Familie og graviditet

Steinbukk1

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg har et lite "problem"... Jeg er gravid i 7 uke nå, og kjenner meg ganske sliten og trøtt om dagene. Har nettopp begynt i 100% jobb etter å ha vært arbeidsledig i nesten 1 år.
Jeg sitter barnevakt for tantebarnet mitt annenhver lørdag, og har gjort det i 4 år. Kjenner nå at det er litt mye mtp jobb hver dag (småbarnsavd. i barnehage) + graviditet (første gang). Har prøvd å ta det opp med søstra mi om at hun må begynne å tenkte på å finne annen barnevakt, men får bare til svar at "ja, men det er jo lenge til du får ut barnet, så det er jo ikke noe stress". Det virker ikke som om hun forstår at jeg vil slappe av i helgene og få ladet meg opp til ny jobbuke. Jeg passer han tross alt på dagtid, og er ikke en "lett" unge å passe, da han er et barn som alltid kjeder seg og finner på rampestreker + må ha voksenkontakt hvert eneste sekund. Noen her som har ideer om hva jeg kan gjøre/si for å få henne til å se meg og mitt behov for en gang skyld, og ikke bare hennes? Hun virker så lite takknemlig :-(

Hei! Jeg har et lite "problem"... Jeg er gravid i 7 uke nå, og kjenner meg ganske sliten og trøtt om dagene. Har nettopp begynt i 100% jobb etter å ha vært arbeidsledig i nesten 1 år.
Jeg sitter barnevakt for tantebarnet mitt annenhver lørdag, og har gjort det i 4 år. Kjenner nå at det er litt mye mtp jobb hver dag (småbarnsavd. i barnehage) + graviditet (første gang). Har prøvd å ta det opp med søstra mi om at hun må begynne å tenkte på å finne annen barnevakt, men får bare til svar at "ja, men det er jo lenge til du får ut barnet, så det er jo ikke noe stress". Det virker ikke som om hun forstår at jeg vil slappe av i helgene og få ladet meg opp til ny jobbuke. Jeg passer han tross alt på dagtid, og er ikke en "lett" unge å passe, da han er et barn som alltid kjeder seg og finner på rampestreker + må ha voksenkontakt hvert eneste sekund. Noen her som har ideer om hva jeg kan gjøre/si for å få henne til å se meg og mitt behov for en gang skyld, og ikke bare hennes? Hun virker så lite takknemlig :-(
hun kan ikke tvinge deg til å sitte barnevakt !! Situasjonen din har jo endret seg på alle måter, du har både begynt i fulltids jobb pluss du er blitt gravid. Om hun ikke vil skjønne det så får jo du bare si at du ikke stiller opp neste helg ! Og jo før jo bedre, du kommer til å trenge energien din til å klare graviditeten samt jobben.

Du må bare si det akkurat som det er. Du er gravid, du jobber 100 % i barnehage og du trenger å slappe av når du først har muligheten. Det å være gravid for første gang er en stor omveltning for kroppen, med mye hormoner og kanskje kvalme og hodepine osv. Så da syns jeg hun burde ha litt forståelse for at du trenger hvile.

Jeg hadde vært klar med henne at jeg ikke kunne passe ungen lenger og det fra og med først kommende helgen. Du klarer ikke å jobbe i ukedagene hvis du ikke får slappet av i helgene. Hun kan ikke tvinge deg til det.

Du må bare forklare det for henne igjen og igjen og igjen. Det virker ikke som at hun vil forstå.
Håper formen din tar seg opp etterhvert :) starten er tyngst. Helt til det blir tungt igjen.
Lykke til!

Du må bare si det akkurat som det er. Du er gravid, du jobber 100 % i barnehage og du trenger å slappe av når du først har muligheten. Det å være gravid for første gang er en stor omveltning for kroppen, med mye hormoner og kanskje kvalme og hodepine osv. Så da syns jeg hun burde ha litt forståelse for at du trenger hvile.

sign denne!
Dessuten er det jo det første trimesteret som kan være verst for den gravide, da med kvalme, hormonforandringer og et enormt behov for hvile/søvn :) Masse lykke til! Håper hun forstår deg!

Gi henne en skriftlig "oppsigelse". Skriv at du sier opp din stilling som barnevakt for ditt tantebarn med umiddelbar virkning. På grunn av din nye situasjon med ny jobb i 100% stilling, og at du mangler overskudd på grunn av graviditeten har du ikke lengre kapasitet til jobben som fast barnevakt på lørdager.

Hun bør vise litt mer forståelse for din situasjon og vise litt mer takknemlighet for jobben du har gjort som barnevakt.

Bara si det rett ut till henne att nest helg passar du ikkje han. Hon har ju fått beskjed om det før. Synd de e dårligt att hon ikkje hører på deg

Da sier du som det er:) si at du vil ha helgene dine selv nå, til og lade opp batteriene til arbeidsuken. Og at du ikke vil være barnevakt lenger! Ingen som kan tvinge deg til og passe andre sine barn! Slik er det bare, og passer det ikke inn i hennes situasjon, så tenker jeg at da må hun nesten finne en annen løsning på ting! :)

Du må nok bare forsøke å si det enda tydeligere! Kanskje si at det ikke går akkurat nå, men at du gjerne vil senere hvis du føler deg i form til det.

Dårlig gjort at hun ikke har forståelse for hvordan du har det da. Ettersom hun har en 4åring selv regner jeg med at hun også har vært gjennom et svangerskap? Da burde hun skjønne at du trenger hvile nå. Ingen som kan tvinge deg til å passe en unge, og det virker som du trenger helgene til å hvile deg slik at du greier jobben din.

Bare bli mer tydelig på det. Hun må jo kunne ta seg av egen unge når du ikke har mulighet til å være barnevakt :)

Enig her.

Som over, gi henne en skriftlig "oppsigelse" av at du ikke kan passe ungen hennes lengre, og om du orker med ett visst antall oppsigelseshelger, så hun finner seg en ny :) Dette burde hun som har vært gravid forstå! Kanskje hun har glemt litt av det og trenger at du forklarer godt hvordan du har det for å huske tilbake?
Uansett er din helse det viktigste :)

Tenk først og fremst på deg sjølv, og sei at du ikkje kan passe lenger. Det skal du ikkje ha dårlig samvittighet for:-)

hun kan ikke tvinge deg til å sitte barnevakt !! Situasjonen din har jo endret seg på alle måter, du har både begynt i fulltids jobb pluss du er blitt gravid. Om hun ikke vil skjønne det så får jo du bare si at du ikke stiller opp neste helg ! Og jo før jo bedre, du kommer til å trenge energien din til å klare graviditeten samt jobben.
Enig. Du har faktisk et eget liv. Du må ta hensyn til baby og egen helse. Og jobben din. Det er din inntekt.

Back
Topp