.

Jeg er helt enig med deg!
Fler og fler unge blir psykisk syke, det er en grunn til det. Forebygging er alfa omega. Min datter begynte i barnehagen da hun var 15 måneder gammel, og det var for tidlig for henne. Det tok et halvt år før stresset slapp tak i kroppen hennes, og det til tross for at vi hadde en fantastisk barnehage. Det er ikke sunt å ha et høyt stressnivå over lengre tid. Barn i dag er overstimulerte. Å være hjemme med barnet er for barnets syld, og jeg er 100% ok med at mine skattepenger går til å la andre være hjemme med sine barn.

Og likestilling? Dette handler da ikke om likestilling i det hele tatt. Det er ingen som sier at det er mor som må være hjemme med barnet. De som sier dette handler om likestilling er da skyld i å opprettholdeholdninger om at det må være mor som skal være hjemme. Hadde vi hatt råd til å være hjemme med lillemor i ett år til (med kontantstøtte) så hadde det vært min mann som hadde blitt hjemme. Så hvor er problemet med likestilling.

Jeg har ingen problemer med at innvandrere velger å være hjemme med barna. Hvem er det et problem for? Er det dem selv? De velger å være hjemme med barna, det er jo kjempeflott!
Det finnes andre måter å integrere dem på enn å ta fra dem tiden med barna. Man kan f.eks. lage egne åpne barnehager for innvandrere der de får norskundervisning samtidig. Og det skaper igjen arbeidsplasser.

Jeg er for 2 barnehageopptak i året, fordi for noen familier går det ikke rundt selv med kontantstøtten. Jeg er også for behovsprøving, for noen kan være hjemme med barna uten at de trenger kontantstøtten. Men jeg er 100% imot fjerning, for jeg tror det vil føre til et klasseskille. De med penger får være hjemme med barna sine, de som ikke har nok penger må i jobb uansett om de har et barn som trenger tid på seg før h*n er klar for barnehagen eller ei. Klasseskillet er stort nok som det er, vi trenger ikke gjøre det større!
Dessuten vil vi få et større press på føden om kontantstøtten fjernes, og det kan være potensielt farlig. Særlig når fødetoppen er i sommerferien. En alternativ løsning er å la jordmødre ha sommerferie andre tider på året, men det vil igjen gå utover familiene deres.

Nei, jeg sier ja til kontantstøtten, og hurra til de som er hjemme med barna. Stå på!
Veldig bra skrevet :)

TuMmY LoVe

Eg synes dei bør økt kontantstøtta og gi det frå permisjonstida er over! Her skal jr i barnehage i januar (OM me får plass vel og merke!) og da er han nettopp fylt 10 mnd! Han er da såååå liten synes eg... Burde få gå heime litt til! Men me har ikkje råd til å gå heime uten kontanstøtte til han er fylt 1 år...
Er bra dei valgte å legga på 1000kr, men det er fortsatt for lite.....

❤️Gutt Februar 2014❤️

Jeg mener grunnlaget for kontantstøtte er for svakt. At eneste kriteriet er at en ikke benytter seg av bhg er helt tåpelig for meg. Venninna mi som jobber mye natt, og dermed tjener greit får kontantstøtte i tillegg til å jobbe og spare bhg-utgifter. Henger ikke på ei greip for meg.

At det ikke er like gode muligheter for de som har mye penger eller ikke synes jeg er et tulleargument. Det ER forskjell på "fattig" og rik. Noen har råd til et kjempestort hus og feriehus i syden, det har ikke alle. Det er jo ikke statens ansvar å sørge for at jeg kan ha det..

