Nytt eller bruk? - hva er dere budsjett?

Jump

Gift med forumet
Marsmellows-15
Septembergull'17
Jeg kom over dette bilde over hva barnet koster det første leveåret, tekst og priser (fra 2009) er danske, men jeg går ut i fra at det er sammenligning med norske priser:

baby466.jpg


Hva kommer du til å ha i fokus når det gjelder innkjøp? Her blir det nok mest brukt, jeg syntes det er helt horribelt å bruke f.eks. 10 000 på en barnevogn. Vi er heldige å kunne arve en del av tingene (satser jeg på). Så selv om jeg sier brukt, ville jeg ikke kjøpt brukt bilstol av ukjente, ei heller sko eller madrass (det er vel de tingene man sier skal være nye?). Så her blir det nok for det meste brukte ting, men noen ting blir garantert kjøpt nytt også ;)

Hmmm, dette ble litt rotete innlegg, men jeg satser på at vi havner under de 10 000 i utgifter her i starten ihvertfall (bilstol, vogn, møbler, tøy til de første månedene etc.). Tror jeg må føre et regnskap på dette, bare for å se hvordan det ender i siste ende :laughing002


Og om noen blir støtt av at jeg syntes det er horribelt med å kjøpe ny dyr vogn, mener jeg jo at om økonomien ikke har noen problemer med det, så kjøp løs! Vi er bare heldige å kan arve, så trenger ikke ofre det noen tanker om hvordan den brukte vognen er oppbevart/hygienisk/virker som den skal.
 
Det her blir vår tredje, så vi kommer til å bruke oppe igjen mye fra storebrødrene. Bilstol ble kjøpt ny til yngstemann, så det har vi, seng har vi, men jeg kommer til å kjøpe ny madrass, vi har masse, masse klær, så blir det gutt har vi det vi trenger, blir det jente kommer det nok til å suppleres en del. ;) Eneste vi må kjøpe er barnevogn, da kommer jeg til å kjøpe brukt, det er så mye fint f.eks på Finn. :) Drømmen er en helt ny Emmaljunga, men jeg synes den er alt for dyr... :p
 
Vi har mye fra sist gang, heldigvis denne gangen:p kjøpte ALT nytt da og brukte nok 20-30 000. Heldigvis betalte mamma vogna mi som kosta 5000:) det som irriterer meg mest er at stellebordet vi brukte 3700,- på!:eek: ikke levde lengre enn 1 år! Syns det var elendig! Så denne gangen kjøper jeg heller brukt eller ikea;) kjøper ny bilstol og madrassen bruker vi nok bare etter storesøster tror jeg:) får vi gutt kan vi arve noe klær, men får vi jente så har vi en del selv:)


Prinsesse juli 10
Endelig, Mars 2015
 
Det blir vel en 30000-40000 tusen da vi må ha alt utstyr. Har ikke barn fra før.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her har vi ingenting, så alt må kjøpes. Tror ikke jeg blir å handle så mye brukt. Vil helst ha nytt.


Excuse me- damn that autocorrect.
 
Vi kjøpte det meste nytt sist, kommer til å gjenbruke mye nå.
Men vognen(e) fra førstemann er ganske utslitte (hovedvognen fra sist er i tillegg upraktisk stor og tung), så det blir nok ny vogn. Vet hvilken vi skal ha, og ser litt etter brukte. Men av erfaring må den da være så godt som ubrukt for at den skal holde ut vognperioden med vår relativt harde bruk. Heldigvis er den vi (ok, jeg) har bestemt oss for mye billigere enn emmaljungaen vi kjøpte sist, om vi ender med å handle i butikk.
Må ha nytt bilsete, siden storebror sitt ble ødelagt mens det var på utlån.
Så sånn totalt ender vi nok over 10.000 denne gangen også..
 
Veldig usikker.. Blir nok nytt: sengeutstyr, .. :p vi trenger jo alt, og siden vi holder på med oppussing og skal ta huslån i oktober, så blir d nok mye brukt.. Men kommer selvsagt til å være super nøye med hva jeg kjøper.. Bilstol og vogn blir mest sansynlig kjøpt brukt. Klær også, (noe av det), og sånne leke ting blir selvsagt kjøpt nytt...
 
Vi bruker opp igjen, men har mye brukt :)

*jente 2009*
*gutt 2013*
*lille spire mars 2015*
 
Siden dette blir vår første så må alt handles inn. Har ikke noe budsjett, men blir vell å handle inn noe nytt og noe brukt.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Jeg har kun igjen sprinkelsengen fra guttene var små, resten er solgt, gitt bort eller kastet. Jeg må prøve å tenke økonomisk av ulike årsaker så bilstol og madrass blir nok kjøpt nytt og så får jeg se hva jeg får tak i brukt. Det er utrolig mye "unyttig" som man tenker man må ha som man egentlig ikke trenger også da. Jeg har aldri hatt bruk for verken ammepute, badesete ++
 
Vi arva så og si alt sist. Det lille vi kjøpte var for det meste brukt, og vi fikk mye gaver. Vi endte nesten opp med å gå i pluss hehe :p veldig greit å ikke være de første i familien og venneflokken med barn.
Det vi kjøpte nytt var stellematte, babycall og madrass. Og da vesla var født måtte vi kjøpe flere klær i str 50.
Nå trenger vi babycall og madrass til den lille. Og kanskje noen klær i blått? :)
 
Vi har noe fra før, noe får vi låne/arve og noe må vi kjøpe. Satser på å få kjøpt brukt da så håper vi slipper å bruke masse penger. Vi skal bruke masse penger på hus framover så vi må spare der vi kan :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Blir det jente trenger vi ikke kjøpe så mye, med gutt blir det nye klær. Har mye rosa leker men det gjør ikke noe. Skal ha bredside crib og babynest nytt:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi har mye fra før av. Men tenker at jeg allikavell ikke klarervå unngå å finne noe nytt vi "må" ha;)
 
Back
Topp