Hjelp.. skeptisk baby 9mnd

mifa

Blir kjent med forumet
Heisann

Min jente på 9 mnd er ekstremt skeptisk for andre, og begynner å gråte med en gang tanter, bestemødre osv skal holde. Har vart i 1-2mnd nå

Noen som har hatt det slik, og når gikk det i tilfelle over. Tenkte å ha barnevakt når hun er ca ett år, fra fredag til lørdag, og håper liksom den skepsisen har gitt seg til da. Klarer ikke kose meg med barnevakt om ikke

Mener å huske det er veldig normalt for den alderen.
Vi hadde det hvertfall i den alderen.
Husker ikke helt når det ga seg

Det er veldig normalt rundt den alderen, har en gutt på ni måneder som for tiden er meget skeptisk til de fleste. Det gir seg vanligvis innen ettårsalderen, men noen barn vil jo alltid være litt "vare" på å skulle være hos andre enn foreldrene. Håper det går over innen dere skal ha barnevakt, da :)

Det er en periode. Samtidig vil du kunne se sympatigråt med andre barn. :)

Sandvik har en fin heftet bok om barnets utvikling dom jeg hadde god nytte av.
Mi tulle var som regel en måned for tidlig ute med alt i forhold til den, men jeg følte meg godt forberedt :)

Det er helt normalt tenker jeg.
Her har veslegutt kun vært skeptisk til farfaren sin, men det har gått over nå da:P

Tenker at vi som foreldre også kan hjelpe barna ved å sosialisere dem regelmessig i forhold til andre både voksne og barn. Har sett både på eget barn og andre rundt/familie at foreldrene har mye å si i forhold til å venne barnet til omgang med andre...

Der hvor foreldrene eksponerer på en trygg måte barnet til andre, så er barnet langt lettere trygg på nye enn der hvor foreldrene begrenser omgangen med andre/fremmede. Tar tid men gir resultater.

Er vel ganske normalt at de blir skeptiske, men vi har vært flinke til å besøke folk og ha barnevakt til lillegutt hele veien, så vi har aldri hatt noen problemer :)

Det er veldig normalt rundt den alderen, har en gutt på ni måneder som for tiden er meget skeptisk til de fleste. Det gir seg vanligvis innen ettårsalderen, men noen barn vil jo alltid være litt "vare" på å skulle være hos andre enn foreldrene. Håper det går over innen dere skal ha barnevakt, da :)

Takk for svar alle :) håpe det gir seg litt før ettårsalderen ja :) Er jo bhg start om 2mnd å. Litt skepsis er vel sunt, men helst ikke alt for mye. hehe ;)

Jeg hadde det slik i lang tid. Min ville ikke engang være hos pappaen, og ja han bor sammen med oss :) Gikk gradvis bedre i 3-4 års alderen. Hehe, ikke så mye trøst i dette kanskje :p

Det er nok helt normalt ja. Har ikke slitt mye med det vi, men her har ungene hele tiden hatt nært forhold til besteforeldre, tanter og onkler. Har hele tiden kunne gått til noen av de andre for trøst som til meg, og det har vært godt for oss alle sammen. Tror iallefall det er viktig at dere ikke presser henne nå. La henne få den tiden hun trenger slik at hun kan få føle seg trygg, og så vil det nok bedre seg ganske snart :-)

Jeg hadde det slik i lang tid. Min ville ikke engang være hos pappaen, og ja han bor sammen med oss :) Gikk gradvis bedre i 3-4 års alderen. Hehe, ikke så mye trøst i dette kanskje :p

Bare sånn av nysgjerrighet... deltok pappaen i leggerutiner, mating, stell osv? Syns det høres veldig rart ut at babyen var skeptisk til pappaen :P Er jo normalt at de er skeptiske i perioder, men jeg trodde det som regel gikk over innen kort tid, ikke etter flere år?

Bare sånn av nysgjerrighet... deltok pappaen i leggerutiner, mating, stell osv? Syns det høres veldig rart ut at babyen var skeptisk til pappaen :p Er jo normalt at de er skeptiske i perioder, men jeg trodde det som regel gikk over innen kort tid, ikke etter flere år?

Nei, han deltok ikke med noe som helst. Pappapermen var grusom for både meg og mini.

Tenker at vi som foreldre også kan hjelpe barna ved å sosialisere dem regelmessig i forhold til andre både voksne og barn. Har sett både på eget barn og andre rundt/familie at foreldrene har mye å si i forhold til å venne barnet til omgang med andre...

Der hvor foreldrene eksponerer på en trygg måte barnet til andre, så er barnet langt lettere trygg på nye enn der hvor foreldrene begrenser omgangen med andre/fremmede. Tar tid men gir resultater.
Enig til en viss grad. Men dette har eg prøvd så godt eg kan, og har likevel ei som er skeptisk til dei fleste andre. Og det går opp og ned. Så uansett kor mykje ein prøvar, så vil nok nokre barn alltid vere litt meir skeptiske enn andre. I periodar i alle fall:-)

Enig til en viss grad. Men dette har eg prøvd så godt eg kan, og har likevel ei som er skeptisk til dei fleste andre. Og det går opp og ned. Så uansett kor mykje ein prøvar, så vil nok nokre barn alltid vere litt meir skeptiske enn andre. I periodar i alle fall:-)

Men er det vanlig frem til de er flere år gamle?

Heisann

Min jente på 9 mnd er ekstremt skeptisk for andre, og begynner å gråte med en gang tanter, bestemødre osv skal holde. Har vart i 1-2mnd nå

Noen som har hatt det slik, og når gikk det i tilfelle over. Tenkte å ha barnevakt når hun er ca ett år, fra fredag til lørdag, og håper liksom den skepsisen har gitt seg til da. Klarer ikke kose meg med barnevakt om ikke
Det er vanlig i den alderen. Gi barnet tid. Ikke la besteforeldre ol trenge seg på - for babyen vet ikke at dette er familie, for hun er de fremmede! ;) La hun studere de litt på avstand og hvis hun reagerer be de rygge litt når de snakker til henne og bruk tid på å vinne tilliten hennes. Respekter at hun synes det er skummelt at vilt fremmede skal holde henne. Viktig at du later som ingen ting, snakk med de mens du holder henne og la henne bli kjent med de via deg.

Skepsisen går vanligvis over innen 1 år, men ikke alltid. La barnet bestemme når det er klart for å passes av andre. Vedkommende som skal passe barnet bør være ofte på besøk når det nærmer seg, type minst 2 ganger i uken. Og er barnet skeptisk bør det passes hjemme hos seg selv.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, han deltok ikke med noe som helst. Pappapermen var grusom for både meg og mini.
Samme her. Jeg fullammet og vi flyttet fra hverandre akkurat da, så pappapermen var heldigvis bare 2 timer om gangen tre ganger i uken. Men merket at seperasjonsangsten kom når han begynte å ha han. Jeg synes det er uheldig at man bytter hovedomsorgsgiver akkurat i den alderen (når pappaperm begynner ved 100%lønn).

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp