.

Og det er jo helt greit? Det som ikke er greit er jo at noen andre skal betale fordi du vil være hjemme med barnet ditt... og ja, det koster for staten for en bhg plass også, men det skaper arbeidsplasser, får flere ut i jobb og stort sett er det arbeidsgiveren til mor som får svi for dette. Og jeg vet om minst to familier her med invandrerbakgrunn som holder barna hjemme for å få kontantstøtte. Så selv om det ikke gjelder alle så er det helt klart hemmende for integrering av barn og mor.
Bra skrevet, helt enig.

Hvis man = mamma vil være hjemme med barna i lengre tid etter det første året, så må familiene stå fritt til å ta disse valgene. Derimot for samfunnet så hindrer det likestilling. Setter damene flere år tilbake i forhold til menn karrieremessig.

Deres personlige valg damer, men derimot så hvorfor skal staten sponse avtaler som ikke fremmer likestilling, men derimot setter den tilbake ??

Kontantstøtte bør være en mulighet hvis du ikke får bhg.plass...hvertfall så lenge man ikke har full bhg.dekning overalt. Velger man sjøl å gå hjemme, så bør man sjøl måtte spare til det.
En ting jeg ikke forstår er de som sier at problemet ville vært løst med to opptak i året....det hjelper jo ikke med to opptak hvis man ikke har plasser å tilby.... I alle de bhg.jeg veit om er det løpende opptak...dvs at hvis det blir ledig plass, så tar de inn barn fra ventelista. Kan ikke tenke meg noen ikke gjør det, da vil de få mindre økonomisk støtte fra staten. Vi trenger flere bhg.plasser, og flere førskolelærere....når vi har nok plasser, så kan alle bli tatt inn fra de er 11 mnd :)

Jeg vil gjerne ha en dagmamma til barnet mitt, siden vi ikke fikk bhgplass til sønnen vår som er født 19 dager for sent til opptaket. Men det finnes faktisk svært få dagmammaer. Og da MÅ jeg gå hjemme siden vi har ikke har barnepass. Besteforeldrene jobber fullt.
Ja og det som er dumt med en dagmamma er at de ofte tar betalt det man får i kontantstøtte, pluss bhgpris. Ingen vil vel jobbe som dagmamma om man kun får 2400,- i måneden, som er typisk bhg-pris! Og svært få har vel råd til å betale 6-9000 i måneden i dagmamma uten kontantstøtte??

:) jeg er for kontantstøtten, sånn den er i dag, frem til 2år, da er barnet sikret bhg-plass :) om det derimot er mulig å lage det slik at alle får bhgplass og ikke er tvunget til å gå hjemme på bakgrunn av manglende barnetilsyn, så er jo det kjempeflott og da kan den fint fjernes er min mening !

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️

Sist dette ble foreslått (husker ikke av hvilket parti, men mener det var en av de rødgrønne) så argumentertes det med at det var viktig å få innvandrerbarn inn i barnehagen tidlig for å lære norsk, og at det å fjerne kontantstøtten skulle tvinge først og fremst innvandrerfamilier til å ha barna sine i bhg. Problemet er jo bare at det går ut over alle og minsker valgfriheten vår enda mer. DET blir jeg provosert av det....!!!!

Jeg er for kontantstøtten slik det foreligger i dag.

Selv om det blir 2 opptak til barnehager i året, vil ikke det si at alle får plass. Det mangler jo på plasser.

Dessuten syns jeg det er tidlig å sende min sønn i barnehagen før han er 1år gammel, og da setter jeg pris på kontantstøtten.
Om vi hadde klart oss uten, jooo jaaa...kanskje det, men den vil jaggu komme godt med:)
Verken jeg eller mannen driter penger:P

