Stor baby i magen?

*Huldra*

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Er det noen andre her som har fått større babyer eller som gjerne venter en som vil dele deres erfaringer med oppfølging før fødsel og evt ble/blir dere satt igang?

Jeg vet jo ikke helt enda om han er så stor som alle skal ha det til. Men jeg får høre ca 5-10 ganger i løpet av en dag, både av kjente og ukjente, at han her må være veldig stor. Jeg er i uke 31 nå, men ved forrige måling i uke 28 lå jeg langt utenfor det grønne, og på den røde linjen så møtte jeg uke 35. Magen er stor, den er større enn den var med forrigemann på dette tidspunktet, og han var 4.4kg ved fødsel(3dager over termin). Jeg merker det selv også at magen er på bristepunktet nå, det er så trangt inni der at jeg sliter mye med smerter. Når forrigemann kom, var han helt blå i mange dager, pga han var blitt så klemt under fødselen. Ikke pga oksygenmangel, men han var liksom bare et eneste stort blåmerke.

Jeg er livredd for at han skal sitte fast med skuldrene. Jeg har snakket med jm, og hun har lovet meg at vi skal få en vekstestimering om magen ikke har stagnert ved neste kontroll(uke36). Men så har jeg lest litt, og det virker som svært få får igangsatt fødsel pga stor baby. Tror det er mye den holdningen at hvis jeg klarte å presse ut en på 4.4 uten komplikasjoner, så vil det sikkert gå fint med en på 4.7 liksom. Men jeg har på følelsen av at større enn forrigemann ikke kommer til å gå.

Nå kjenner jeg at angsten egentlig begynner å ta overhånd fordi jeg er så redd for at det kommer til å gå galt.

Jeg hadde en +20% ca. sist (Var 4,3 kg) og venter en +18% nå. Får egentlig ikke noe ekstra oppfølging, og heller ikke noe løfte om igangsetting tidlig. Jeg er også av den oppfatning i helsevesenet, at har man født stort barn før og det gikk fint, så går det nok enda bedre neste gang... Jaja, får se da..

Jeg hadde en +20% ca. sist (Var 4,3 kg) og venter en +18% nå. Får egentlig ikke noe ekstra oppfølging, og heller ikke noe løfte om igangsetting tidlig. Jeg er også av den oppfatning i helsevesenet, at har man født stort barn før og det gikk fint, så går det nok enda bedre neste gang... Jaja, får se da..
Når har du termin? Skal du på flere veksestimeringer?

Hmmm... Første jenta mi var 4450, hadde ikke noe vekstestimering av henne før fødselen.

Magen er stor denne gangen også, ligger godt over den grønne normal(?) linjen på målingene.
Nå er jeg 39+4 idag og har ikke hatt noen vekstestimering denne gangen heller.

Det har bare blitt konkludert med at jeg får nok sikkert bare store babyer og som dere andre sier, har man født en stor baby uten komplikasjoner så går det sikkert fint neste gang også...

Hmmm... Første jenta mi var 4450, hadde ikke noe vekstestimering av henne før fødselen.

Magen er stor denne gangen også, ligger godt over den grønne normal(?) linjen på målingene.
Nå er jeg 39+4 idag og har ikke hatt noen vekstestimering denne gangen heller.

Det har bare blitt konkludert med at jeg får nok sikkert bare store babyer og som dere andre sier, har man født en stor baby uten komplikasjoner så går det sikkert fint neste gang også...
Nei jeg hadde heller ikke vekstestimering med forrigemann. Vekt er vel genetisk og samboers søster var 5kg når hun ble født, så jeg er redd at det kan skje med denne også, i og med han virker større enn broren sin. Det er jo stor forskjell på 4.4 og 5 :p

Når har du termin? Skal du på flere veksestimeringer?
19.10, er akkurat 37 uker idag.

Nei, og jeg har ikke vært på det heller. Bare vært på sykehuset ifb. fødsels-samtale og sjekk pga. lite liv. Der har de da konkludert med størrelsen på baby etter UL.

Nei jeg hadde heller ikke vekstestimering med forrigemann. Vekt er vel genetisk og samboers søster var 5kg når hun ble født, så jeg er redd at det kan skje med denne også, i og med han virker større enn broren sin. Det er jo stor forskjell på 4.4 og 5 :p

Åja! 4,4 kg og 5 kg er jo veldig stor forskjell! :eek:

Håper ikke lillesøster i magen her er større enn storesøster ihvertfall! Så kan godt forstå om du bekymrer deg om du føler at denne babyen er større enn forrigemann!