JEG mener at kontantstøtte skal avskaffes. MEN det burde være et tilbud til de som har krav på bhg-plass, men som kommunen ikke klarer å å skaffe nok plasser til. (Jeg er ikke helt enig i 1.sept-regelen heller, men det er foreløpig de reglen vi har for krav om plass). Og skulle noen ha behov for å være hjemme litt lenger enn det første året f.eks på grunn av sykdom etc burde man kunne søke om ekstra støtte til det, men bør kunne argumenteres bedre enn at jeg ønsker å være hjemme litt lenger sammen med barnet mitt. Da bør man også kunne finansiere det selv. Min mening!
Helt enig

Jeg synes kontantstøtteordningen er helt topp. Da kan guttene mine være hjemme og ikke begynne i barnehage med en gang. Synes de er altfor små til det ennå.

Jeg jobber 2-4 offshore og au pairen passer barna om dagen mens mannen passer om kvelden og i helgene mens jeg er borte.

Resten av tiden er jeg mamma på heltid. Helmax for alle. Barna blir ikke stressa av å måtte begynne tidlig i barnehage, jeg kan jobbe i en deltidsjobb for heltidsbetaling, og samtidig ha masse tid til overs for barna når jeg går hjemme (som jo er 2/3 av livet)

Jeg mener grunnlaget for kontantstøtte er for svakt. At eneste kriteriet er at en ikke benytter seg av bhg er helt tåpelig for meg. Venninna mi som jobber mye natt, og dermed tjener greit får kontantstøtte i tillegg til å jobbe og spare bhg-utgifter. Henger ikke på ei greip for meg.

Jeg syns grunnlaget er helt greit jeg! Det faktum at en ikke benytter seg av barnehage betyr jo at foreldrene kan jobbe mye mindre totalt, altså mindre penger til familien. Og det er dyrt å leve i dagens samfunn.. Derfor syns jeg de skal få en liten slant fra staten, for den jobben en gjør å ta omsorg for barnet sitt i stedet for barnehagen. Det blir jo at foreldrene mottar litt av den lønnen staten skulle gitt til barnehagen dersom dersom barnet hadde gått der.

Å jobbe nattevakt er krevende, og det kreves av hele familien dersom en av foreldrene går i ren nattevaktstilling. Hvordan gjør venninna di som jobber natt det med barnepass det da, når hun sover på dagen?

Ikke alle vil ha ettåringene sine i barnehagen!
Jeg syns de som velger å ha dem hjemme absolutt bør få en liten slant i mnd fra staten.
For meg er ikke disse pengene avgjørende overhodet, jeg ville hatt dem hjemme uansett, men de pengene kommer godt med!
En liten slant? Hvis du mener den bør dobles, er vel ikke det en liten slant? For meg er 12 000 mye penger. Og det er helt tullete at staten (vi) skal betale for de som VELGER å gå hjemme med barna!

Jeg synes kontantstøtteordningen er helt topp. Da kan guttene mine være hjemme og ikke begynne i barnehage med en gang. Synes de er altfor små til det ennå.

Jeg jobber 2-4 offshore og au pairen passer barna om dagen mens mannen passer om kvelden og i helgene mens jeg er borte.

Resten av tiden er jeg mamma på heltid. Helmax for alle. Barna blir ikke stressa av å måtte begynne tidlig i barnehage, jeg kan jobbe i en deltidsjobb for heltidsbetaling, og samtidig ha masse tid til overs for barna når jeg går hjemme (som jo er 2/3 av livet)
Du og mannen jobber, dere har au pair og hever kontantstøtte?? Skal si enkelte har det som plommen i egget gitt... Da kunne de vel like godt vært i bhg når du er offshore istedet for å ha au pair... Nei, vent! Da får dere jo ikke kontantstøtte!
Som sagt, kontantstøtta skulle vært behovsprøvd....

En liten slant? Hvis du mener den bør dobles, er vel ikke det en liten slant? For meg er 12 000 mye penger. Og det er helt tullete at staten (vi) skal betale for de som VELGER å gå hjemme med barna!

Er ikkje alltid at ein har valg! Eg har ikkje rett på barnehageplass til min sønn før august 2015! Dersom vi ikkje får barnehageplass, kva skal me gjera? Da hjelper 6000kr veeeeldig, men det hjelpe ikkje nok...

