeg ikke har hatt el også.

Jeg hadde jo vondt når jeg hadde pillemens også. Da hadde jeg slett ikke el

Vet du dette på grunn av temping/EL-tester? Og har neste syklus med EL da vært kortere enn vanlig? (Eller den vil vel kanskje egentlig være betydelig lengre, sånn hvis man plusser sammen med den anovulatoriske..)

Mine korteste sykluser har nemlig vært etter de jeg har mistenkt at har vært anovulatoriske, selv om 32 dager kanskje ikke kan betegnes som kort ;)

Vel, jeg hadde tre på rappen uten el, den lengste på drøyt tre mnd, så en kort 28 dager med el. Og så en uten. Dette vare det første halve året etter pilleslutt.

Deretter har jeg stort sett alltid hatt el, både i de korte og de lange syklusene. Min sønn ble til på el dag 50

Back
Topp