Men hvor lang var forrigemann?
Her var storesøster 56 cm lang, tipper det var trangt i magen for henne på slutten. Men ingen blåmerker eller noe etter fødsel, bare litt kjegleformet i hodet pga at hun kom skeivt ned i bekkenet og hun ble liggende der og "stange" en stund.

Åja! 4,4 kg og 5 kg er jo veldig stor forskjell! :eek:

Håper ikke lillesøster i magen her er større enn storesøster ihvertfall! Så kan godt forstå om du bekymrer deg om du føler at denne babyen er større enn forrigemann!

Men hvor lang var forrigemann?
Her var storesøster 56 cm lang, tipper det var trangt i magen for henne på slutten. Men ingen blåmerker eller noe etter fødsel, bare litt kjegleformet i hodet pga at hun kom skeivt ned i bekkenet og hun ble liggende der og "stange" en stund.
Oi, hun var lang og fin da :) lillemann var 53cm, så sikkert litt rundere enn di jente :p men han er kraftig i kroppen og stor rundt brystet. Så jeg har bestilt meg en privat ul nå neste uke, slik at jeg får sjekket, da har jeg litt å sammenligne med på en evt vekstestimering i uke 36/37. En enkeltstående vekstestimering trenger jo ikke være mye presis føler jeg ! Samtidig som hvis hun måler han veldig stor allerede nå, så gjerne jeg vil bli følgt tettere opp :)

Oi, hun var lang og fin da :) lillemann var 53cm, så sikkert litt rundere enn di jente :p men han er kraftig i kroppen og stor rundt brystet. Så jeg har bestilt meg en privat ul nå neste uke, slik at jeg får sjekket, da har jeg litt å sammenligne med på en evt vekstestimering i uke 36/37. En enkeltstående vekstestimering trenger jo ikke være mye presis føler jeg ! Samtidig som hvis hun måler han veldig stor allerede nå, så gjerne jeg vil bli følgt tettere opp :)

Sikkert godt å få sjekket opp i både på den ene og andre måten!
Mye bedre når man har noe litt mer konkret å forholde seg til :), så slipper man også at fantasien får fullstendig fritt spillerom!

Men må jo legge til at det er jo herlig med skikkelig runde og gode babyer som ligner litt på michelin-mannen!:Heartred

Jeg har ei som var 4,4 kg. Visste ikke at det var stor baby pga dårlig oppfølging fra lege(mistenker svangerskapsdiabetes av mange grunner).
Fikk beskjed om at hvis neste baby er stor også så må jeg ha planlagt keisersnitt. De vil heller ta keisersnitt enn å sette igang fødselen før termin. Derfor er det mest sannsynlig leeenge til neste kommer, siden jeg er livredd for å ta keisersnitt. :p

Sønnen min var nesten 4,2 kg. Ikke "unormalt"stor...
Men hadde litt angst da min mann var 5 kg ved fødsel og søsknene hans og. Jeg var 3,5 ....

Sønnen min var nesten 4,2 kg. Ikke "unormalt"stor...
Men hadde litt angst da min mann var 5 kg ved fødsel og søsknene hans og. Jeg var 3,5 ....
Oi ja.. Da hadde jeg også vært redd. Nei jeg føler heller ikke at babyen er særlig stor før 4.5kg, er vel heller når den veier mer enn det jeg synes det blir skummelt :p

Jeg har ei som var 4,4 kg. Visste ikke at det var stor baby pga dårlig oppfølging fra lege(mistenker svangerskapsdiabetes av mange grunner).
Fikk beskjed om at hvis neste baby er stor også så må jeg ha planlagt keisersnitt. De vil heller ta keisersnitt enn å sette igang fødselen før termin. Derfor er det mest sannsynlig leeenge til neste kommer, siden jeg er livredd for å ta keisersnitt. :p
Åh? Var det en komplisert fødsel eller mener de bare det er uforsvarlig i og med de vil ta keisersnitt? Jeg har ikke fått beskjed om noen ting. Min nr1 veide bare 3.4 ved fødsel på termindato, men han har jo en annen far da, så er tydelig at gener har spilt inn hos disse babyene mine!