❤️Gutt Februar 2014❤️

Er ikkje alltid at ein har valg! Eg har ikkje rett på barnehageplass til min sønn før august 2015! Dersom vi ikkje får barnehageplass, kva skal me gjera? Da hjelper 6000kr veeeeldig, men det hjelpe ikkje nok...

❤️Gutt Februar 2014❤️
Det blir noe heeelt annet! Derfor skulle det bli gitt til de som ikke får bhgplass men ikke til de som velger selv å være hjemme, ha au pair osv :)

Trenger du virkerlig statestikk på det?
Har det vært endring de siste 8 årene,og jeg har da ikke sagt ubegrenset arbeidsplasser?
Nei slikt tull gidder jeg ikke å diskutere. Når du ikke selv forstår at utbygging av barnehager skaper fler arbeidsplasser så er ikke jeg personen til å forklare deg det.
Bare i min lille kommune har det de siste 8 årene blitt bygd tre barnehager, i nabokommune enda fler.. Og i vår kommune har det skapt over 30 arbeidsplasser.
Legger man mer penger i barnehage utbygging som det er behov for så vil det skape enda mer!

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, en slik påstand om at det er en direkte link mellom barnehageplass/bruk og mindre arbeidsledighet trenger jeg. At du finner en slik etterspørsel tullete forteller meg veldig mye om din bruk av retorikk. Ubegrunnete påstander er ikke verdt ordene de er laget av, og jeg avslutter gledelig diskusjonen med deg.

Ja, en slik påstand om at det er en direkte link mellom barnehageplass/bruk og mindre arbeidsledighet trenger jeg. At du finner en slik etterspørsel tullete forteller meg veldig mye om din bruk av retorikk. Ubegrunnete påstander er ikke verdt ordene de er laget av, og jeg avslutter gledelig diskusjonen med deg.

Så usakelig du er!
Jeg har ikke skrevet ett innlegg der jeg påstår at arbeidsledigheten har gått ned fordi vi bygger barnehageplasser. Den prosenten har ligget ganske jevnt de siste årene.
Men jeg skriver at flere barnehageplasser skaper flere arbeidsplasser. Det er da åpenbart!
Det er du som blander kortene her og kommer med ville påstander som ikke jeg har skrevet.

Så usakelig du er!
Jeg har ikke skrevet ett innlegg der jeg påstår at arbeidsledigheten har gått ned fordi vi bygger barnehageplasser. Den prosenten har ligget ganske jevnt de siste årene.
Men jeg skriver at flere barnehageplasser skaper flere arbeidsplasser. Det er da åpenbart!
Det er du som blander kortene her og kommer med ville påstander som ikke jeg har skrevet.

OK.

Hei Jenter :)
Kjempeflott at dere diskuterer ett så viktig emne, men husk bare på å være saklige i diskusjonen og vær høflige med hverandre selv om man ikke er enige :)
Ha en flott dag videre :)

Sammenlignet med hva en ville fått hvis en er i full jobb er 12.000 ikke mye nei, det skal jo tross alt leves av. Og det er jo bare et halvt år en mottar så mye penger.. Det koster mye for staten å ha ungene i barnehage også!

Jeg syns overhodet ikke det er tullete, jeg hadde syns det hadde vært en suveren investering, å investere i ungene er det lureste vi som famfunn kan gjøre mener jeg.

Jeg er for fjerning av kontantstøtten, så fremt man får tilbud om barnehageplass i egnet avstand fra bolig eller jobb. Det holder ikke med full barnehagedekning hvis barnehagen ligger på en annen kant av byen enn der man bor og jobber, da er det ikke en reel plass og alternativ.

Det er helt fint at folk vil være hjemme lengre med barna sine, men det bør de finne en løsning på privat!

Jeg synes alikevel det er riktig at staten subsidierer barnehageplass, ellers er det mange som ikke hadde hatt råd til og være i jobb. De som jobber holder julene i gang her i landet, og de bidrar også med en fin sum inn i skattekassen! Vi er rett og slett avhengig av de på flere måter!

