Kontaktlinser og graviditet...

Insania

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
Jeg har vært linsebruker i flere år, er kjempenærsynt og bytter litt med briller og linser.
Men i denne graviditeten har øynene mine blitt supertørre, kan ikke bruke linser like lenge av gangen og jeg føler egentlig at brillene suger like mye. (Og så hater jeg å bruke briller.)

Optikeren min sa at det var visst vanlig å få tørre øyne og t.o.m. bli mere nærsynt i svangerskapet- men at det ville gå tilbake til normalen etterpå.

Så, spørsmålet mitt er da som følgende: Er det flere med samme problemet?
Har noen av dere blitt mere nærsynt/langsynt som følge av svangerskap?

Har blitt mere tørr på øynene, men hater også brillene mine.... Vet ikke hvilken type du bruker men jeg har sånne jeg sover med og de puster ofte bedre og jeg har ihvertfall hatt mindre problemer med tørre øyne etter at jeg bytta. Nå klarer jeg meg med å innimellom ta de ut på natta og la øya hvile da pluss at jeg er blitt flinkere til å dryppe med saltvannsdråper innimellom :)

Jeg slet med det samme. Men jeg gikk fra +1.75 til - 1 etter 2 svangerskap. Har fremdeles -1 å minsten er 4 år, så det at det vil gå tilbake er bare tull.

Sent from my iPhone using BV Forum

Æsj...Jeg vil jo ikke akkurat bli mere nærsynt da. Har jo "bare" -11 og -10.25 fra før av.
Brukte også de mndslinsene, de en kan sove med. Har aldri hatt noen problemer med de tidligere og bare vært superfornøyd. Men de fungerer ikke så godt nå.

Jeg har vært linsebruker i flere år, er kjempenærsynt og bytter litt med briller og linser.
Men i denne graviditeten har øynene mine blitt supertørre, kan ikke bruke linser like lenge av gangen og jeg føler egentlig at brillene suger like mye. (Og så hater jeg å bruke briller.)

Optikeren min sa at det var visst vanlig å få tørre øyne og t.o.m. bli mere nærsynt i svangerskapet- men at det ville gå tilbake til normalen etterpå.

Jeg blir også mye tørrere på øynene av linsene nå i svangerskapet(og jeg er plaga med tørrhet i utgangpunktet) så bruker Systane..hjelper veldig :) I tillegg får jeg fortere belegg på linsene(noe som også er veldig vanlig under svangerskap)...så her brukes det kun dagslinser. Bruker det til vanlig også forsåvidt...sånna døgnetrundtlinser fungerer ikke overhode på mine tørre øyne :p
Jeg fikk faktisk bedre syn etter forrige svangerskap...gikk fra -6 og -5.25 til -5.75 og -5...ikke mye, men... ;)
Spent på hva som skjer etter detta ;)

Har prøvd døgnlinser tidligere, funka dårlig.
Bruker kun endagslinser. Hender jeg må bytte linser ila dagen, men det er sjelden. Blir jeg tørr, bruker jeg dråper. Lita hvit flaske med blå etikett, det er den beste til mine øyne.

Kan ikke huske at jeg hadde så mye problem med det under svangerskapet, men derimot i babytiden - hadde kolikkbarn, fikk alt for lite søvn og måtte bytte fra månedslinser (sånne man har døgnet rundt i en måned) til dagslinser fordi øynene ble tørre og irriterte.

Haha når du sier det så har jeg merket at brillene ikke er like bra som før!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Æsj...Jeg vil jo ikke akkurat bli mere nærsynt da. Har jo "bare" -11 og -10.25 fra før av.
Brukte også de mndslinsene, de en kan sove med. Har aldri hatt noen problemer med de tidligere og bare vært superfornøyd. Men de fungerer ikke så godt nå.
Gikk over til ukes linser for noen pr siden og de er veldig gode :-)

Jeg måtte slutte med linsene sist, ble knusktørt..

