Hva er riktig ang sykemelding?

Agnete

Forumet er livet
Når man skal jobbe inn de 26 ukene for å få rett på ny sykepengeperiode. Har man i løpet av den perioden rett til å bruke egenmelding? Er det greit å være syk i arbeidsgiverperioden?
Eller må man være frisk 100% i hele 26 uker?
Jeg har spurt NAV, men får forskjellige svar hele tiden!
Jeg har fått beskjed om at man kan ikke bruke egenmelding eller noe og jeg har fått beskjed om at jeg har lov til å være syk i arbeidsgiverperioden!
Hva er riktig?

Sent from my iPhone using BV Forum

Egenmelding kan du nok helt sikkert bruke, for det blir ikke registrert hos NAV. En kort sykemelding innenfor arbeidsgiverperioden er jeg usikker på siden det registreres hos NAV.

Hvis du ikke er i stand til å jobbe 26 uker uten sykemelding er det vel kanskje greit å komme i dialog med lege, NAV og arbeidsgiver ang. dine muligheter.

Egenmelding kan du nok helt sikkert bruke, for det blir ikke registrert hos NAV. En kort sykemelding innenfor arbeidsgiverperioden er jeg usikker på siden det registreres hos NAV.

Hvis du ikke er i stand til å jobbe 26 uker uten sykemelding er det vel kanskje greit å komme i dialog med lege, NAV og arbeidsgiver ang. dine muligheter.

Ting kan oppstå uten at man helt kan styre over det ;) Trenger ikke samtale med NAV fordi man er gravid, og er syk pga det!

Og det var vel heller ikke det jeg spurte om..

Last edited:
Du har lov til å bruke egenmelding, men ikke sykemelding fra lege:) Jobber du i en IA-bedrift?

Sent from my iPad using BV Forum

Du har lov til å bruke egenmelding, men ikke sykemelding fra lege:) Jobber du i en IA-bedrift?

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg fant dette på NAV jeg. Virker ikke som det spiller noen rolle så lenge man ikke har vært syk utover arbeidsgiverperioden 16 dager..

Andre ledd regulerer hvor lenge et medlem etter en sykeperiode må ha vært arbeidsfør for at vedkommende igjen får rett til sykepenger fra folketrygden i nye 248/250/260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker, får igjen rett til sykepenger fra folketrygden i nye 248, 250 eller 260 sykepengedager.

For vurdering av ny rett til sykepenger er det to tidspunkt som må fastsettes, tidspunktet for seneste utbetaling av sykepenger fra folketrygden og tidspunktet for ny arbeidsuførhet. For at det skal kunne løpe en ny sykepengeperiode på 248 eller 250 dager fra det nye arbeidsuførhetstidspunktet må det ligge minst 26 sammenhengende uker med arbeidsførhet mellom de to tidspunkt. At perioden må være sammenhengende fremkommer av Arbeids- og velferdsdirektoratets kjennelse i ankesak nr. 68-1983-S. Anken over Arbeids- og velferdsdirektoratets kjennelse ble nektet fremmet av Trygderettens ankeutvalg, se Trygderettens ankesak nr. 2305/85. Se også Arbeids- og velferdsdirektoratets kjennelse i ankesak nr. 97/03559.

Sykefravær som ikke går utover arbeidsgiverperioden avbryter ikke opptjeningsperioden. Dette gjelder uansett hvem som utbetaler sykepenger i arbeidsgiverperioden . En arbeidstaker som blir arbeidsufør like før han har vært i arbeid i 26 uker, har derfor rett til sykepenger fra folketrygden dersom det på det tidspunkt arbeidsgiverperioden utløper, er gått 26 uker siden folketrygden utbetalte sykepenger.

En selvstendig næringsdrivende eller frilanser med forsikring fra første sykedag har rett til sykepenger i nye 260 dager når det er gått 26 uker siden vedkommende sist fikk utbetalt sykepenger fra folketrygden. Utbetalinger som ikke strekker seg utover de første 16 kalenderdagene skal holdes utenfor ved beregningen av opptjeningstiden på 26 uker, se § 8-12 andre ledd annet punktum.

I en del situasjoner kan det være vanskelig å se om en person skal regnes som helt arbeidsfør i forhold til § 8-12 andre ledd. Nedenfor vil vi ta for oss en del slike tilfeller:

Back
Topp