Hva lærer vi barna?

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Hvilke verdier, holdninger og moraler ønsker dere å lære barna? Kom til å tenke på dette da en jente på 4 år i bhg til datteren min spurte hvorfor jeg hadde på singlett. Hun sa og jeg siterer "Hvorfor har du på deg en sånn? Jeg syns ikke det er noe fint. Man må dekke til armene sine om man er en jente. Det sier mamma." Jenta er fra marokko, og jeg antar at dette har med religion å gjøre. Syns det er litt spesielt hva som kommer ut av munnen på noen barn, og det er jo det de har lært hjemme.

Så da lurer jeg på, hvilke verdier og holdninger ønsker dere å lære barna?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er vokst opp med en mor som ikke eier filter for hva hun sier.. Og en søster som er akkurat lik. Ønsker å lære min sønn at man ikke trenger å si alt man tenker i alle fall.

Februar-14 mamma <3

Jeg tenker at det er greit å ha litt filter, men det er ikke greit å la seg overkjøre helt heller. Syns det er vasnkelig å definere vanlig folkeskikk, men tenker at man ikke trenger å påpeke at noen for eksempel har stygg genser om vedkommende ikke spør etter andres mening.

Ang ditt eksempel syns jeg ikke det er greit å si slik, i Norge har man andre "regler" enn i Marokko. Syns man skal tilpasse seg Norge om man skal bo her.

Hvilke verdier, holdninger og moraler ønsker dere å lære barna? Kom til å tenke på dette da en jente på 4 år i bhg til datteren min spurte hvorfor jeg hadde på singlett. Hun sa og jeg siterer "Hvorfor har du på deg en sånn? Jeg syns ikke det er noe fint. Man må dekke til armene sine om man er en jente. Det sier mamma." Jenta er fra marokko, og jeg antar at dette har med religion å gjøre. Syns det er litt spesielt hva som kommer ut av munnen på noen barn, og det er jo det de har lært hjemme.

Så da lurer jeg på, hvilke verdier og holdninger ønsker dere å lære barna?

Har med religion å gjøre ja :-) Hadde ikke tenkt noe spesielt over det, egentlig. Det er en fireåring, som du sier. Som har vokst opp i et hjemme hvor det er normalt. Hun lærer nok etter hvert at det er forskjell hjemme hos seg selv, og hjemme hos andre. Da forstår hun kanskje mer hvorfor vi ikke dekker oss til på samme måte.

Jeg og min kjære ble enige ganske tidlig i graviditeten, at det viktigste for oss å lære lille er å dele.
Det å være egen og egoistisk er den værste egenskapen et menneske kan ha synes jeg.

Jeg glemte å skrive at jeg ønsker å lære henne opp til å ha toleranse for at folk er forskjellige, at alle mennesker er like mye verdt, at man skal være snille mot andre og dele med andre. Og at hun må være fordomsfri og ha et åpent sinn. Og viktigheten av rettferdighet.

Ja. Det er vel en beskrivelse av meg selv :P

Jeg glemte å skrive at jeg ønsker å lære henne opp til å ha toleranse for at folk er forskjellige, at alle mennesker er like mye verdt, at man skal være snille mot andre og dele med andre. Og at hun må være fordomsfri og ha et åpent sinn. Og viktigheten av rettferdighet.

Ja. Det er vel en beskrivelse av meg selv :p
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv!

Har med religion å gjøre ja :-) Hadde ikke tenkt noe spesielt over det, egentlig. Det er en fireåring, som du sier. Som har vokst opp i et hjemme hvor det er normalt. Hun lærer nok etter hvert at det er forskjell hjemme hos seg selv, og hjemme hos andre. Da forstår hun kanskje mer hvorfor vi ikke dekker oss til på samme måte.
Jeg tenkte mer på at når barna spør hvorfor får vi ikke lov til dette, er det viktig at man faktisk svarer ordentlig. Prøve å forklare barna best mulig uten å videreføre "dårlige" verdier og holdninger. Det hele begynner jo med at barn overhører foreldre snakke, eller at man i farta sier noe dumt som er med på å skape negative og eksluderende holdninger.

