Si opp eller sykemelde seg?

• Trådstarter Trådstarter hjelp
  • Opprettet Opprettet
H

hjelp

Guest
Samboeren min skal selge bedriften sin, etter 10 år med nattjobbing, 6 dager i uka har helsa sagt stopp.
Det jeg lurer på er ang NAV, hva lønner seg? Han blir ansatt av den nye eieren og så jobber han ut oppsigelsestiden for å lære den nye eieren litt om maskinene osv..
Så tenker jeg, er han arbeidsledig får han vel bare dagpenger som tilsvarer 64% av lønna han hadde? Og da blir han vel sendt til diverse kurs osv..
Hvis han fortsetter å være ansatt og sykemelder seg så får han 100% av lønna?

Noen som vet? Eller har erfaringer?

Den nye eieren vet han skal slutte og finne seg noe annet når helsa tilsier det.

Nå er det jo ikke han som sykmelder seg da, men legen. Og har han ikke god nok grunn men blir sykmeldt likevel er det jo svindel...
Tror dagpenger er 66%. Og da må han være arbeidssøker.

Nå er det jo ikke han som sykmelder seg da, men legen. Og har han ikke god nok grunn men blir sykmeldt likevel er det jo svindel...
Tror dagpenger er 66%. Og da må han være arbeidssøker.
Er selvsagt legen som skal sykemelde han og det er ikke svindel nei. Kjære tid! Han skulle egentlig ha blitt operert for etpar år siden, men har ikke hatt mulighet pga han ikke har hatt mulighet til fri fra jobb...
Han får ny jobb et annet sted når helsa er på plass. Så derfor tenkte jg sykemeldt var best i hans situasjon.. Han kan ikke være jobbsøker så lenge han er syk og ikke kan jobbe..

Er selvsagt legen som skal sykemelde han og det er ikke svindel nei. Kjære tid! Han skulle egentlig ha blitt operert for etpar år siden, men har ikke hatt mulighet pga han ikke har hatt mulighet til fri fra jobb...
Han får ny jobb et annet sted når helsa er på plass. Så derfor tenkte jg sykemeldt var best i hans situasjon.. Han kan ikke være jobbsøker så lenge han er syk og ikke kan jobbe..
Nei, huff! Mente det ikke sånn :) Npr situasjonen er sånn, ville jeg nok tatt meg en tur til legen og hørt om muligheten for sykmelding :)

Nei, huff! Mente det ikke sånn :) Npr situasjonen er sånn, ville jeg nok tatt meg en tur til legen og hørt om muligheten for sykmelding :)
Takk for svar :)
Han kan få sykemelding på dagen av legen. Han må bare vente til han har lært opp de andre først..

Takk for svar :)
Han kan få sykemelding på dagen av legen. Han må bare vente til han har lært opp de andre først..
Uff så slitsomt! Håper det går fort da :)

Har er jo ikke reell arbeidssøker om han er langvarig syk, så da utgår jo dagpenger..

Hvis han sykemelder seg, så tror jeg at det er tidsbegrenset hvor lenge han får 100% lønn. (men er ikke sikker).

Ville ikke det beste uansett for ham være å se på andre karriæremuligheter ved hjelp av kurs/NAV hvis han har fått langvarige helseproblemer av nåværende jobb? Tenker at selv om han sykemelder seg, så vil jo ikke det nødvendigvis hjelpe ham med å komme seg over i noe nytt på lang sikt som kan være bedre for ham ??

Kan være sykemeldt i 1 år 100%. Etter det må han evnt friskmeldes eller søke om aap.

Sykemelding er det beste. Om han går på dagpenger er han pliktig til å takke ja til hvilken som helst jobb NAV kommer opp med og om han ikke kan ta den jobben blir han utestengt uten penger i minst 8 uker.

Samboeren min skal selge bedriften sin, etter 10 år med nattjobbing, 6 dager i uka har helsa sagt stopp.
Det jeg lurer på er ang NAV, hva lønner seg? Han blir ansatt av den nye eieren og så jobber han ut oppsigelsestiden for å lære den nye eieren litt om maskinene osv..
Så tenker jeg, er han arbeidsledig får han vel bare dagpenger som tilsvarer 64% av lønna han hadde? Og da blir han vel sendt til diverse kurs osv..
Hvis han fortsetter å være ansatt og sykemelder seg så får han 100% av lønna?

Noen som vet? Eller har erfaringer?

Den nye eieren vet han skal slutte og finne seg noe annet når helsa tilsier det.
Så lenge det er sykdom som gjør at han ikke kan jobbe mer i det yrket så kan legen sykemelde han til kroppen er klar for jobb igjen. Det er i hvertfall det jeg har fått beskjed om, har vært sykemeldt siden februar pga kronisk sykdom. Håper det ordner seg :)

Back
Topp