Hvorfor skal staten betale mye av barnehage prisene da? Skal kontantstøtten fjernes bør også prisene på bhg økes slik at hver enkelt betaler for sin plass.
Jeg vil vertfall ikke betale skatt for at dekke andres barnehageplass.
Du vil ikke betale skatt for hjerte/kreft operasjoner heller? Hva med små barn som blir født med innvollene på utsiden? Mennesker med kroniske sykdommer som må ha behandling og medisin i dyre dommer?
Samme med skole. Her i Norge har alle råd til å gå på skole. Og det er langtfra noen selvfølge i andre land.
Forskjell på å betale for ting vi velger selv kontra ting vi ikke rår over. Noen må faktisk sende barna i bhg og når regjeringa legger opp til de bhg ordningene som vi har må alle sammen bidra, dvs betale skatt.
Jeg betaler all skatten min med glede :)

Sist dette ble foreslått (husker ikke av hvilket parti, men mener det var en av de rødgrønne) så argumentertes det med at det var viktig å få innvandrerbarn inn i barnehagen tidlig for å lære norsk, og at det å fjerne kontantstøtten skulle tvinge først og fremst innvandrerfamilier til å ha barna sine i bhg. Problemet er jo bare at det går ut over alle og minsker valgfriheten vår enda mer. DET blir jeg provosert av det....!!!!
Er da vel fritt valg om man vil være hjemme eller ikke??

Du vil ikke betale skatt for hjerte/kreft operasjoner heller? Hva med små barn som blir født med innvollene på utsiden? Mennesker med kroniske sykdommer som må ha behandling og medisin i dyre dommer?
Samme med skole. Her i Norge har alle råd til å gå på skole. Og det er langtfra noen selvfølge i andre land.
Forskjell på å betale for ting vi velger selv kontra ting vi ikke rår over. Noen må faktisk sende barna i bhg og når regjeringa legger opp til de bhg ordningene som vi har må alle sammen bidra, dvs betale skatt.
Jeg betaler all skatten min med glede :)
Jeg betaler med glede skatt for helsetjesester osv, selv om de ikke er til meg :) men hvorfor skal jeg betale skatt for at andre skal ha sine barn i barnehage, når dere som har barnehageplass ikke unner oss kontantstøtta? :)

Jeg betaler med glede skatt for helsetjesester osv, selv om de ikke er til meg :) men hvorfor skal jeg betale skatt for at andre skal ha sine barn i barnehage, når dere som har barnehageplass ikke unner oss kontantstøtta? :)
Jeg mener den skulle vært behovsprøvd. Har aldri sagt jeg ikke unner de som ikke har bhgplass kontantstøtta, men de som velger å gå hjemme selv om de har plass. Synes ikke staten skal betale for det :)

Jeg mener den skulle vært behovsprøvd. Har aldri sagt jeg ikke unner de som ikke har bhgplass kontantstøtta, men de som velger å gå hjemme selv om de har plass. Synes ikke staten skal betale for det :)
Tror jeg svarer at jeg er uenig og lar det være med det :)

Så det er bare de med barnehageplass som er i mot kontantstøtten? Holdt barnet mitt hjemme til han var 19 måneder jeg, fordi jeg mente han ikke var klar ;)
Er fortsatt i mot kontantstøtten..
I motsetning til kontantstøtten så skaper barnehagen arbeidsplasser og det er en stor verdiskapning for samfunnet.

Så det er bare de med barnehageplass som er i mot kontantstøtten? Holdt barnet mitt hjemme til han var 19 måneder jeg, fordi jeg mente han ikke var klar ;)
Er fortsatt i mot kontantstøtten..
I motsetning til kontantstøtten så skaper barnehagen arbeidsplasser og det er en stor verdiskapning for samfunnet.
Men jeg regner med du tok ut kontantstøtta når du hadde mulighet?
De fleste som har barna hjemme er vel for å fortsette den vil jeg tro.

Men jeg regner med du tok ut kontantstøtta når du hadde mulighet?
De fleste som har barna hjemme er vel for å fortsette den vil jeg tro.

Jeg var i mot den når jeg gikk hjemme også jeg ;)
Har ikke endret mening de siste månedene nei..

Men du tok i mot pengene?