Ja. Det er vel en beskrivelse av meg selv :P

Helt enig meg deg Spireliten! Akkurat dette er mine verdier/etiskesyn.

Derfor hadde jeg heller ikke "dømt" dette barnet. Det er hva hun har lært, det må respektere. Vi må respektere andres kulturer om vi skal kreve de skal respektere oss :-)

Tenk alle damer, plutselig en dag møtes våre barn på studentpub i Bergen ;-) hihi

Februar -14 mamma <3

Jeg tenkte mer på at når barna spør hvorfor får vi ikke lov til dette, er det viktig at man faktisk svarer ordentlig. Prøve å forklare barna best mulig uten å videreføre "dårlige" verdier og holdninger. Det hele begynner jo med at barn overhører foreldre snakke, eller at man i farta sier noe dumt som er med på å skape negative og eksluderende holdninger.

Ja sier noe der! Jeg vet ikke hva jeg selv hadde sagt... kanskje "jeg er voksen og kan bruke de klærne jeg vil"? :P

Derfor hadde jeg heller ikke "dømt" dette barnet. Det er hva hun har lært, det må respektere. Vi må respektere andres kulturer om vi skal kreve de skal respektere oss :-)

Tenk alle damer, plutselig en dag møtes våre barn på studentpub i Bergen ;-) hihi

Februar -14 mamma <3
Dømmer på ingen måte barnet. Tok meg ikke nær av det, men syns det var en god tankevekker på at det er vi som er foreldre som lærer bort dette til ungene våre, og lurte på hva dere syns er viktig at ungene deres lærer.

Ja sier noe der! Jeg vet ikke hva jeg selv hadde sagt... kanskje "jeg er voksen og kan bruke de klærne jeg vil"? :P
Jeg svarte at jeg tok av genseren fordi jeg var varm, og at jeg syns toppen min var fin :p Da fikk jeg til svar at det syns ikke hun, hennes genser var finere fordi hun hadde lange ermer og det er sånn jenter skal kle seg. :p

Jeg svarte at jeg tok av genseren fordi jeg var varm, og at jeg syns toppen min var fin :p Da fikk jeg til svar at det syns ikke hun, hennes genser var finere fordi hun hadde lange ermer og det er sånn jenter skal kle seg. :p

Haha! :P Tror ikke jeg hadde svart noe mer da... bare latt det være :P

Haha! :P Tror ikke jeg hadde svart noe mer da... bare latt det være :P
Man må jo bare le litt, barn sier så mye morsomt og rart.

Haha, unger sier mye rart!

Er ikke sikkert det er noe med religion å gjøre heller. Kanskje moren har grevinneheng og nekter å vise armene sine:-P

Februar -14 mamma <3
Det er jo ikke barnets feil men foreldrenes. Man dømmer ikke en fireåring nei, hun har jo lært dette og i hennes "verden" er dette riktig (enn så lenge). Men foreldrene lever i en flerkulturell verden og da er det greit å fortelle barna at noen går i singlet og at det er helt greit selv om de selv velger å dekke seg til. Ikke at det er feil/ikke pent å gå i singlet. Når hun sier at JENTER skal ha lange ermer så kommer det mest sannsynlig av kultur, og det fremmer ikke tilleranse når de blir fortalt slikt fra ung alder. Jeg forteller fireåringer som sier noe stygt om andre at det ikke er greit, enten det er til voksne eller barn, om det er genseren de har på seg eller hva de kritiserer.

Er ikke sikkert det er noe med religion å gjøre heller. Kanskje moren har grevinneheng og nekter å vise armene sine:-P

LOL! Haha, made me laugh :D så høyt at sambo kikket bort og spurte hva det var :p

Februar-14 mamma <3

Vi ønsker å lære lillegutt å ha respekt for andre, respektere at folk er forskjellige og samtidig tørre å være seg selv å stå for sine meninger. Ønsker også å lære han å være takknemlig for ting han har og får, utakknemlige personer kan fort bli ufordragelige i mine øyne.

Lillegutt 5/3-14 <3

Back
Topp