Får ikke alle som har krav på bhgplass plass da?
Er veldig enig i det du sier:)
Mener å høre at det ikke er full bhg-dekning over alt enda. Eller i alle fall ikke et reelt tilbud (Enten får en i en bhg en ikke kan bruke på grunn av avstand eller at en ikke får nok dager.) Det er der jeg mener at kontantstøtta hadde vært en fin kompensasjon når kommunen ikke kan klare å gi det tilbudet en har krav på. (Jeg mener ikke de som er født etter 1. sept. De har pr i dag ikke krav på plass. -Om jeg synes det er riktig er en annen diskusjon)

Jeg syns grunnlaget er helt greit jeg! Det faktum at en ikke benytter seg av barnehage betyr jo at foreldrene kan jobbe mye mindre totalt, altså mindre penger til familien. Og det er dyrt å leve i dagens samfunn.. Derfor syns jeg de skal få en liten slant fra staten, for den jobben en gjør å ta omsorg for barnet sitt i stedet for barnehagen. Det blir jo at foreldrene mottar litt av den lønnen staten skulle gitt til barnehagen dersom dersom barnet hadde gått der.

Å jobbe nattevakt er krevende, og det kreves av hele familien dersom en av foreldrene går i ren nattevaktstilling. Hvordan gjør venninna di som jobber natt det med barnepass det da, når hun sover på dagen?

Da er vi ikke enige om grunnlaget. JEG mener at det faktisk er foreldrenes eget ansvar å forsørge sin egen famile - enten de velger å holde barnet hjemme eller i bhg. (Så klart finnes det unntak til dette, men normalt sett) JEG mener ikke en kan sammenligne "lønn" til barnet eller til foreldre. Norge trenger arbeidstakere. Dette er ikke en debatt om ettåringer i bhg - der er vi kanskje enige i mer ? :)

Jeg er veldig klar over at det er krevende å jobbe natt. Det er et valg man tar. For min venninne går det opp med at hun kun jobber halve natta, og har kun ett barn hjemme (de andre er i bhg og skole, og mannen ordner dem på morgenen). Er hun ekstra trøtt kan hun sove samtidig. Jeg unner henne absolutt pengene, men er bare ikke enig i grunnlaget, som sagt. Hun er hjemme med barnet sitt hele dagen, har alltid fri dagtid, tjener veldig greit med å jobbe mindre enn normalt (pga tilleggene), sparer bhg-utgifter OG får ekstra penger for dette. Men jeg vet hun synes det er slitsomt til tider. Det kreves mye av henne hele døgnet, men det er et valg de har tatt sammen. Det er kun kontantstøtta jeg ikke synes prinsippielt hun skal ha, siden hun jibber og faktisk tjener greit.

En jeg vet om blir alene med barn født i mars 2015, og har da ikke rett på barnehageplass før august. Og det er ikke allverdens med penger en klarer å spare når man er alene og skal betale alle vanlige utgifter. Hun er iallefall veldig glad for kontantstøtten, da det er minimal sjangs for barnehageplass før august.

Forstår ikke at noen kan mene at kontantstøtten bør fjernes helt. Derimot er jeg helt enig at det burde være være behovsprøvd ut fra inntekt, og om man faktisk er hjemme med barnet.

Så flott å se så mye engasjement ang dette temaet :D mange gode innlegg fra begge sider her :D

Det jeg har reagert på er at du kan ha barnet ditt 2 dager i uka i bhg, og fortsatt motta 3000 kr i mnd i kontantstøtte! Det er mer enn det de betaler for plassen sin... Vi hadde gutten vår hjemme til han var 2 år, fordi vi ikke fikk plass før han ble 2. Hadde noen dager i uka ulønnet permisjon og pappaen er ufør så hadde en hjemme når jeg var på jobb (så fremst han var frisk). Vi blir å gjøre det samme med yngstemann, jeg jobber litt redusert og det går opp i opp med kontantstøtte og det jeg sparer på bhg regningen.

Back
Topp