Å starte egen bedrift...

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som har erfaring?
Jeg har en drøm å å starte en egen bedrift og lurer på om noen kan hjelp meg å lage en liste over hva jeg bør tenke på i forhold til planlegging..
:)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Det pleier å være slike Bedriftsetablerer-kurs som starter opp i august/september. Kjempenyttig og kurset ender med en reel presentasjon foran representanter fra Banken slik at man kan få tilslag på evt oppstartsfinansiering. Var på et slikt kurs i 2007 :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Noen som har erfaring?
Jeg har en drøm å å starte en egen bedrift og lurer på om noen kan hjelp meg å lage en liste over hva jeg bør tenke på i forhold til planlegging..
:)

Jeg har studert det på skolen. Det er ikke lett. Det er mange ting man må tenker på. Hva selger du, hvem er kunden og kundens behov, de er viktig å huske på. Det er første steg man må tenker på. Etterhvert så må man tenker på plass, aksje, økonomi, påvirkning, pris, navn på bedriften osv...

Hva er jo forsåvidt ikke problemet. Jobber i bransjen nå, og har vel grei oversikt over slike ting.
Det jeg lurer mest på er jo økonomi, markedsføring og hva som måtte høre til innenfor den kategorien.
Får undersøke litt i forhold til kurs rundt omkring, og tar gjerne imot tips om noen kommer over noe :)

Hva er jo forsåvidt ikke problemet. Jobber i bransjen nå, og har vel grei oversikt over slike ting.
Det jeg lurer mest på er jo økonomi, markedsføring og hva som måtte høre til innenfor den kategorien.
Får undersøke litt i forhold til kurs rundt omkring, og tar gjerne imot tips om noen kommer over noe :)

Sjekk ut bedriftsetablereren.no - kommunen leide inn de til kurset jeg deltok på. Sjekk ut din kommune/fylkes hjemmesider under næringsliv, kanskje det er info der? :)

Hvis du vet HVA du skal starte med må du begynne å kartlegge hva kundene ønsker og forventer, hva det vil koste deg i oppstart og hva du kan forvente å tjene på det. Trenger du å undersøke lokale/husleie eller kan du starte hjemme? Hvilken selskapsform skal du starte i AS eller enkeltmannsforetak? Patenter/varemerker som må søkes? Hvor mange ansatte trenger du og hvor mye gratis kan du jobbe (lite lønn i starten vet du..)

Begynn med et budsjett som er realistisk, husk lønn, kulepenner, poser, skilt, stempler, kasse/logistikksystem, hvem holder regnskapet? ++ Når du er ferdig kan du godt legge på utgift/invisteringsposten 10% - fort gjort at noe uventet dukker opp.

Og så fort du har registrert selskapet begynner kataloghaiene å ringe. Uansett hvilke triks dem bruker (Skal bare oversende tilbud- besvar sms med "ok" ol.) så legg på! Du kommer sikkert til å motta fakturaer/purringer ifra disse selskapene, særlig Mediahuset er helt ramme.... Mange gir opp og betaler (mellom 7-15.000) Bare en liten advarsel :)

Hilsen meg som har vært i denne prosessen 3 ganger.

Sjekk ut bedriftsetablereren.no - kommunen leide inn de til kurset jeg deltok på. Sjekk ut din kommune/fylkes hjemmesider under næringsliv, kanskje det er info der? :)

Hvis du vet HVA du skal starte med må du begynne å kartlegge hva kundene ønsker og forventer, hva det vil koste deg i oppstart og hva du kan forvente å tjene på det. Trenger du å undersøke lokale/husleie eller kan du starte hjemme? Hvilken selskapsform skal du starte i AS eller enkeltmannsforetak? Patenter/varemerker som må søkes? Hvor mange ansatte trenger du og hvor mye gratis kan du jobbe (lite lønn i starten vet du..)

Begynn med et budsjett som er realistisk, husk lønn, kulepenner, poser, skilt, stempler, kasse/logistikksystem, hvem holder regnskapet? ++ Når du er ferdig kan du godt legge på utgift/invisteringsposten 10% - fort gjort at noe uventet dukker opp.

