Ødelagte Melkekjertler?

Bæremamma

Gift med forumet
Junilykke 2022
hei, jeg fikk en grusom melkespreng i det ene brystet noen dager etter fødsel. Måtte massere ganske hardt i dusjen for og få løsnet opp. Etter en dag med pomping og amming på deg brystet var det helt borte igjen. Men jeg har ikke hatt noe særlig melk i brystet etter det. Det er kanskje 10 ml om jeg er heldig. Mens på det andre er det ca 100 ml ved pomping. Når jeg kjenner på det brystet med lite i så er det en liten kul mot armhulen, men den forsvinner når jeg ammer. Jeg lurte derfor på om de andre melkekjertlene har blitt ødelagte etter jeg hadde melkespreng? Og om de har det, hvordan effekt har det for fremtidige svangerskap ?

Får ungen melk ifra puppen da? Ikke alle som får ut melk ved pumping.

Drikker babyen godt fra det brystet? Hvis det ser ut til at det er lite melk der når babyen dier så alltid legg til på det brystet først, så vil produksjonen mens sannsynligvis øke. Har nok ikke blitt ødelagt. Noen ammer bare på en pupp, men ikke fordi det er noe galt med den ene puppen men fordi barnet har en favorittside og tømmer kun det ene brystet best. Prøv å legg barnet til i forskjellige stillinger (vanlig, liggende, liggende "opp ned" og tvillingstilling) så vil alle melkegangene bli tømt. Spesielt i tvillingstilling dersom du har en kul mot under armen. Kan være tett melkegang og den tømmes best mot den siden tungen/haken til barnet er. Nesespray for utdrivningsrefleks kan også hjelpe. Hvor gammel er baby nå?

Sent from my iPhone using BV Forum

Okei, ja hun får melk derfra, men ligger bare litt, også vil hun ikke mere. Når jeg da håndmelker/pomper så kommer det ingenting... Hun er 1
Mnd

Okei, ja hun får melk derfra, men ligger bare litt, også vil hun ikke mere. Når jeg da håndmelker/pomper så kommer det ingenting... Hun er 1
Mnd
Legg henne til ofte så får du økt litt :)

Har lagt hun til der mye, og etter noen timer så er det kun det ene stedet jeg får en hard kul. Resten av brystet er liksom helt mykt.
Prøv å masser litt mer da? Eller hør med helsestasjonen hva du kan gjøre.

Bor du i nærheten av ett større sykehus? En del har ammepoliklinikk der du kan bestille time og få gratis hjelp til å finne ut hvorfor :) Her i Oslo er det på Rikshospitalet, men vet der er på mange andre også :)
Det kan også være en skjevhet i nakken som gjør at det er ubehagelig for babyen å ligge mot det brystet, og derfor ikke vil ligge der lenge nok til å øke produksjonen.. Det må du til kiropraktor eller manuellterapaut for å finne ut av... Ble hun tatt med vakum eller tang? Da er det ganske vanlig å få en liten stivhet eller skjevhet i nakken som bør sjekkes ut...

Bor du i nærheten av ett større sykehus? En del har ammepoliklinikk der du kan bestille time og få gratis hjelp til å finne ut hvorfor :) Her i Oslo er det på Rikshospitalet, men vet der er på mange andre også :)
Det kan også være en skjevhet i nakken som gjør at det er ubehagelig for babyen å ligge mot det brystet, og derfor ikke vil ligge der lenge nok til å øke produksjonen.. Det må du til kiropraktor eller manuellterapaut for å finne ut av... Ble hun tatt med vakum eller tang? Da er det ganske vanlig å få en liten stivhet eller skjevhet i nakken som bør sjekkes ut...
Bor i nærheten av Oslo, har du noen link til nettsiden dems?

Bor i nærheten av Oslo, har du noen link til nettsiden dems?

Vet ikke nettsiden, men fikk visittkort med tlf når jeg dro fra barsel, så prøv å ring dit du :) Legger med bilde av visittkortet...

Vedlegg

• ammeklinikk.jpg
    ammeklinikk.jpg
    201,3 KB · Visninger: 12
Back
Topp