Permisjon

Lenore0315

Glad i forumet
Marsmellows-15
Har dere tenk på hvordan dere skal gjøre det? Litt tidlig enda kanskje :) Forstår det slik at det er 59 uker med 80% lønn eller 49 uker med 100%? Stemmer ikke det.
Noen av vennene mine har begynt i jobb når barnet allerede er 9 mnd... Får ikke det helt til å stemme.
Jeg kommer jaffal til å ha 59 uker, har termin 25 mars. Da begynner jeg vel i mai ca da?
Far har rett på 14 uker? Er det helt umulig å overføre de til mor?

Excuse me- damn that autocorrect.

ved 80% lønn har dere 59 uker til rådighet. 3 av disse MÅ taes ut før termin. 10 uker er forbeholdt far og 10 uker er forbeholdt mor. Resten bruker dere som dere vil. Om du tar alt har du da 49 uker fra da permisjonen starter 3 uker før termin

Du kan kun få overført fars del om han av medisinske årsaker ikke kan være hjemme med barnet eller ikke er med i bildet

Tips 80% lønn i 59 uker er endel mindre enn 100% lønn i 49 uker. Og far får også bare utbetalt 80% i sin periode? Mener jeg fikk utbetalt 12000 mer med å ta 100% og 2mnd ulønna permisjon sist i forhold til å ta 80%.

Vi tar nok 100 prosent, men med en del ulønnet perm (for meg) i tillegg, siden vi neppe får noen barnehageplass før august 16.
Samboeren min har en del prosjekter på jobb som gjør at det er vanskelig for ham å ta hele pappapermen i ett, så vi fordeler nok den litt utover, at jeg feks jobber noen dager i uka og han har noen dager perm utover våren 16.
Sist prioriterte vi å reise bort sammen en ganske lang periode i hans perm, litt mer i tvil om vi får til det denne gangen.

Tips 80% lønn i 59 uker er endel mindre enn 100% lønn i 49 uker. Og far får også bare utbetalt 80% i sin periode? Mener jeg fikk utbetalt 12000 mer med å ta 100% og 2mnd ulønna permisjon sist i forhold til å ta 80%.
De aller fleste tjener på det, ja. :)

100% med ulønnet permisjon. Legger av penger hver måned for å få råd til det :)

Sent from my iPhone using BV Forum

I tillegg får en vell kontant støtte når en er hjemme på ulønnet? Eller hvordan fungerer det? Siden vi får i mars er det jo usannsynlig at man får barnet i barnehage før august uansett liksom

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️

I tillegg får en vell kontant støtte når en er hjemme på ulønnet? Eller hvordan fungerer det? Siden vi får i mars er det jo usannsynlig at man får barnet i barnehage før august uansett liksom

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️
Kontantstøtten begynner ikke før barnet er 1 år? Har hvertfall vært sånn de to andre gangene :p med eldstemann fikk jeg ikke for da begynte han i barnehage når han var 10 måneder. Hun andre hadde jeg ulønnet permisjon med til hun ble 1 år og så var pappaen hjemme med henne til hun var 13-14 måneder så da fikk vi ett par utbetalinger

Sent from my iPhone using BV Forum

Har lyst til å ta 100%. Men også begynne å jobbe nokså tidlig noen få prosenter for å dra det lengre ut og samtidig få full lønn. Dette fungerte greit sist. Da begynte jeg å jobbe 40% når hun var 10 uker. Var da like mye hjemme bare på en annen måte ;) Får se hva vi får til denne gangen :)

100%, 49 uker. Vi skal dele 50-50 eller 60-40. 20% mindre utbetalt i måneden utgjør en god del penger, så, som nevt over, heller aktuelt med litt ulønnet permisjon for oss.

Tar nok 59 uker uansett. Får de kronene bare være, orker ikke tanken på å begynne på jobb når ungen er så liten. Tenker å ta et års ulønnet også. Så får mannen jobbe :P

Excuse me- damn that autocorrect.

Tenker å ta 100%, tenker at far ta permisjonen når han er permittert fra jobben siden han jobber i asfalten. Så vil jeg jobbe litt for å få det til å gå opp i opp;) men vil helst ha bebisen hjemme lengst mulig og utnytte oss av kontanstøtta som er på 6000 nå:D kan heldigvis sette lånet på vent om det må gjøres. Sist gang var jenta vår heldigvis 1 år da hun begynte i barnehagen takket være 4 mnd med pleiepenger:) så hadde jeg 1,5 mnd der jeg jobbet litt, før jeg begynte som lærling. Spent på hvordan det går opp i opp denne gangen, så må vell begynne å spare:p

Prinsesse juli 10
Endelig, Mars 2015

Vi kommer til å ta 100% og så ulønnet. Så bytter vi på å være hjemme. Satser på at det går fint.

ved 80% lønn har dere 59 uker til rådighet. 3 av disse MÅ taes ut før termin. 10 uker er forbeholdt far og 10 uker er forbeholdt mor. Resten bruker dere som dere vil. Om du tar alt har du da 49 uker fra da permisjonen starter 3 uker før termin

Du kan kun få overført fars del om han av medisinske årsaker ikke kan være hjemme med barnet eller ikke er med i bildet

FYI.. :) Jeg fikk overført fars del med førstemann, da han var fulltidsstudent og midt i studiet og ikke hadde jobbet og opptjent seg noen rett til permisjon. :)

På den annen side... jeg vil bare si at jeg var hjemme med førstemann i 14 mnd. Var selv student og guttungen ble født på sommeren og han startet ikke i barnehagen før i august. Jeg hadde nesten cravings etter voksenkontakt og å snakke om noe annet enn bleier den slags på slutten. Selv om jeg elsket å ha mulighet til å kunne tilbringe masse kvalitetstid med sønnen min, er jeg fast bestemt på at far mer enn gjerne kan få ta del i permisjonen denne gangen - også gjerne mer enn den delen han har krav på. Men så er jeg og veldig trygg på at han takler den "jobben" veldig bra! :)

Men akkurat hvordan vi gjør det er usikkert. Det spørs jo i det hele tatt om jeg får opptjent meg retten til permisjon og hva som lønner seg mest økonomisk - og ikke minst, blir jeg å få til amminga denne gangen(?) for det har jo og endel å si.

Oppgir man ikke også pensjonsgivende inntekt for de siste tre årene, så de også kan bruke det i beregningen?
Dekker arbeidsgiveren deres gapet mellom foreldrepenger og lønn?

Back
Topp