Og så fort du har registrert selskapet begynner kataloghaiene å ringe. Uansett hvilke triks dem bruker (Skal bare oversende tilbud- besvar sms med "ok" ol.) så legg på! Du kommer sikkert til å motta fakturaer/purringer ifra disse selskapene, særlig Mediahuset er helt ramme.... Mange gir opp og betaler (mellom 7-15.000) Bare en liten advarsel :)

Mye å gå utfra her:) takk.
Ser at de holder et kurs på kveldstid som starter 30.09 her, så jeg prøver å få plass der :)
Har jo tenkt på dette mange ganger, men har ikke blitt noe pga sykdom og diverse andre ting. Har heller ikke så mange rundt meg som har noe ærlig kunnskap og er til veldig liten hjelp. Sier bare at jeg bør starte eget liksom.. hehe

Hvordan har det gått for deg da?

Mye å gå utfra her:) takk.
Ser at de holder et kurs på kveldstid som starter 30.09 her, så jeg prøver å få plass der :)
Har jo tenkt på dette mange ganger, men har ikke blitt noe pga sykdom og diverse andre ting. Har heller ikke så mange rundt meg som har noe ærlig kunnskap og er til veldig liten hjelp. Sier bare at jeg bør starte eget liksom.. hehe

Hvordan har det gått for deg da?

Du kommer til å få mye hjelp på kurset, det er gull verd for å ikke gå i klassiske feller :)

Var igjennom dette i 2007 og la ned bedriften i 2011 grunnet utbrenthet. Å drive for seg selv er ingen dans på roser, jo mer du står på selv jo mer sitter du igjen med. For en arbeidsnarkoman som meg selv er det ikke lett å begrense selv, brenner dermed lyset i begge ender. De to andre gangene 2012 og 2013 har jeg vært del av et team og vært ansatt. Noe helt annet å være leder under noen andre. Helt andre rettigheter som jeg nå har nytet godt av i sykmelding/permisjon.

Har du tenkt nøye i gjennom de punktene og klarer deg gjennom kurset så er du forberedt som du får blitt ;)

Regner med at du har en forretningside?
Ungdomsbedrift eller ungt entreprenørskap er også steder du kan få mye nyttig informasjon. Vet at man lærer mye av å "gå igjennom": http://www.ungdomsbedrift.no/ UB-løypa

Er forberedt på mye jobbing ja :) håper på å kunne starte litt ved siden av fast jobb til å begynne med da, mens jeg setter meg inn i saker og ting for å drive.
Da kan jeg også få utnyttet permisjonstiden om planen min om å bli gravid innen et par mnd går i oppfyllelse :)

Ideen er der, trenger bare litt finpuss men trenger hjelp ang markedsføring og selve driften osv :)

Tusen takk for foreløpig bra tips :)
Blir nok et kurs på meg snart. Så prisen på det var 1500,- og da er det ca 20 timer fordelt over 6 kvelder.
Syntes ikke det er så ille? :)

Er forberedt på mye jobbing ja :) håper på å kunne starte litt ved siden av fast jobb til å begynne med da, mens jeg setter meg inn i saker og ting for å drive.
Da kan jeg også få utnyttet permisjonstiden om planen min om å bli gravid innen et par mnd går i oppfyllelse :)

Ideen er der, trenger bare litt finpuss men trenger hjelp ang markedsføring og selve driften osv :)

Tusen takk for foreløpig bra tips :)
Blir nok et kurs på meg snart. Så prisen på det var 1500,- og da er det ca 20 timer fordelt over 6 kvelder.
Syntes ikke det er så ille? :)

Så spennende! Nå vet ikke jeg hva du skal satse på men bruk sosiale medier for hva det er verdt. Kanskje ha en konkurranse slik at en vinner får et produkt/VIP-behandling, ha en kundekveld, allier deg med bedrifter det er naturlig å samarbeide med. Bygg nettverk i alle sammenhenger.

Dette greier du hvis du ikke er redd for å jobbe :)

Masse lykke til, ta gjerne kontakt på PM hvis du lurer på noe :)

Tusen takk!
Sendt deg en pm :)

Huff ja, har brent av noen tusen på de haiene der ja :/ Ikke så mye som tenke på å si ja til noen av de, uansett hvor "kloke" de høres ut. Vil du ha hjelp til markedsføring, så søk opp noen selv og innhent tilbud fra de :)

Huff ja, har brent av noen tusen på de haiene der ja :/ Ikke så mye som tenke på å si ja til noen av de, uansett hvor "kloke" de høres ut. Vil du ha hjelp til markedsføring, så søk opp noen selv og innhent tilbud fra de :)

Stort sett sånn jeg pleier å si/gjøre når det ringer selgere på mitt private nr. Om jeg vil ha noe, så oppsøker jeg selv. Mye mer kontroll på den måten føler jeg :)

Back
Topp