Vannfødsel? Ja eller nei?

Mamma M(i)ra

Millie00
Snøfnuggene 2018
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Jeg er i uke 38+0 i dag, termin 11.september, 20 år, og førstegangsfødene.

Jeg har aldri sett på meg selv som et menneske med høy smerteterskel, i allefall ser jeg for meg at fødselen vil tøye grensene mine mye. Var hos jordmor i dag og hun lurte på om jeg var villig til å prøve vannfødsel, altså føde i vann. De vil gjerne at flere skal prøve det (ikke så stor by, derfor lite fødsler). Har selv alltid sett for meg epi.dur. som smertestillende.

Verste som skjer er at hvis det ikke går, så flyttes du bare opp til seng igjen og får smertestillende.
Fine med det er at babyen får "lettere" overgang fra å være i vann til å komme ut i vann, mange får bedre rier i vann, slipper å føle seg like "naken" i vannet, kroppen slapper av,

Noen som har prøvd dette? Erfaringer?
Er du villig til å prøve?
Tanker om vannfødsel?

Jeg har veldig lyst, men dessverre tilbyr ikke sykehuset her det. Hadde definitivt prøvd om jeg hadde hatt mulighet. Syns det høres veldig greit ut egentlig.

Ei venninne har hatt begge sine fødsler i vann og hun likte d veldig godt :) så jeg vil prøve d om jeg får muligheten . Du kan jo prøve deg fram

Jeg hadde prøvd, hadde settt for meg det egentlig. Men kan ikke fordi jeg hadde keisersnitt sist og da er det risikofødsel nå. Men er jo som du sier funker det ikke for deg kan du jo bare stå opp fra badekaret og føde i seng, få epidural der. Tror ikke du angrer på å gi det et forsøk, tenk så stolt du blir hvis du klarer det uten epidural. Selvom det virkelig ikke er et nederlag å få epidural heller ;) gi det en sjanse!

Ville heller ikke vært redd for å ha det som utgangspunkt. Om du føler du trengerer smertestillende eller ikke liker det er det jo bare å "avbryte".

Hadde lyst til å prøve det sist, men babyen ble stresset av det, så jeg ble beordret opp av vannet etter en liten time. Slappet bedre av når jeg var i vannet så ønsker i det minste å prøve det som smertelindring denne gangen om det er ledige badekar. Hadde ikke epidural sist, så håper jeg klarer å unngå det denne gangen også :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg vil prøve vannfødtsel :) så skal spørre om jeg kan få rom med badekar og seng :D

Hadde ikke tenkt på det før omvisning på føden denne uka. Men må si det frister nå hvis jeg kan få det. Kommer hvertfall til å be om rom med badekar (ikke alle som har det her), og bruke det som smertelindring. Jordmor sa at vannfødsler tar kortere tid enn vanlig, og det i seg selv høres fristende ut syns jeg! Og som de sier over her, så kan en jo ombestemme seg underveis. Her sto hvertfall senga rett ved siden av :)

Jeg synes det høres fint ut, men mener å ha lest at det er best at man er ute av vannet når ungen kommer, slik at han/hun får fylt lungene med luft med én gang han/hun er ute? Noen som vet noe om dette? Ser jo for meg at jordmor får ungen relativt raskt opp av vannet, så vet ikke om det i det hele tatt kan være et problem,

Jeg tenker å gjerne prøve vannfødsel. Mange anbefaler det som smertestillende/avslappende under riene og før man har full åpning. Tenker det er verdt et forsøk:) Føler jeg bare har hørt positivt om det.

Ang luft så sa JM at de jo er vant til å ligge i vann, så det blir bare et par øyeblikk ekstra i vann, og lukkemekanismen virker til de blir løftet ut av vannet så det skal ikke være noe problem

Eg har veldig lyst til å bade litt. Om eg ikkje føler før å føda i vatn den dagen, at eg iallefall kan bruke det som litt lindring i begynnelsen :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Skulle gjerne badet og evt. født i vann, men får ikke lov siden baby skal ha elektrode på hodet under fødsel..

Sniker fra august :) Fødte ei jente i vann for 4 dager siden. Gikk i badekaret med 3 cm åpning. Og 1.5-2 timer etterpå ble hun født! Utrolig intenst! Angrer ikke på det, er deilig å kunne skifte stilling under ei rie om man må. Det klarte jeg ikke "på land"! Nå var dette min 3. Fødsel da, så er nok litt derfor det gikk så fort tenker jeg.

Jeg har veldig lyst å føde i vann, men hvordan får man tilgang til dette? Må man gi beskjed i god tid i forveien?

Skulle gjerne badet og evt. født i vann, men får ikke lov siden baby skal ha elektrode på hodet under fødsel..
Ahh, det er litt kjedelig da. Men bra at de vil gjøre det som er best for babyen og passer på :-)

Jeg har veldig lyst å føde i vann, men hvordan får man tilgang til dette? Må man gi beskjed i god tid i forveien?
Jeg tror ikke man må nevne det i forveien, med mindre det er veldig populært og man må "booke" rom med kar. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne si i fra når jeg kom på sykehuset eller ta en telefon når det nærma seg og fortelle at jeg ønsker det :-)

Sniker fra august :) Fødte ei jente i vann for 4 dager siden. Gikk i badekaret med 3 cm åpning. Og 1.5-2 timer etterpå ble hun født! Utrolig intenst! Angrer ikke på det, er deilig å kunne skifte stilling under ei rie om man må. Det klarte jeg ikke "på land"! Nå var dette min 3. Fødsel da, så er nok litt derfor det gikk så fort tenker jeg.
Ååå gratulerer med baby! <3 Hørres veldig fint ut! Er veldig frista til å prøve, men ja litt skummelt siden jeg ikke har født før hehe. :-) Tror jeg kanskje gjør det.

Jeg synes det høres fint ut, men mener å ha lest at det er best at man er ute av vannet når ungen kommer, slik at han/hun får fylt lungene med luft med én gang han/hun er ute? Noen som vet noe om dette? Ser jo for meg at jordmor får ungen relativt raskt opp av vannet, så vet ikke om det i det hele tatt kan være et problem,
Har også hørt at siden babyen kommer fra så tar den ikke innpust før den er oppe fra vannet. Og ungen er ikke lenge i vannet når den først kommer :-)

Back
Topp