Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Samme herSom dere syns passer like godt til fisk som til kjøtt osv. (om du ser bort i fra salt og peppe)
Bruker ikke så mye da, men her er der Aromatkrydder som vi syns gir veldig god smak
Vis vedlegget 78547
Er det ingen som prøver å begrense mengden msg, til ungene om ikke annet?
Hva er msg?
smaksforsterker
http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat
(ikke at wikipedia er den beste kilden, men de fleste andre jeg fant i farta var litt vel "alternative".)
Det er jo ikke advart mot bruk av det, dog sier den engelse utgaven at "he European Union classifies it as a food additive permitted in certain foods and subject to quantitative limits. "
Jeg bare synes ikke det er nødvendig å stappe i oss smaksforsterkere an mass, sammen med masse salt og bruker heller flere forskjellige "rene" krydder, som passer til de ulike ingrediensene, i stedet for å kjøre på "en greie som passer til alt" sånn at ulik mat smaker ulikt.
ja der sa du noe.. Paprikapulver bruker jeg i allt ogsåPepper og paprikapulver. Bruker sjelden salt, men dersom jeg har det i maten synes jeg at hvitløkssalt går til alt.
Ja, det kan jo være greit å begrense inntaket. Men dette er ikke i vanlig krydder? Bare sånne blandinger?![]()
jøss ingen som brukte Aromat nei hehe. Om dere ikke har smakt det vil jeg anbefale det veldig (selv om sikkert ikke alle liker det selvsagt)
Peppermix er også digg![]()
Det er bare å lese på, det er ikke absolutt alle blandinger det er i, men det er generelt sett ikke i RENE krydder (naturlig nok, de er rene) og ikke i alle typer miks, som peppermiksen jeg har bla) men det er typisk mye brukti grillkrydder og andre slike "all round" nettopp fordi det er en balanserende smaksforsterker.
Men jeg bruker heller pepper på oksekjøttet, chili på svinet og papirka på kyllingen, så får jeg et grillspyd med tre helt forskjellige smaker, heller enn å kjøre felles "grillrkydder" på hele greia, liksom. Og slik gjør jeg det, jeg velger krydder etter råvaren, og da helst rene krydder, eller blandinger av slike.
Dog, vi har pommes friteskrydder, og bruker tidvis tacopulver i stedet for å blande selv (men det selvblandede er godt altså, bare det at jeg har en tendens til å ha mer chili i enn ungene setter pris på) men begrenser bruken av det i hverdagen. Litt salt som "smaksforsterker" er greit, men jeg trenger ikke en smaksforsterker på alt, jeg vil smake maten som den er.