Oi ja.. Da hadde jeg også vært redd. Nei jeg føler heller ikke at babyen er særlig stor før 4.5kg, er vel heller når den veier mer enn det jeg synes det blir skummelt :p
Hehe ja.. :-) Men 4-tallet er en smule skremmende må jeg innrømme ;-)
Glad datteren min kun var 3450 g :-D

Lykke til. Håper fødselen din går fint :-)

Åh? Var det en komplisert fødsel eller mener de bare det er uforsvarlig i og med de vil ta keisersnitt? Jeg har ikke fått beskjed om noen ting. Min nr1 veide bare 3.4 ved fødsel på termindato, men han har jo en annen far da, så er tydelig at gener har spilt inn hos disse babyene mine!

Fikk stor rift pga størrelsen. Spørte spesifikt om de kunne sette igang neste fødsel(hvis det er stor baby), men det nekter de å gjøre. I såfall må det bli planlagt keisersnitt.

Kanskje du bare har mye fostervann? Estimering av baby er uansett usikkert, min var større enn de estimerte. Selv om jeg ventet stor baby, så ønsket de ikke å sette meg i gang.

Her var eldstemann 5.390 gram 11 dager over, fødselen gikk kjempe fint. Når jeg ble gravid med minsten fikk jeg ganske tidlig kontantert svangerskapsforgiftning. Fikk ofte ul, han lå godt over normalen hele veien. Var ikke snakk om å sette meg igang. Han kom 7 dager over termin, 5.6 kilo. Ble ikke sydd engang. ;-) haha. Så mitt tilfelle er jo litt ekstremt, men meningen var at fødsel nr 2 gikk kjempe fint. :-) Ville prøvd å ikke bruke så mye tid på å bekymre deg. :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Kanskje du bare har mye fostervann? Estimering av baby er uansett usikkert, min var større enn de estimerte. Selv om jeg ventet stor baby, så ønsket de ikke å sette meg i gang.
Det kan være. Jeg oppdaget idag når jeg sjekka svangerskapspapirene fra forrige gang at jeg ligger mye lenger over enn hva jeg først trodde, og har gjort detbhele veien. Og basert på symfysemålene fra mine to tidligere svangerskap , så mente jm at mitt symfysemål egentlig indikerer veldig bra på babyens vekt.. Men kan jo håpe det er mye fostervannsprøve da!

Men jeg har valgt å bestille privat vekst-estimering på mandag, og hvis det virker som han er stor, så vil jeg kreve nærmere oppfølging og flere ulkontroller.. Da er vekstestimeringen mer pålitelig enn kun ved et engangstilfelle. Og evt, kommer jeg til å kreve keisersnitt.

Last edited:
Her var eldstemann 5.390 gram 11 dager over, fødselen gikk kjempe fint. Når jeg ble gravid med minsten fikk jeg ganske tidlig kontantert svangerskapsforgiftning. Fikk ofte ul, han lå godt over normalen hele veien. Var ikke snakk om å sette meg igang. Han kom 7 dager over termin, 5.6 kilo. Ble ikke sydd engang. ;-) haha. Så mitt tilfelle er jo litt ekstremt, men meningen var at fødsel nr 2 gikk kjempe fint. :-) Ville prøvd å ikke bruke så mye tid på å bekymre deg. :-)

Sent from my iPhone using BV Forum
Wow, for en dame du er :D godt å høre det gikk bra med begge to. :) Jeg er egentlig ikke typen til å bekymre meg noe særlig.. Men akkurat nå går jeg rundt med en konstant dårlig følelse, og velger derfor å kjøre på for å få oppklart dette fortest mulig, slik at jeg enten(forhåpentligvis) kan slå meg til ro med at han ikke er så stor, eller begynne å forberede meg på prosessen jeg kommer til å sette igang om han faktisk skulle være nærmere 5kg. Jeg er veldig smal i bekkenet egentlig, og storebroren her er veldig brei over brystet og skuldrene, så det blir egentlig uaktuelt for meg å ta den risikoen..

Jeg hørte veldig mye fra jordmor at magen min er kjepe stor og ungen sikkert også men jeg ligger bare litt over kurven i uke 39. Uansett på torsdag, da blir det en dag over termin, skal jeg til sykehus og de sjal sjekke hvis jeg må ingangsettes med en gang pga. barn er for stor. Alle barn i famillie var født rundt 3,5 - 4 kilo så det er jo helt greit synes jeg. Bedre enn undervekt...

Back
Topp