Må vel være tull?

mammaidesember

Glad i forumet
Dette kommer sikkert til å høres ut som dumme spørsmål, men spør siden jeg har lest at disse tingene ikke er bra. Leste på et forum at nå som jeg er 27 uker på vei burde jeg unngå å ligge rett ut på ryggen.. Isåfall ligge på noe så jeg lå skjevt! Dette må være tull vel? Er jo ingen grenser for hva gravide ikke kan spise/gjøre! En annen ting jeg har lurt på er majones. Har spist det, for skal jeg stole på alt på nettet er det ikke mye man kan spise, men leste man burde unngå det siden det er egg oppi? Men egg er jo trygt når det er kokt/stekt?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har aldri hørt at man ikke skal ligge på ryggen, men det er vel bedre å ligg på venstre side for bedre blodgjennomstrømming om jeg ikke husker alt for feil.

Det er enkelte ting du ikke skal/burde spise og gjøre.
f.eks rote i kattesand (hvis du har katt)
spise spekeskinke pga bakterier i maten som kan være skadelig..
Akkurat det med ligge stilling vet jeg ikke om er viktig.
Men vet med egen erfaring at når magen blir stor nok er ikke ryggen den mest behagelige å ligge rett ut på :P

I hjemmelaget majones er det jo rå egg da. Men såvidt jeg vet er majones på tube og sånn helt greit.

Ingen fare å ligge på ryggen så lenge det ikke gir deg ubehag. Noen kan oppleve at en stor blodåre kommer i klem ved å ligge på rygg sent i svangerskapet, men dette vil du merke før det er farlig for deg. Lå stadig vekk strak ut på ryggen fram til jeg fødte en ukes tid over termin jeg...
Majones inneholder rå eggeplomme, men det er ingen fare i Norge da vi ikke har salmonella. (Vil forsåvidt også tro at industrielt framstilt majones i utlandet også er trygg...)

Jeg ble en del svimmel om jeg lå på ryggen, pga. at magen klemte på en hovedpulsåre ved ryggraden ;) Ja det kan være farlig om du ligger for lenge sånn, blodmangel i nedre del av kroppen... Men som sagt over her, det blir ubehagelig og du blir svimmel før det blir farlig for babyen :)
Er en fordel å spise majones ferskest mulig, siden eggene i den ikke er varmebehandlet, men er ikke mer farlig enn andre ting du bør spise ferskt ;)

Men egg i majones er jo rått... Det er mye gravide ikke bør spise/gjøre, men man går heldigvis ikke gravid for alltid! :)

Er sant som det skrives over, blir man kvalm og uvel av å ligge på ryggen er hovedpulsåra i press, og det kan være uheldig.

Ligger man på ryggen og føler ubehag må man snu på seg! Så ja, den er sann;)

TuMmY LoVe

Dersom ein føler ubehag bør ein bytte stilling. Dei seie at det anbefala å ikkje ligga på rygg fordi det kan legge press på hovudpulsårer osv .

❤️Gutt Februar 2014❤️

Du merker det fort om du ikke kan ligge på ryggen! Jeg takla det ikke, ble kjempedårlig.

Dersom ein føler ubehag bør ein bytte stilling. Dei seie at det anbefala å ikkje ligga på rygg fordi det kan legge press på hovudpulsårer osv .

❤️Gutt Februar 2014❤️

Det er dette jeg har hørt også.

Jeg lå selv litt på rygg, men det var fordi jeg ikke følte ubehag. Lå mest på siden med pute mellom beina på grunn av bekkenet. ;)

• Liker
Reactions: EJ
Det er dette jeg har hørt også.

Jeg lå selv litt på rygg, men det var fordi jeg ikke følte ubehag. Lå mest på siden med pute mellom beina på grunn av bekkenet. ;)

Ja, eg kjøpte den doomoo ammeputa. Bur med den mellom beina pga bekkenløysningen :P

❤️Gutt Februar 2014❤️

Ang. å ligge på rygg så skal det vel vere uproblematisk så lenge det ikkje er ubehageleg. I mitt første svarngerskap hadde eg det problemet... Det blei veldig tydeleg då eg var på ul i veke 25 eller der omkring, men måtte avbryte fordi eg ikkje klarte å ligge på rygg på benken. Eg blei svimmel, kaldsvetta og følte at eg holdt på å besvime (hovudpulsåre i klem, antagelig). I mitt andre svangerskap opplevde eg ikkje dette i det heile tatt, så det har kanskje noko med korleis babyen er plassert å gjere og?

Så, viss du ikkje blir dårleg av å ligge på ryggen kan du fint gjere det. Du merkar det veldig fort om du blir dårleg. Det blir bra igjen når ein snur på seg eller setter seg opp.

Når man ligger flatt på rygg som gravid kan det presse på vena cava, stor blodåre. Man kan bli svimmel av det, men tror de fleste vil merke det. Om det skjer når du sover vil jeg tro du automatisk snur deg:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du merker det fort om du ikke kan ligge på ryggen! Jeg takla det ikke, ble kjempedårlig.

Samme her. Måtte ta alle kontroller og ultralyder på siden. Holdt på å kaste opp og besvime om jeg lå på siden :-)

Men merker du ikke noe, er det ikke noe problem :-)

Back
Topp