Nei jeg gjorde ikke det. Jeg tar i mot barnetrygden, ellers har jeg ikke mottatt støtte for å ha barnet hjemme. Som sagt jeg var i mot den også da jeg gikk hjemme med barnet. Hva er poenget ditt egentlig?
At om man tar i mot så er man for? Nei, det er ikke slik det fungere;)
Mange i Norge ønsker ikke offentlige helsetjenester, blir det da feil at de blir lagt inn på et offentlig sykehus?
Vi kan diskutere dette i evigheter, men det er ikke slik at de som har barnehageplass er i mot og de som holder barnet hjemme er for!
Jeg mener vi ikke skal betale for at noen velger å gå hjemme, det tjener ikke samfunnet på!
Jeg selv kunne gått hjemme som "husmor", men ser selv at samfunnet ikke er tjent med der. Går å ha to tanker i hode samtidig!

Nei jeg gjorde ikke det. Jeg tar i mot barnetrygden, ellers har jeg ikke mottatt støtte for å ha barnet hjemme. Som sagt jeg var i mot den også da jeg gikk hjemme med barnet. Hva er poenget ditt egentlig?
At om man tar i mot så er man for? Nei, det er ikke slik det fungere;)
Mange i Norge ønsker ikke offentlige helsetjenester, blir det da feil at de blir lagt inn på et offentlig sykehus?
Vi kan diskutere dette i evigheter, men det er ikke slik at de som har barnehageplass er i mot og de som holder barnet hjemme er for!
Jeg mener vi ikke skal betale for at noen velger å gå hjemme, det tjener ikke samfunnet på!
Jeg selv kunne gått hjemme som "husmor", men ser selv at samfunnet ikke er tjent med der. Går å ha to tanker i hode samtidig!
Lurte bare jeg.
Og jeg sa de fleste som har barna hjemme er for kontantstøtte.
Så fordi vi ikke har barnehage så går jeg hjemme? Jobber og betaler skatt jeg.

Lurte bare jeg.
Og jeg sa de fleste som har barna hjemme er for kontantstøtte.
Så fordi vi ikke har barnehage så går jeg hjemme? Jobber og betaler skatt jeg.

Nei, jeg jobbet selv når jeg holdt barnet hjemme ;) Så nei, men kontantstøtten er med på at mange velger å gå hjemme eller jobbe mindre. Det fremmer ikke likestilling, hindrer integrering, og skaper lite verdi i samfunnet vårt.
Legg pengene i barnehage i steden, skaper mange arbeidsplasser :)

Nei, jeg jobbet selv når jeg holdt barnet hjemme ;) Så nei, men kontantstøtten er med på at mange velger å gå hjemme eller jobbe mindre. Det fremmer ikke likestilling, hindrer integrering, og skaper lite verdi i samfunnet vårt.
Legg pengene i barnehage i steden, skaper mange arbeidsplasser :)
Hadde den forsvunnet ville jeg uansett funnet en måte å være hjemme på, for jeg mener at mine barn har det bedre hjemme med meg når de er små. Så noen ekstra arbeidsplasser skaper jeg ikke uansett :) og jeg tror ikke jeg er den eneste som ville prioritert barna :)
Og likestilling meg her og der. Kvinner og menn er ikke like, kommer aldri til å bli det, vi er forskjellig oppbygd, både i hodet og kroppen :)

Hadde den forsvunnet ville jeg uansett funnet en måte å være hjemme på, for jeg mener at mine barn har det bedre hjemme med meg når de er små. Så noen ekstra arbeidsplasser skaper jeg ikke uansett :) og jeg tror ikke jeg er den eneste som ville prioritert barna :)
Og likestilling meg her og der. Kvinner og menn er ikke like, kommer aldri til å bli det, vi er forskjellig oppbygd, både i hodet og kroppen :)

Så siden vi er forskjellige biologisk så er det greit at en arbeidsgiver lønner deg mindre og ansetter en mann i steden fordi han er "tryggere".
Ja, og det er jo helt greit at du velger;) Men staten trenger ikke å betale deg for å gå hjemme så lenge dine barn er friske!

Last edited:
Back
Topp