hvilket krydder bruker dere til "alt"

Chilli

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Bruker mye grillkrydder her :)

Vegeta allkrydda brukes veldigt mye här.
Anbefaller starkt.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    264,7 KB · Visninger: 24
piffi, allround og aromat er vel det som brukes mest her

Jeg bruker lite krydderblandinger, men har spesielt en blanding som er helt uten salt... og så vegeta som jeg bruker :) Men jeg bruker lite krydder, da jeg setter pris på å kjenne smaken av di forskjellige råvarene jeg har brukt.

Bruker fryktelig lite krydder. Bruker grillkrydder på ostesmørbrød, og urtesalt på noen supper, lapskaus osv.
Bruker salt og pepper på noe, men har det som regel på bordet så vi tar på den ferdige maten, pga unga.

Peppermix og chiliflakes...er ikke så fan av alle dissa kryddermixene som er fulle av salt og msg :p

Liker selv å bruke ulike krydder og urter, helst ferskt. Men han jeg bor med har piffi på alt.

Bruker ikke ferdige krydderblandinger omtrent, hiver bare på litt av alt krydderet vi liker :p

smaksforsterker
http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat
(ikke at wikipedia er den beste kilden, men de fleste andre jeg fant i farta var litt vel "alternative".)

Det er jo ikke advart mot bruk av det, dog sier den engelse utgaven at "he European Union classifies it as a food additive permitted in certain foods and subject to quantitative limits. "

Jeg bare synes ikke det er nødvendig å stappe i oss smaksforsterkere an mass, sammen med masse salt og bruker heller flere forskjellige "rene" krydder, som passer til de ulike ingrediensene, i stedet for å kjøre på "en greie som passer til alt" sånn at ulik mat smaker ulikt.

bruker mye av de der alt i et dryss ;) og alt hva jeg har i skapene hehehe :P og mannen er jo glad i sånn hvitløkskrydder o.l. ...

smaksforsterker
http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumglutamat
(ikke at wikipedia er den beste kilden, men de fleste andre jeg fant i farta var litt vel "alternative".)

Det er jo ikke advart mot bruk av det, dog sier den engelse utgaven at "he European Union classifies it as a food additive permitted in certain foods and subject to quantitative limits. "

Jeg bare synes ikke det er nødvendig å stappe i oss smaksforsterkere an mass, sammen med masse salt og bruker heller flere forskjellige "rene" krydder, som passer til de ulike ingrediensene, i stedet for å kjøre på "en greie som passer til alt" sånn at ulik mat smaker ulikt.

Ja, det kan jo være greit å begrense inntaket. Men dette er ikke i vanlig krydder? Bare sånne blandinger? :)

Ja, det kan jo være greit å begrense inntaket. Men dette er ikke i vanlig krydder? Bare sånne blandinger? :)

Det er bare å lese på, det er ikke absolutt alle blandinger det er i, men det er generelt sett ikke i RENE krydder (naturlig nok, de er rene) og ikke i alle typer miks, som peppermiksen jeg har bla) men det er typisk mye brukti grillkrydder og andre slike "all round" nettopp fordi det er en balanserende smaksforsterker.

Men jeg bruker heller pepper på oksekjøttet, chili på svinet og papirka på kyllingen, så får jeg et grillspyd med tre helt forskjellige smaker, heller enn å kjøre felles "grillrkydder" på hele greia, liksom. Og slik gjør jeg det, jeg velger krydder etter råvaren, og da helst rene krydder, eller blandinger av slike.

Dog, vi har pommes friteskrydder, og bruker tidvis tacopulver i stedet for å blande selv (men det selvblandede er godt altså, bare det at jeg har en tendens til å ha mer chili i enn ungene setter pris på) men begrenser bruken av det i hverdagen. Litt salt som "smaksforsterker" er greit, men jeg trenger ikke en smaksforsterker på alt, jeg vil smake maten som den er.

Haha, her i huset har jeg aromat i alt:p blir så glad når jeg får kupong på gratis aromat i coop medlemsblad.
Bruker også en del aromat på jobben ;)

jøss ingen som brukte Aromat nei hehe. Om dere ikke har smakt det vil jeg anbefale det veldig (selv om sikkert ikke alle liker det selvsagt)

Peppermix er også digg :)

Det er bare å lese på, det er ikke absolutt alle blandinger det er i, men det er generelt sett ikke i RENE krydder (naturlig nok, de er rene) og ikke i alle typer miks, som peppermiksen jeg har bla) men det er typisk mye brukti grillkrydder og andre slike "all round" nettopp fordi det er en balanserende smaksforsterker.

Men jeg bruker heller pepper på oksekjøttet, chili på svinet og papirka på kyllingen, så får jeg et grillspyd med tre helt forskjellige smaker, heller enn å kjøre felles "grillrkydder" på hele greia, liksom. Og slik gjør jeg det, jeg velger krydder etter råvaren, og da helst rene krydder, eller blandinger av slike.

Dog, vi har pommes friteskrydder, og bruker tidvis tacopulver i stedet for å blande selv (men det selvblandede er godt altså, bare det at jeg har en tendens til å ha mer chili i enn ungene setter pris på) men begrenser bruken av det i hverdagen. Litt salt som "smaksforsterker" er greit, men jeg trenger ikke en smaksforsterker på alt, jeg vil smake maten som den er.

Er helt enig med deg :) tror tacokrydder er den eneste krydderblandingen vi bruker, liker ikke at all mat smaker det samme..

Back
Topp