Synes dere jeg er en gammel mamma?

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
Jeg ble 34 nå i sommer, fikk altså mitt første barn da jeg var 33 1/2 år. Ønsker meg et barn til og ser for meg at det kommer når jeg er 36 år.
Ser så mange unge jenter med barn. Hva synes dere? Har to utdannelser, jobb, hus og alt på stell. Synes det er veldig greit nå som jeg først har fått barn. :) Og jeg føler meg ikke gammel! ;) ;)

Jeg synes ikke du er en gammel mamma :)
Bare de andre som er veldig unge ;)

Jeg er 33 snart, mitt første barn, er under utdannelse, leier leilighet. Føler du stiller sterkere enn meg ;) anser meg ikke som en gammel mamma.. Skulle selvfølgelig gjerne fått mitt første barn når jeg var 25, men slik ville ikke skjebnen ha det.

Februar-14 mamma <3

Jeg er 33 snart, mitt første barn, er under utdannelse, leier leilighet. Føler du stiller sterkere enn meg ;) anser meg ikke som en gammel mamma.. Skulle selvfølgelig gjerne fått mitt første barn når jeg var 25, men slik ville ikke skjebnen ha det.

Februar-14 mamma <3

Jeg beundrer de som tar utdannelse med små barn hjemme! Det må være tøft. Her har det heller ikke vært helt frivillig å få barn "så sent". Ikke noe man råder over selv, dessverre. :)

Nei, du er ikke gammel! Du er akkurat like gammel som mammaen min var da hun fikk meg, og jeg var hennes første barn.
Er kanskje flere på forumet som er av den yngre garde, men det tror jeg er fordi det er de yngste mødrene som bruker det mest.
Jeg blir snart 30 og har akkurat fått mitt første barn. Men mange av mine venninner fra samme årskull har ikke fått barn ennå.
Det kan ha noe med at jeg er fra Oslo hvor gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er 31.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Synes heller ikke du er gammel! Mamma fikk meg når hun var 36 :) selv drar jeg jo godt ned gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende!

Lillegutt 5/3-14 <3

Biologisk sett er du det. Jeg tenker at "vanlig få baby alder" er mellom 20 og 35 og da er du jo i øverste skikte... Så ja. Men det ene er ikke bedre/værre enn noe annet. Alder er bare et tall, modenhet og klar for morsrollen er noe helt annet. Stabilt forhold, stabil intekt, utdannelse, fast bosted og sånn er veldig forskjellig når man skaffer seg, noen er etablert i en alder av 22.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er den slemme og sier ja. Jeg mener man bør være ferdig med å få barn før man blir 30. Jeg er 23, gubben er 27. Vi eier hus som er mer enn stort nok, to bilerig har fast, stabil inntekt. Vi blir ikke rike, men vi kan kjøpe det vi må, ferier blir det et annet år ;) også er vi gleldsfrie før vi fyller 50, det er et stort pluss :)

Jeg er den slemme og sier ja. Jeg mener man bør være ferdig med å få barn før man blir 30. Jeg er 23, gubben er 27. Vi eier hus som er mer enn stort nok, to bilerig har fast, stabil inntekt. Vi blir ikke rike, men vi kan kjøpe det vi må, ferier blir det et annet år ;) også er vi gleldsfrie før vi fyller 50, det er et stort pluss :)

Så da skulle i grunn ikke jeg fått barn da? Kan ikke noe for det, men kjenner det provoserer meg en smule....

Februar-14 mamma <3

Nei synes ikkje du er gammel.. er mer det når de er passert 40 og ønsker sin første eg tenker det begynner å bli litt seint, men da tenker eg mer på de med at de er gjerne 60 og nesten pensjonist når ungen blir 18.. så nei du er ikkje gammel mamma :)

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Så da skulle i grunn ikke jeg fått barn da? Kan ikke noe for det, men kjenner det provoserer meg en smule....

Februar-14 mamma <3
Ikke slik jeg leste det. Hun mener kanskje at det er fullt mulig å ha utdanning, fast jobb og hus og alt sånn når man er ung, siden hi skriver at hun har ventet til alt sånt er på plass og derfor er over 30.

Ikke slik jeg leste det. Hun mener kanskje at det er fullt mulig å ha utdanning, fast jobb og hus og alt sånn når man er ung, siden hi skriver at hun har ventet til alt sånt er på plass og derfor er over 30.