Jeg har ikke merket noen forskjell, men jeg drypper øynene minst en gang om dagen, gjerne to. Før jeg legger meg og når jeg står opp. Funker som bare det :)

Spør om du kan få prøve Dailes Total 1 hos optikeren din. Det er en endaglinse, men den inneholder silikon (akkurat som de månedslinsene du kan sove med). Dvs at fukte- og pusteegenskapene er veldig gode. Linsa er ganske dyr - men definitivt verdt det. Har brukt den som problemløser hos mange av mine kunder, som sliter med tørre øyne. Å supplere med komfortdråper ved behov er også lurt.

Lykke til! :)

Nå kan jeg ikke si om jeg ble mer nærsynt, men ikke som jeg merket. Jeg ble dog veldig tørr på øynene og kunne ikke gå med linsene, måtte gå med briller størstedelen av svangerskapet. Sliter fortsatt litt med tørre øyne, men det er mye bedre. Skal bestille meg ny time til linsekontroll nå, skummelt for jeg må gå opp i styrke hver gang jeg er der.
clear.png

Spør om du kan få prøve Dailes Total 1 hos optikeren din. Det er en endaglinse, men den inneholder silikon (akkurat som de månedslinsene du kan sove med). Dvs at fukte- og pusteegenskapene er veldig gode. Linsa er ganske dyr - men definitivt verdt det. Har brukt den som problemløser hos mange av mine kunder, som sliter med tørre øyne. Å supplere med komfortdråper ved behov er også lurt.

Lykke til! :)

Jeg bruker dissa...og merker stor forskjell nå når jeg er gravid, men merkelig nok så merker jeg ikke no særlig forskjell på dissa og de andre bra dailes linsene når jeg ikke er gravid...så for meg har det blitt gravidlinsa mi og skal brukes til 3mnd.etter lillebror har kommet ;)

Jeg merker mye mer tørrhet på øynene nå enn når jeg ikke er gravid. Gjorde det sist også. Bytta fra mndslinser til dagslinser, som jeg kan kaste hver kveld, og merka stor forskjell. Optikeren min sa at det er veldig vanlig at styrken forandres, og at det ikke er sikkert den vil komme tilbake til normalen igjen etter svangerskapet. Men det er lurt å vente med å ta ny synstest til man er ferdig med eventuell amming å sånn.

Ikke lagt merke til noe forandring. Har selv brukt linser i mange år:) håper jeg kan fortsette med det resten av svangerskapet å!!

Jente i november☆

Jeg et ganske ny med det linse greiene. Brukt det i ca 3 mnd. Merker selv av jeg er mye mer tørr nå, enn når jeg startet å bruke dem. Tok det opp, og fått anbefalt å bruke øyedråper med en type olje i. Den er utrolig god. Har den på nattbordet om kvelden, natten og morgen, og stua om dagen. Brukes etter behov, og Gjør ingen skade på øyet. Så prøv deg frem til øyedråper du trives med :)

Pga hormoner så har det vært noen tårevåte kvelder, noe jeg og føler så øya blir mer tørre og ubehagelige. Da bruker jeg briller 2-3 dager ;)

bruker denne (u)smart(e)telefonen

Har ikkje merka tørrheit heldigvis, men merker eg skulle hatt ein tur til optiker for synet er blitt dårligare. Men god på å utsette ting eg ;-)

Førstegangs - Desemberbaby <3

Jeg var på linsekontroll fredag som var, og fikk da vite at jeg måtte ha større styrke på det ene øyet. Hadde ca 70-80% syn på det ene og 50-60 på de andre, så det er jo da ikke merkelig at jeg synes at jeg ser dårlig. :P
Optikeren sa at vi måtte bare finne en linsetype som passer akkurat nå, og heller få tatt en skikkelig synstest og få riktig styrke på brillene etter at jeg var ferdig med amming etc. Jippi. :P

Back
Topp