Hun skriver jo at man bør være ferdig med barn innen man er 30, ser ikke hvordan det kan feiltolkes?

Februar-14 mamma <3

Det blir vanskelig å være ferdig med barn til man er 30 om man ønsker å ha utdanning, jobb, økonomi osv. For min del har det ikke vært et helt frivillig valg å være over 30. Men å få barn da jeg var 22 var helt uaktuelt.

Det er jo fordeler og ulemper med begge deler så klart. Jeg bor i en by, og her virker det som det er en god blanding unge og litt eldre mødre. I min omgangskrets har mange fått barn det siste året.

Har registrert at flere unge mødre ser ned på oss "gamlisene", men ser også at mange av de (ikke her på forumet, altså) hverken har jobb eller utdannelse. Da tenker jeg at de kan få det litt tungt i framtiden. Det er faktisk noe i det å ha litt orden i sakene, og litt livserfaring. Men når det er sagt så finnes det så klart mange ressurssterke unge mødre også! :)

• Liker
Reactions: BMC
Og kudos til alle som utdanner seg med små barn hjemme! Vet ikke om jeg hadde orket det. ;)

Til trådstarter - nei du er ikke gammel!! Jeg tenker det er positivt med livserfaring før man får barn. Er ikke alle unge foreldre som passer til å bli foreldre fordi de er altfor unge, og det er andre som er for gamle igjen og som heller ikke passer til foreldrerollen.

Det er vel opp til hver enkelt når det passer for dem å få barn, og hva man bør og ikke bør er noe jeg syns blir feil av FruFrøken å si. For deg er det kanskje slik at du vil være ferdig med barn når du er 30, men for andre så passer ikke det. Er ikke alle som er i et fast stabilt forhold i 20-årene, eller som ønsker å få barn da.

Selv er jeg 24 og ferdig med høyere utdannelse. Jeg har vært i et fast forhold i 4 og et halvt år. Han er i 30-årene og har fast jobb. Da jeg var ferdig med utdannelsen min så følte vi det var riktig tidspunkt. Jeg er heldig som er ferdig med studiene nå, og som hele tiden har visst hva jeg ville bli. Det er det ikke alle som vet. Ikke alle som er så heldige å ha jobb, hus og bil før de er 30.

Til trådstarter - nei du er ikke gammel!! Jeg tenker det er positivt med livserfaring før man får barn. Er ikke alle unge foreldre som passer til å bli foreldre fordi de er altfor unge, og det er andre som er for gamle igjen og som heller ikke passer til foreldrerollen.

Det er vel opp til hver enkelt når det passer for dem å få barn, og hva man bør og ikke bør er noe jeg syns blir feil av FruFrøken å si. For deg er det kanskje slik at du vil være ferdig med barn når du er 30, men for andre så passer ikke det. Er ikke alle som er i et fast stabilt forhold i 20-årene, eller som ønsker å få barn da.

Selv er jeg 24 og ferdig med høyere utdannelse. Jeg har vært i et fast forhold i 4 og et halvt år. Han er i 30-årene og har fast jobb. Da jeg var ferdig med utdannelsen min så følte vi det var riktig tidspunkt. Jeg er heldig som er ferdig med studiene nå, og som hele tiden har visst hva jeg ville bli. Det er det ikke alle som vet. Ikke alle som er så heldige å ha jobb, hus og bil før de er 30.
Amen!

Februar-14 mamma <3

Og btw. å ha utdannelse, hus og bil betyr ikke automatisk at man er egnet som foreldre. Ja man har det meste på stell, men spiller det noen rolle? Her fikk vi ikke bil før i år, vi leier fremdeles, og jeg har ikke fått jobb ennå. Vi klarer oss allikevel ganske bra både økonomisk og i foreldrerollen? :-)

Godt oppsummert! :)

Og btw. å ha utdannelse, hus og bil betyr ikke automatisk at man er egnet som foreldre. Ja man har det meste på stell, men spiller det noen rolle? Her fikk vi ikke bil før i år, vi leier fremdeles, og jeg har ikke fått jobb ennå. Vi klarer oss allikevel ganske bra både økonomisk og i foreldrerollen? :-)

Nei så klart ikke! :) Jeg bare synes det er godt å ha de tingene på plass når situasjonen først er sånn. ;)

Hvorfor mener du man bør være ferdig med barn før man er 30? Av hvilke grunner? Synes kanskje det var litt hardt å si så derfor lurer jeg på hvorfor du synes det? :)

Back
Topp